Gå til innhold

Hva er en normal pris for en gammel bibel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En ganske liten, gammel og slitt, bibel med gamledags skrifttype.

 

Bruktbutikken her jeg bor har veldig dyre priser til vanlig, og denne koster 75 kr. Jeg synes det er litt mye, jeg ville priset ei gammel og slitt bok til ikke mer enn 10-15 tror eg.

 

Koster det mer fordi det er en bibel?

 

Jeg bruker gamle bøker o.l til scrapping osv, om noen er interressert i hva jeg skal med den gamle bibelen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke så normalt å prissette gamle bibler, så det er ikke godt å si. Men en halvgammel 10-15 år gammel slitt bok bør ikke koste mange kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, såpass.. Nei dette er en vanlig bibel, i liten format... sikkert ikke mer enn 12-14 cm. Og med gammeldags skrifttype.

 

Så inni at den var datert til 1915... men likevel, 75 kr? Synes det var litt dyrt jeg da.. Er det "fy" å prute i bruktbutikker? De får jo alt gratis likevel, og damene som jobber der er jo så sure og utakknemmelige at jeg nesten får lyst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du synes 75,- var for mye kan du jo heller finne deg en annen bok å scrappe med? =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk 75,- er billig for en såpass gammel bibel jeg! En bibel er ikke som en vanlig bok, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du syns at 75 kr er for mye, finner du en annen bok. Jeg synes forresten at det er fullstendig hårreisende at du ønsker å bruke en bibel til scrapping. Troende eller ikke, noe respekt har man da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Fretex får en enorm mengde gamle bøker, deriblant mange gamle bibler, og at disse dessverre går i papirinnsamlingen!

Men dette er sannsynligvis bibler fra 20-30-tallet som ikke har gotisk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også valgt noe annet med gotisk skrift enn en bibel til scrapping, ut av respekt for de troende. Men så vet jeg jo ikke hvordan du framstiller sidene du river ut og sånt da. Og uansett, ditt (moralske) valg.

 

Man kan fint prute i en bruktbutikk, men hvis du forteller en bokelsker at du har tenkt å scrappe boka kommer du neppe så langt med prutinga ... jeg hadde sannsynligvis nektet deg å kjøpe bøker av meg, ha ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer anonym! Jeg er overhodet ikke religiøs, jeg er ikke døpt engang, men det viktigste av alt er respekt og toleranse. Du bruker ikke bibelen til scrapping. Kjøp en annen bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du brenne en koran i samme slengen?

Jeg håper virkelig du ikke gjør det, men tenker deg om og innser at man skal respektere en så gammel bibel. Le heller noen som kommer til å bli glad i den få kjøpe den. Og jeg synes faktisk det er billig jeg. Må du bruke en bibel håper jeg du finner en som er mye billigere, men aller aller helst håpe rjeg du kan få printet ut det du trenger fra nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kødder du??

 

Stakkars deg som må betale 75 kr. for ei brukt bok:( Er ikke troende og for min del kan du pisse på bibelen men å syte fordi noe koster 75 kr. syns jeg var litt underholdende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror hele greia er skrevet kun for å provosere. Ingen maltrakterer vel en skikkelig gammel bibel på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal holde deg for god til å å bruke bibelen til slikt som du har tenkt. Til det er den for mye verdt. Om ikke i penger, så i respekt.

 

Finn heller en annen gammel bok, du :) Eller lag selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, å ble glad når jeg ser hva dere har skrevet damer:)

Mannen min sa at han hadde ikke blitt støtt av det, ikke jeg heller.. Ikke oss det går ut over;) Hehe.. Men klart det er respektløs, så bra dere sier ifra assa:) Ble faktisk veldig imponert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi bodd i samme by og du hadde sakt hvor boka var til salgs, kunne jeg nesten vurdert å løpe dit til åpningstid i morgen for å redde den. Skremmer meg at du ønsker å klippe i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjåjåj, ler så jeg griner!!!

"Hun skal klippe i bibelen - det er ditt moralske valg - skal du brenne koranen også"

 

Er dere helt hjernevaska, eller??? Det er et antall ARK med svarte kråketær på! En død ting! Hvis den guden deres er så svakelig at han skades når noen klipper i en bibel, er det vel liten vits i å be sin aftenbønn om fred på jord eller en kur mot kreft...

 

Lurer på hva som skjer om jeg tar en print av nettbibelen. Er arket da plutselig blitt en hellig gjenstand?

 

Hei HI: boka er ikke dyr fodi den nettopp er en bibel - den er dyr fordi mange bruktsjapper/antikvitetsbutikker ikke vet forskjell på skitt og kanel. Det finnes vel neppe noen trykksak som er utbredt i så store opplag som bibler, noe jeg regner med kristenfundamentalistene på denne tråden også veit. Så prisen er ikke på grunn av verken innhold eller verneverdighet i seg selv .

 

Men mange bruktsjappe-eiere (og jeg har vært i noen hundre antikvariater og antikvitetsbutikker...) tror de kan lure folk bare fordi tinga er gamle, og at alt som er gammelt, automatisk har høy verdi. Gamle ting i perfekt stand har høy verdi fordi de er sjeldne, gamle ting i dårlig stand er skrot, og bør derfor koste lite.

 

Klipp i vei du, hvis du syns du ahr råd, til scrappeformål syns jeg boka kan være et godt kjøp tross alt. Bibelen er jo på over 1000 sider, så du får scrappet en del...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...