Gå til innhold

Dere med desemberbarn. Trenger litt råd/tips/osv...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Venter barn med termin 8.desember.

Tenker så ofte på oppveksten til barnet. Vil det være klart til skolestart, vil det føle seg utenfor/mindre pga det fyller året sent blandt venner?

 

Hvordan har det gått med dere?

Hva er positivt med å få i desember?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv desemberbarn, født i begynnelsen av mnd:) Har aldri følt at jeg var mindre/utenfor, så det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Husk at det første skoleåret stort sett bare er lek og moro, og det stilles ikke så store forventninger til hva man skal kunne før man begynner. Samtidig som at de allerede i barnehagen "øver" seg til skolestart, blant annet gjennom 5-års klubber osv.

 

Det eneste som plaget meg var at jeg var sistemann som fikk ta lappen og sistemann som ble gammel nok til å komme inn på utesteder (både 18 og 23). Husker jeg syns det var litt kjipt å være eneste i vennegjengen som ikke kunne være med ut på byn;)

 

Men bortsett fra dette så er var helt uproblematisk. Nå er det jo bare stas å alltid være den yngste av oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som er født 5 dager før julaften. Det har aldri vært noe problem i forhold til venner. Han har gått i aldersbestemte grupper på i barnehagen og nå i første klasse og jeg merker ingen forskjell utviklingsmessig på han og de andre.

Han er nok ikke den som ligger lengst fremme på skolen, men han klarer seg bra. Blir jo forskjell på han og en jente som er født i januar og kanskje både leser og skriver innen skolestart.

Eneste stresset egentlig er å få til barne og familiebursdag midt oppe i alt av juleforbredelser :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født i desember (faktisk har du termin på min bursdag!). Aldri vært noe problem, jeg var en del mindre enn mange andre de første årene på skolen men tok dem raskt igjen. Mange andre i klassen var jo også født på høsten / tidlig vinter så det er jo ikke slik at man er et år yngre enn alle andre.

 

Da jeg skulle begynne på skolen var moren min litt bekymret fordi jeg var ganske lita, og hun ville gjerne la meg vente et år. pga hennes bekymring var jeg gjennom noen tester som viste at jeg var skolemoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et desemberbarn. Det kommer til å gå fint!

Følg med på utviklingen til barnet. Om h*n er litt sent ute er det mulig å få utsatt skolestart i ett år. Det krever en del arbeid, og sannsynligvis er det ikke nødvendig, men det er i alle fall greit å vite at det er en mulighet! En av de jeg gikk gravid sammen med fikk til det for sønnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født i desember, og har en sønn født 22. desember.

Jeg fikk i min tid lov til å velge når jeg skulle begynne på skolen. Men jeg var selv fast bestemt på å begynne med flesteparten av de andre barna i gata. Det har gått kjempefint, aldri kjent på noen forskjell egentlig.

 

Guttungen har vært på forskolekontroll som gikk bra, og er ellers en moden og fornuftig/ordentlig gutt. Så jobben min, blir å følge han opp så godt jeg kan ifht skolearbeid fra høsten av.

 

Kan ellers nevne at nabogutten, som er født i januar - og skal på skole først neste høst (Men skiller jo bare 1mnd). Han er mye mindre moden enn min sønn, og snakker ikke helt reint heller.

 

Så jeg for min del tror det er like stor sjanse for at en som er født i januar som i desember - kan få det tøft på skolen. Alle er forskjellige, og det skal vi være glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er desemberbarn og hadde høyeste karaktersnitt i klassen:)

 

Du har ingenting å bekymre deg over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mye på dette før jeg ble gravid.

Jeg er født i desember, og ville absolutt ikke ha et barn så sent på året. Men når jeg ble gravid og selv hadde termin sent på året så.... betydde det ingenting lengre =) Bryr meg ikke med det! Og jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg absolutt IKKE skulle ha barn så sent, for det trenger ikke være noe problem.

Kunne jeg valgt så ville jeg nok ikke valgt desemberbarn, men det er nok ikke noe som er hemmende i stor grad.

 

Jeg er som sagt desemberbarn selv, og har aldri hatt noe problemer med det. Har alltid vært tidlig i utviklingen og har aldri hengt etter med skolearbeidet. Faktisk så jobbet jeg alltid med oppgaver mange år fremover i tid :)

 

Så ikke bekymre deg i det hele tatt! Ta det som det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er desemberbarn og hang alltid etter. Min kusine er novemberbarn og henger litt etter. MEN jeg er novemberbarn og har påfallende mange venner som er født i november/desember, og ingen av oss hang etter. Dette er nok veldig individuelt, og det er klart at nyttårsbarna har et forsprang som gjør at dersom de skulle være litt sene i utviklingen, så har de god tid på seg. Stort sett går det nok veldig fint. Ville ikke bekymret meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kjiipt de første 18-20 årene å være den siste som blir myndig, får lappen, kommer inn på by'n osv.. Men GUD så deilig å være den siste i gjengen som fyller 30 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...