Gå til innhold

Dattra vår på 4,5 år vil ikke sitte med middagsbordet..:-( Hva skal vi gjøre?


fjell og fjord

Anbefalte innlegg

???

Hun spiser ikke middagsmat som regel, bare pølser i helga på kafe

lever på havregrøt og brødskiver hun

men kunne vel sitte i lag med oss og spise grøten sin!!!

Nei da

hun har sann liten bord og 2 små stoler og fikk som vane å spise

der foran tv-en

det kan være greit om morgenen eller til kvelds

men middag spiser vi sammen og har lyst å ha henne med oss...

 

har dere noen tips kanskje?

takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med pila!

En på 4,5 år skal da ikke bestemme slikt?

Skulle tatt seg ut om jeg lot våre 3 barn selv velge hvor de ville sitte å spise;) He-he, de hadde nok glatt valgt foran tv de også, men altså- det valget får de selvfølgelig ikke!

 

Må forøvrig også kommentere det med middagsmat jeg da- hvorfor gir dere henne grøt eller brød istedenfor?

Har også en som gjerne hadde valgt annet enn middag, men om hun ikke spiser middag får hun ikke brød eller grøt isteden...

Da må hun vente til neste måltid- altså kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja , må vil begynne med å la være å gi grøt i stedenfor middag

og ikke la hun bestemme om bordet

takk

vanskelig

kjempeskriking

"Jeg vil sitte med det bordet!" i hvert fall 100 ganger minst!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er lettere å bare la henne velge selv:)

MEN hun må jo en gang lære at hun ikke kan gjøre som hun vil..

 

Dere burde bli enige om hvilke kjøreregler som gjelder og holde på de!

Uansett hvordan hun reagerer så må dere for all del ikke gi dere!

Snakk med henne på forhånd og forbred henne på hvordan det vil bli fremover.

Si også til henne at slik er det, dere vil ikke gi dere, og bli også enige om hvilken konsekvens det vil bli om hun ikke hører.

Dere kan jo selvfølgelig ikke ha en jente som sitter å hyler under hele middagen heller, men hun må ikke få viljen sin heller...

Kanskje dere kunne prøvd en form for premiering?

Feks at hun får et klistremerke for hver gang hun sitter fint ved bordet med dere (uansett om hun spiser eller ikke- burde ikke blande premie inn ang. mat og spising)

Når hun har fått 5 klistremerker kan hun få en premie (en liten leke, en tur i svømmehallen med deg el.)

Da hjelper du å mottivere samtidig som du fokuserer på det positive:)

Er kanskje ikke så vanlig å premiere barn på 4,5 år for å sitte fint, men så lenge det har gått så langt ville jeg satset på det!

Men husk- det er du som er sjefen!

Hvis hun ikke sitter fint- betyr det IKKE klistremerke den dagen!

 

Lykke til-og ikke gi deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg ryddet vekk det bordet. Er nok en kamp en må ta. Her må alle barna (5 stykker) sitte ved bordet. Sultne eller ikke.

Kan ikke ha alle sittende rundt der det passer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk et godt tips på tv her for litt siden.

 

Barn som er vanskelig i matveien.

En dag man lager mat, så skal man bare servere voksne og eventuelt den som ikke er vanskelig i matveien av barna (når man har fler).

- så bare overse det barnet som er kresen i matveien. Sette seg ned og begynne å spise vanlig, som om det kresne barnet ikke var der.

I løpet av veldig kort tid, vil nok barnet spør - skal ikke jeg få mat?

Og som voksen, så bør man vel uansett ikke la det gå mer enn ett minutt uansett da.

 

Kan jo være verdt å prøve?

 

Jeg har ikke prøvd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. syns ikke du skal overse datteren din slik Slash foreslår.

Har selv en datter som ikke er glad i middag. Hun har hatt spisevegring som liten og vi har prøvd det meste av gode og midre gode råd...

 

Det viktigste når det kommer til barn som ikke vil spise (det ene eller det andre) er å ikke mase!

Hun dør ikke av å hoppe over middag (altså heller ikke få noe annet) i noen dager, men hun kommer nok til å bli litt sulten:)

Hun er stor nok til å skjønne det her, så jeg ville som sagt "tvinget"henne til å sitte ved bordet, tilby henne mat, og ellers la det være med det.

Om dere maser og styrer for å få henne til å spise vil det mest sansynlig bare ha motsatt effekt!

Men det å overse barn syns jeg uansett ikke noe om. Hun er jo stor jente så snakk med henne dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, høres nesten ut som MIN Christina dette!;) Neida, hun er ikke så ille at hun ikke vil spise middag eller sitte ved bordet sammen med oss, men det var noen likheter. Vi har et sånt bord og stoler på stua vi også, som hun sitter ved noen ganger. Men går som regel greit å få henne til å sitte der vi bestemmer det.

Må nok bare ta den kampen, og bestemme for henne!;)

Når det kommer til maten kan dette være vanskelig.. Har hun vegret seg for å spise middag fra hun var veldig lita? Kanskje hun vil ha maten delt opp, slik at hun kan velge å spise bare kjøttet eller poteten/pastaen/risen, eller grønnsakene. Eller motsatt, at hun kunne fått det most sammen, slik man gjør når de er små. Da smaker det jo oftest best, siden de ikke klarer å ta "litt av alt" på en skje selv.

Kan jo prøve å motivere henne til at hvis hun spiser litt nå, så kan vi gjøre noe hyggelig etterpå. Som å se barne-TV, eller en aktivitet sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la henne besemme. Slå av TV, sett henne ved middagsbordet, gi henne litt mat og krev at hun sitter ved bordet sammen med dere. TV eller andre morsomme ting må ikke være noe alternativ.

Søg for at hun er skikkelig sulten før middag og venn henne til at det blir ikke annen mat på minst 2-3 timer etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:-)

må vel rydde vekk bordet...

å love noe fint hvis hun er snill er en bra ide..

slå av tv.. ja

bare å prøve:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke had som vane fra hun begynte med middag å sitte ved bordet å spise? Våre barn har sittet sammen med oss siden de var store nok til å sitte i barnestol ca 6-7mnd gamle.

Dere må bestemme, en 4åring skal ikke bestemme slike ting selv. Et sted å starte er å begynne å spise alle måltidene ved spisebordet. Pakk bort bordet og stolene hennes til hun har fått som vane å spise ved bordet sammen med dere.

Barn får fort uvaner, viktig å være bevisst dette fra de er små, hvis ikke så er mange slike problemer noe som foreldrene er skyld i selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere bare må sette dere ned og lage noen regler, så hun vet fra dag til dag hva hun har å forholde seg til.

 

Jeg synes f.eks det er en grei regel at TV ikke skal stå på under middagen, her skrur vi ikke på TV før barne-TV men vet noen lar barna se mens de voksne lager middag, det finner dere ut av.

 

Mine barn har også et sånt lite bord, men de får ikke lov å spise ved det foran TV, synes det er en uting. Men det er jo kjempefint å sitte å tegne ved f.eks.

 

Har selv ei jente som snart fyller 4 år som ikke er noe glad i middag, men hun kan overhodet ikke velge å sitte i stua isteden, eller å spise noe annet. Hun får servert det samme som oss, ved bordet, også kan hun spise det hun vil. I går spiste hun en liten gulerot.. Ble selvfølgelig ikke mett, så hun spiste to skiver med leverpostei pluss en yoghurt til kvelds. Det er greit. Vi er ikke alle middagsmennesker..

 

Om din jente overhodet ikke er vant til å ha "husregler" blir det nok litt skrik, men ikke gi etter! De skjønner fort når de har møtt overmakten og da gir de seg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det lille bordet ryddet vekk på leikeromet..

den fikk hun til 3-års dagen sin

sanne hagemøbler som kan være inne og

da begynte det tror jeg

 

hun satt i lag med oss med bordet siden hun var 6 mnd og kunne sitte

spiste most laks med potet til middag..

 

da begynte i bhg ble mye brødmat som erstattet middag desverre

må bare prøve å ikke gi noe annet i stedenfor

 

nå er hun syke og høster masse

så er det litt kjedelig å la hun skrikke så masse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemmer egentlig i huset deres? Det høres ut som sjefen er 4,5år gammel.

 

Her i huset sitter vi pent ved spisebordet til middag uansett alder. Blir det for mye gris fra minstemann( som er under 2år), så tar vi maten til han sier at han skal spise pent. Hvis han ikke vil ha det som blir servert så får han ikke noe annet i steden. Hvis han ikke spiser noe til middag så får han en brødskive til kvelden.

 

Det går ikke ann å la barn bestemme på den måten, det er det ingen som har godt av. Stå på krava så ser du fort at det nytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Jeg ville definitivt prøvd en strengere linje. Kjedelig å la henne skrike fordi hun hoster? Vel, det vil alltid være grunner til at det er kjedelig å la henne skrike. Kjøp deg hørselvern, eller lær deg å stenge ørene.

 

Barn trenger grenser, og de trenger ansvarlige voksne som tar de upopulære valgene. Det er din jobb som mor å gi henne et balansert kosthold og gode vaner. Slutt å gi henne alternativ mat, tilby henne den vanlige middagen. Vil hun ikke ha, får hun sitte der uten å spise. Ikke gi noe annet, og la henne vente til kveldsmaten før du tilbyr mat igjen.

 

Når hun skriker fordi du setter grenser, da gjør du jobben din som mor. Ta det som en kompliment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kamp av gangen kanskje?

 

Her spiser vi her eller der, men det er jeg som bestemmer!!! :) Hadde tatt bort bordet jeg. Latt henne spise grøt, plutselig kanskje hun får lyst til å smake på noe av det dere spiser når hun sitter sammen med dere?

 

Ta tilbake kontrollen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar!

det har blitt finere i stue uten disse små hagemøblene hennes:-)

Christina er sunn, slank og frisk jenta som liker mørk sjokolade og havregrøt, drikker ikke brus og saft,

lite gotteri

bare middag er problema...

så tenker å spørre dere hva spiser deres små barn til middag.. i neste innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er på samme alder som din og synes også det er stas å sitte ved lille bordet sitt. Men til middag spiser vi sammen.

 

Var en periode jenta mi også ville spise middag der, men sa at middag spiser vi ved dette bordet. Ble sint, men skjønte at jeg mente alvor:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo selv bedd om det når dere lenge har satt henne på eget bord med tv-forran. Barn må jobbes med når det gjelder mat og spisevaner...slik at man slipper evt. snuoperasjoner som dere nå må igjennom noe som vil skape mye gråt og tung tid for deres datter.

 

Sorry, måtte bare kjefte litt!!

 

Dere kan jo rett og slett forklasre henne at det er en ny regel at hun må sitte ved middagsbordet sammens med dere. Så kan dere ha pekeleken, at hun peker på noe mamma skal spise, mamma peker på noe pappa skal spise og pappa peker på noe hun skal spise. Krev lite i begynnelsen og ha en belønningssystem.

 

Lykke til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heregud, da får dere bare vise henne hvem som er sjefen da! Er ikke verre.

 

Er så lei av foreldre som diller og daller med ungene. Barn er barn, de er ikke kompetente til å ta alle avgjørelser selv, da kunne de flyttet ut når de var 4 da..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du har flyttet bordet:-) Og så bra at stuen ble finere,da er det enklere å se at kampen er verdt det:)

 

Du spør hva våre små spiser.

Mine spiser alt. Fra kjøttkaker i brun saus til pizza. Jeg lager vanlig middag og serverer det.Enkelt og greit.

Fra eldste var rundt 3 så fikk hun velge innimellom. Altså mellom 2 ulike typer middag jeg hadde bestemt på forhånd. Så laget vi det hun valgte.

 

Jeg har sjeldent noen reale kamper ved bordet,bare sånn trassfjas.Det hører med når man har barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips, som du allerede har tatt tak i :) det er kjempebra. Ja, det er jo de voksne som bestemmer, selv om barn i den alderen kan være en stor prøvelse.

 

Har ingen i den alderen selv, men kan hun være med å planlegge litt på menyen? Og kanskje være med å lage noe?

Kanskje kan det være litt motiverende for å spise den maten hun har vært med på å bestemme og evt. laget.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...