Gå til innhold

Ser 3 bryllup nå - er det bare meg, eller er det litt spesielt å ha en sang om døden som bryllupssang i kirka?


Tjohoppsannhei

Anbefalte innlegg

Det var da vitterlig en mann som sang Tir n'a Noir i kirken?

 

Tror dere de valgte sangen pga budskapet om en kjærlighet som er så sterk at den overlever døden, eller tror dere de bare ikke hadde skjønt at sangen handler om døden?

 

Tror ikke jeg ville hatt en sang om døden i bryllupet mitt, uansett hvor romantisk budskap den har, det er jo allikevel bare kjempetrist... og litt creepy :-O

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninna mi hadde også denne i bryllupet sitt, syntes d var litt rart.. Synes den passe bedre til en begravelse, men e jo en nydelig sang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om budskapet i sangen har gått dem hus forbi. Jeg synes også at den sangen passer bedre i en begravelse enn i et bryllup. Men nydelig sang da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs sikkert hvordan man tolker det :o)

 

Har selv en sang jeg har lyst på i et evt bryllup, spansk, så blir vel veto fra mannen,- men dog.... Den heter " Si to no estas aqui",- med Rosana.....Og den kan tolkes dithen at man "synger" den til den man elsker, og at hvis han/hun forsvinner så har ikke resten av verden noe berydning lenger......Man kan også tolke den dithen at den som synger sangen forteller om en død venn/kjæreste/familiemedlem, eller bare kjærlighetssorg.....Og at NÅ som denne er borte/ute av livet, så finner man ingen meninge med det lenger....

 

Og Tir n'a Noir er vel litt det samme. Fokuserer man på døden, eller på det faktum atkjærlighet ikke forsvinner selv om den man elsker forsvinner :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett "Tre bryllup" men er enig med hun som sier at det kommer an på hvordan man tolker sangen. Jeg synes den er nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man kan sikkert velge å ignorere hele dødsaspektet ved sangen, men det er bare én mulig tolkning - nemlig den gamle mannen som savner sin døde Mary og gleder seg til å se henne igjen i himmelen.

 

Tir n'a noir er jo et mytisk land i irsk mytologi der de døde bor. Og hva betyr ellers at han ser fram til hans "livbåt blir låra i seks fot med jord", enn at han ser fram til å dø?

 

Wikipediaartikkel der tolkningen står:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tir_n%27a_noir

 

og her er teksten

 

http://www.lyricsmode.com/lyrics/v/vamp/tirna_noir.html

 

I første del tenker han tilbake på minnene om sin kjære Mary som nå er i Tir n'a noir, i andre del hører han liksom at hun hvisker til ham og ber ham komme til henne, og i tredje del forteller han om at når han dør skal han dra til Mary i Tir n'a noir og så sier hun at det som inntil da bare hadde vært drøm, nå blir virkelighet i Tir n'a noir når de er sammen.

 

Nydelig sang er det jo, men ufattelig trist. Og litt morbid i et bryllup, frøs litt ekkelt på ryggen når den plutselig dukket opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde den.. Men ikke med mening da..

 

Den sangen vi hadde bestemt oss for er kjempefin, men 2 dager før bryllupet ble organisten syk, og Tir n`a Noir var den eneste den nye organisten og sangeren kunne sånn på stående fot..

 

Er enda skuffet over at vi ikke fikk den sanger vi skulle ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde den sangen i begravelsen til søsteren min! Syns det er spesiellt å ikke skjønne hva en sang handler om hvis man skal bruke dem i spesielle anledninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo like mye en sang om kjærlighet.

 

en sier vel også i løftene.. til døden skiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man det noen steder? Aldri hørt her i Norge og ikke blitt sagt i de to vielsene jeg har hatt selv.

 

Uansett er sangen om døden og savn etter sin døde elskede. Særs upassende i et bryllup etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri bare en måte å tolke et dikt eller en sang på. Verdien av evig kjærlighet er helt klart en tolkning. Når det er sagt, jeg er enig med deg. Og jeg forbinder sangen med begravelse, men kan skjønne at for andre kan dette med udødelig og evig kjærlighet være passende for i et bryllup også. Man kan nesten ikke bestemme hva andre ønsker og føler, og iallefall ikke hvordan andre tolker musikk og kunst. Uansett hva som står på Wikipedia eller kunstneren selv har uttalt. Hvis dette feks er en sang som betyr mye for dette paret (en sang de hørte på når de opplevde noe spesielt sammen e.l) så får det vel være opp til dem om de vil bruke den i SITT bryllup... Jeg har vært i bryllup der de har spilt "Halleluja" også jeg. Dømmer ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at de synes sangen var kjempefin - noe den er - og har ikke reflektert så mye om/bryr seg ikke om hva den handler om?!

For meg er det en sang om kjærlighet, og om død og savn.

Vi hadde en solist som sang denne i begravelsen til mamma, men presten måtte ha en dag "betenkningstid" faktisk. Hun ville lese nøye gjennom teksten, og forstå hva den omhandlet først. Mulig dette paret glemte akkurat det? :-)

 

Ellers mener jeg at sanger og tekster kan ha forskjellig betydning for forskjellige mennesker, og at det ikke er så mye som er "riktig" og "galt". Det viktigste, både når det kommer til bryllup og begravelse for den saks skyld, er at sangen eller teksten, betyr noe for de det gjelder eller de nærmeste. Blant annet spilte et vennepar "You raise me up" i sitt bryllup, vi spilte den i mammas begravelse.

Kanskje Tir na noir var deres sang eller noe? :-)

 

Litt spesielt kanskje, men det kan jo tenkes at de hadde en grunn til å velge akkurat denne sangen. Dessuten, deres bryllup, deres valg :-)

Jeg ville definitivt valgt noe annet, men jeg har jo også en god grunn for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også legge til at jeg ikke har sett programmet... så vet ikke om det ble sagt noe om hvorfor de valgte denne sangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...