Gå til innhold

Ang. minnelund vs gravplass

1 blå, 1 rosa & 1 Engel

Anbefalte innlegg

Dere som har ungen liggende på minnelund, angrer dere noen ganger på at dere ikke valgte gravplass istedet?

Vi vet ikke helt hva vi skal velge, for vi kommer fra et helt annet sted enn der vi bor, og vi føler kansje at det på en måte er best å velge minnelund hvis vi vil flytte tilbake til der vi har all familien vår.

Hvis vi velger minnelund kan vi jo dra på en minnelund der hvor vi er for å minnes ham uansett, uten å måtte bekymre oss for hvordan graven hans ser ut...

Men jeg er og redd for å angre på at vi ikke valgte å gravlegge ham i en 'ordentlig' grav, ikke ha noe sted å pynte, snakke med ham, etc....

Samtidig er det litt greit å kunne flytte tilbake til familen vår, uten å da på en måte måtte velge mellom å dra fra Lillegutten vår, og resten av familien vår?

Håper det er noen her som orker å tenke litt sammen med meg, vet at dette er forskjellig fra person til person, men er greit å høre hvordan andre har valgt, og hva deres erfaring er....

Fortsetter under...

Hei

Vi har tenkt å legge vårt barn på en minnelund. Hun ble jo bare 15 uker i magen. Jeg tenker slik at da blir hun lagt sammen med mange andre barn som i en stor barnehage. Siden hun ikke ble så stor så ville vi være i nærheten når vi dør. Men det er lenge til og derfor er det fint hun er sammen med andre. Vi valgte en gravlund vi begge har bod i nærheten av når vi var barn og kankje havner vi der selv en gang. Vi ønsker ikke en egen grav men man kan pynte og sette lys på minnelunden også.

Heisann

Vi valgte minnelund. Vi mistet en gutt i uke 20. Har ikke angret på at vi la han der. Har vært mange ganger på minnelunden og lagt ned blomster og tent lys.

Vi syntes det ble for mye styr med begravelse og grav. For oss falt det natulig å legge han på minnelund.

Hei. Føler med dere i sorgen.

Vi valgte å legge jenta vår i egen grav. Hun var med oss i 21 uker. Var ikke så mye styr med begravelse heller, vi fikk velge selv. Vi kunne bare lagt henne i jorden sammen med byrået eller som vi valgte begravelse. Det var kun mannen min og jeg pluss guttene våre i kirka sammen med presten og mannen fra begravelsesbyrået. En kunne velge selv om en ville ha orgelet i bruk eller ikke. Det hadde vi ikke, men valgte å gjøre det så personlig som mulig. Så vi brukte en fiolinist som spilte to sanger som betyr mye for oss<3 Men nå må en tenke litt på avstanden også, vi har ni mil til der vi fikk tilbud om minnelund og det føltes altfor langt. Og det var veldig godt å få henne "hjem". Nå kan jeg se til graven hennes når jeg er på butikken, da kirka vår ligger 50 m unna. Det er veldig godt å kunne ta seg stunder der både i sorg å glede.

Regner med at valget deres er tatt allerede, men håper det vi har skrevet her kan hjelpe andre i noe samme situasjon...

Hei!

Vi har valgt en urnegrav til vår lill gutt!

Synes det er godt å ha ett sted å gå til. Han ble bare 14uker i magen.

Vi valgte det uten begravelse og bare en urnenedsettelse. Har ikke bed på graven bare en liten kulestein(Ikke noe navn på) og ei lykt. Da slipper jeg å ha det "hengende" over meg at det skal være fint på graven hans. (graver som ikke blir stelt med er stusselig synes jeg).

Det viktigste må være at en gjør som en selv føler er best for seg. For oss er det viktig pga at vi har barn fra før som synes det er stusselig uten lillesøster å glede seg til, og de synes det var viktig å kunne "besøke" henne. Virker som sorgen til minstemann blir noe lettere å bære i hvertfall.

• 1 måned senere...

Annonse

Da "det skjedde" med min lille gutt, var jeg 20 uker på vei, jeg valgte minnelund og har ikke angret et sekund siden. Jeg har vært der å lagt ting ved minnelunden allerede, og det er viktig for meg å være der spessiellt på dagen det skjedde. Jeg følte det var riktig, og selvom jeg ikke er religiøs eller noe, så følte jeg at det var riktig å legge den der for "da lå den sammen med noen" på en måte, sammen med flere barn det samme hadde skjedd med og hvem enn som velger minnelund til de døde... Jeg er 22 år (var 21 da og bodde for tiden i Tyskland, men han ligger på minnelund i skien) så jeg føler ikke jeg er helt sikker på hvor jeg kommer til å ende opp. Ville ikke ha en grav jeg kanskje ikke hadde muligheten til å stelle.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...