Gå til innhold

bi-lyd på hjertet


*Milla74*

Anbefalte innlegg

Var på 6 års kontroll på helsestasjonen i dag. Legen som undersøkte guttungen fant en bi-lyd på hjertet hans. Hun sa det ikke var noe å være urolig for, men ville likevel henvise oss til undersøkelse på barneavdelingen på sykehuset.

Gutten har vært til lege mange ganger før, og blitt lyttet på, men jeg har aldri hørt noe om noe bi-lyd før. Noen som har vært borti noe lignede?

Skulle jo ikke bli bekymret, men jeg kjenner at jeg synes det er litt ekkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

først vil jeg si at det er merkelig at de ikke har oppdaget dette før...

jeg er tante til ei jente med bilyd på hjertet. det ble oppdaget når hun var baby(litt usikker på om hun var nyfødt eller hva). hun har vokst det av seg nå mener jeg, litt usikker, men hun er tenåring nå.

det har gått veldig bra, ingen ting å gjøre med annet enn å sjekke jevnlig med kontroller.

det du kan legge merke til når barn har bilyd på hjertet, er at de kan bli fortere sliten, de er trøttere og mindre opplagt, og de orker ikke alltid like mye som "normale" barn.

det sies også at de ikke skal være for aktive og ikke være med på for mange aktiviteter, men dette får du nok beskjed om hvis det er tilfelle.

 

i de alle fleste tilfeller er ikke bilyd farlig, men kan være slitsomt for barna. og de vokser det som regel fra seg.

 

lykke til med kontroller, håper det ikke er så mye det er snakk om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det første som slo meg og, er at det er rart at de ikke oppdaget det før, han har jo blitt lytta på mange ganger ifb med forkjølelse og sånn. Men jeg husker det var et eller annet de snakket om på føden som hadde med hjertet hans å gjøre, men jeg greier ikke å huske hva det var.( !) I allefall ble det konkludert med at gutten var frisk.

Det er en aktiv gutt, så jeg tenker vel at det ikke er noe. Men litt urolig blir en jo..

Takker for innspill!

 

Lykke til med fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår fikk påvist bilyd på hjertet på toårskontrollen. Da hadde pappaen hans (lege) hørt den noen uker tidligere. Ingen hadde hørt den før det. Han ble henvist til barneavd, og alt var helt ok. Det er ikke så uvanlig med bilyd hos barn, det trenger ikke ha.noen betydning. Så lenge barnet ditt ikke viser tegn til å ha problemer med hjertet (dårlig vekst +++), ville jeg prøvd å slappe av mest mulig fram mot kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min datter oppdaget de bi-lyd rundt 2 års alder. Grunnen til at det ikke var oppdaget før var at de andre ikke hadde like nytt og bra stetoskop. Jeg fikk da sjekket barnets storesøster som også hadde samme bi-lyd, hun var da 4 år og ingen hadde hørt noe før. Fikk time til begge på A-hus, ultralyd av hjerte og de konstanterte at alt var helt ok og at det var en "normal" bi-lyd som svært mange har . Men selvfølgelig veldig greit å få sjekket opp. Husker jeg ble ganske skremt for det er jo hjerte, men ble ganske beroliget av å snakke med min svoger som er lege , han hadde hørt hundrevis av bilyder som var helt ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...