shewolf Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Vet dette egentlig hører hjemme på dåp forumet, men er lite liv der. Det jeg lurer på er: - Tips til hva man kan ønske seg (og evt. hvordan?) - Tips til mat (vi blir vel ca 30 pers) - Generelt tips om alt dere måtte føle dere klarte bra Har aldri vært i dåp så alle tips kommer godt med! Takk for alle svar!
Træægtrønder`n :) Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 Har ikke arrangert dåp, men skal gjøre det i påsken. Vi skal ha spekemat til 20 stk. I tillegg blir det kaffe og kake etterpå (5 stk kaker + noe bakst av noe slag). Vi skal ha det hjemme til mine foreldre. Vi ønsker oss rørospledd, barnebestikk og smykker/armbånd. Ellers er det mye fine rammer og bokser for første tann/hårlokk/dåpsattest og slike ting hvis man vil ha dette.
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 Vi hadde navnefest, men det blir vel kanskje de samme tipsene:) - De fineste gavene vi fikk var: Lilla tripp trapp stol fra Stokke, Bergans sekk til barnehagen, kopp, tallerken og skål i porselen, spikke/skogskniv (til barn), bøker, bæremeis, gaffel, skje og kniv i sølv, saccosekk smykkeskrin og smykker. Anbefaler deg å ønske dere disse dyre og praktiske tingene som man MÅ ha etterhvert, som feks Tripp Trapp. - Vi serverte gryterett, denne lagde jeg selv på forhånd, det funket greit det. Anbefaler deg å ha noen som ikke er invitert i dåpen som "kjøkkenhjelp" (en tante eller venninne av deg feks) Kjempedeilig å slippe å styre og ordne på kjøkkenet! - La baby følge rutinene sine, og sove så mye som den pleier - VIKTIG:) Lykke til, og kos dere på den store dagen!
*NordNorge* Skrevet 6. april 2011 #4 Skrevet 6. april 2011 Har ikke hatt dåp enda, men skal ha til sommeren. Da blir d kaffe og kake etter kirka så blir d grilling på kvelden. Såå kjekt.
mlkg Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Vi hadde snitter og kaker. Det viktigste er at maten er enkel, slik at gjestene eller andre kan hjelpe til. Du selv vil ha nok å gjøre med babyen, dumt å måtte stå på kjøkkenet! Pass på at babyen får nok søvn :-) Man kan ta på dåpskjolen igjen dagen etterpå (eller dagen før...), slik at man får gode bilder av dåpsbarnet. Våre barn har bl.a fått sølvkrus. Krusene har vi fått mye glede av. Barna drikker av dem nesten hver dag. Praktisk at det står navn på dem - og de kan ikke knuses! Et hyggelig minne fra dåpen. Sølvbestikk til barn kan også brukes til hverdags. Det er også lov til å ønske seg andre ting som man vet at man trenger. Lykke til!
*smula* Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Synes du har fått mange gode tips om gaver. Jeg har også sansen for gaver som kan brukes. Vi bruker sølvbestikk og barneservise til hverdags. Sangbøker og eventyrbøker. Hvordan du ytrer ønsker? Når du snakker med familie og venner som er invitert, så forteller du dem hva dere ønsker den lille til dåpen. Og viktig å følge rutinene dere har med mat og søvn, en fornøyd baby gir en fornøyd og avslappet mor.
*smula* Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Ang søvn - når vi hadde dåp for eldste, slet han litt med å sove, så jeg sendte svigerinnen min ut med den lille i vogn.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Kunst er fint å gi/få i dåpsgave. Ellers syns jeg album, kakespade( til jenter), smykkeskrin er fine ting å få. Til gutter syns jeg traktoren i tinn som lillegutt fikk var kul. Det vi gjorde til dåpen til jenta vår var å kjøpe englevev i rosa som vi hadde på midten av bordet. Rosa bånd perler på la vi oppå den. Så hadde vi rosa roser og hvite duker. Pluss en høy lysestake i sølv men hvitt lys. Ble kjempefint. Til lillegutt hadde vi grønn dåp. Spraylakkerte biler grønne og la de på bordene. Hadde hvite kubbelys med sånn gavebånd i grønt knytt på de i en sløyfe. Hvite blomster.Og noen grønne baller og stein som vi la utover. Hadde hvite duker. Til mat har vi hatt enten koldtbord eller gryterett. Gryterett var definitivt billigst og enklest. Ellers er det greit å gjøre fotografering ferdig så fort som mulig og få av dåpskjolen til man må mate, skifte bleie osv. Blir fort varmt også. Jeg hjelper søstra mi med dåp nå og lager bjørkehjerter som vi pynter. Blir kjempefine du ser hva bjørkehjerter er hvis du søker på google.
enits40 Skrevet 7. april 2011 #9 Skrevet 7. april 2011 Vi skal snart ha dåp, og har bestilt tapas. Til dåpen ønsker vi oss penger til en nyopprettet konto i babys navn - og ellers alt som folk måtte ønske å gi. :-)
Steget Skrevet 7. april 2011 #10 Skrevet 7. april 2011 Vi bestilte lasagne. Det var veldig godt! Mange som skulle kjøre langt hjem, så vi ville ha noe skikkelig mettende. Det er unødvendig med dessert når man har kaker. Av gaver fikk vi bla smykker, sølvbestikk, røros-pledd, bøker, penger på konto. Noe som kunne vært fine gaver: smykkeskrin og sparebøsse. Husker dåpen som en kjempefin dag! Litt stress og mas, men alt i alt er jeg utrolig glad for at vi hadde fest og dåp for vesla! Hun sov seg gjennom mye av dagen. Bildene med dåpskjole tok vi dagen etter. Ta masse bilder! Lurt å be noen om å ta ekstra med bilder, slik at dere er med på flest mulig:)
Gjest Skrevet 7. april 2011 #11 Skrevet 7. april 2011 Vi skal ha dåp neste helg og vi skal ha koldtbord etterfulgt av kaffe og kaker. Vi ønsker ikke noe spesielt bortsett fra at om noen kjøper noe som trengs å graveres så ber vi at de ikke gjør det tilfelle vi får flere av samme ting. Ellers oppretter vi en konto til mini som vi setter inn evt penger på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå