Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Lillegutt er snart 8 mnd. han har spist grøt til kveds og middag en stund nå, men nå har jeg også startet med lunjs. Lurer på hvordan dere andre gjør det Frokost: MM varierer veldig i når han våkner Lunsj: Fruktmos/frukt youghurt(ett lite beger eller 1/2 stort glass) og mm, ca 4 timer etter frokost mellommåltid: mm Middag kl 15.30: 1/2 middagsglass og vann Kvelds 18.30: 1 stor porsjon grøt og mm Han spiser også 2-3 ganger på natten det er derfor jeg nå også har startet opp me lunsj for å fylle å mer iløpet av dagen. burde jeg kansje gi grøt til lunsj også ? Storesøster fikk flaske så det var mye lettere ang mat med henne syntes jeg.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 Synes godt at en på 8 mnd kan få to grøtmåltid på dagen ja! Så trenger han forhåpentligvis ikke så mye på natta:)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2011 takk for svar Ja jeg har tenkt på det jeg også, vurderte skive men syntes han er litt liten til det enda.
Mummy2be´med to tette:p Skrevet 6. april 2011 #4 Skrevet 6. april 2011 hei du:) mener å huske at gutta våres e omtrent like gamle=) vi har begynt å gi to måltider grøt og middagsglass iløpet av dagen. har også prøvd litt med skive til lunsj (for vi skal prøve avvenning av den grusomme nattammingen nå til helga:) men han blir visst bare dårlig av den skiva.. men iallefall. det er en lignende tråd inne på anonymforumet. jeg svarte på den før idag. stikk inn der og se om du finner den=)
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Jenta mi er 10mnd og har spist skive siden hun var 6-7 mnd:) tygger det fint med gommene, den første tanna kom ikke før hun var 9mnd;)
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2011 Takk for tips Da skal jeg inn å se på anonym Ja den begynner å ta på den nattammingen men han er heldigvis blitt bedre. For 1-2 mnd siden var det hver 2-3 time helt fra han la seg til han sto opp. juli10blejuni10:): hva hadde du på skiven i starten, leverpostei?
Indigo 08-10-13 Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Gutten min er 7 mnd om tre dager. Synes det er litt vanskelig ang. matrytme for tiden. Dette fordi han ikke er så interessert i pupp lenger. Uansett, han får pupp når han våkner sånn mellom kl. 08 og 09. Frokost: Ca. kl. 10:00 - Grøt blandet m 1 dl vann. Lunsj: Prøver å få i han mm, men vil sjelden ha. Så idag gav jeg på flaske, og da spiste han ca. 60 ml. Mellommåltid: Pupp, spiser en del da. Middag: Ca. kl. 16:00 - Middagsglass, ca. 2/3 av 6 mnd glass. Mellommåltid: Pupp, spiser litt, noen ganger en del;) Kvelds: Ca. kl. 20:00 - Grøt blandet med 1 1/2 dl vann. Nattammer 1 - 3 ganger i løpet av natta. Kanskje ikke så rart han ikke spiser så mye pupp lenger? Tenkte etterhvert nå å gi litt brødskive til lunsj. Er veldig interessert i å smake når storebror på 2 år spiser skive til kvelds. Gir han små biter, og lillebror gaper og gaper:) Ikke så dumt å gi grøt til lunsj forresten hvis han bare spiser to måltid fast føde.. Kan hjelpe på natten..
pruprrup Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Sliter med maten asså. Hun liker ikke noe, bortsett fra grøt. Brødskive er det bare å glemme, da sitter hun bare og brekker seg. Så det blir grøt til frokost, lunsj og kvelds, samt noen skjeer middag (Da helst de 4 mnd glassene med grønnsaksmos). Hun er nå 8 mnd, ammes pp natta og på dagtid :-) Gode mat tips foresten?
vindenn1 Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 MIn våknet flere ganger på natta for mat, men etter hvert som jeg har innført mer og mer mat har dette faktisk gått av seg selv. Hun ammer ikke lengre på natten. Blir 8 mnd. Sover fra 20 til 06. 0600: Morsmelk - sover til 0800: Mer morsmelk ca 0930: Grøt på 1 dl vann, spiser oftest 2/3 porsjon ca 11-12: Sove litt ca 13: Mellommåltid: hjemmekokt eplemos med havregrøt blandet i ca 16: 1/2 middagsglass som hun strever med å like (brekker seg fælt) 19: Kveldsmat stor porsjon med grøt og gjerne litt fruktmos eller sviskemos Skal også sies at jeg koker all fruktmos selv, og også begynt å lage middagsmat, synes det er kjempemorsomt og dessuten er det ikke all verden å lage det samme som det er i disse glassene, pluss at det smaker bedre. Bl.a kokt maiskorn i blenderen sammen med potet er jo ingen sak...Og pasta m. kjøttsaus og masse hvitløs og persille var en suksess. For dere som tenker på å avvenne fra nattamming vil jeg tipse dere om å være tålmodige. Etter hvert som barnet spiser mer og er mer og mer aktiv på dagtid vil jeg tro at det i mange tilfeller vil gli naturlig over i at barnet sover bedre om natten.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Min sluttet med pupp om natta av seg selv. Etter at vi begynte med fast føde, 4 måltider til faste kl.slett. (Er 7,5 mnd) 06-07: Våkner og får pupp 09:00: Grøt (av 1dl grøtpulver ++) og vann 12:00: Fruktmos (+ evt noen små brødbiter) og 150 ml mme 15:00: 1/2 middagsglass og 120-150 ml mme 18:00: Grøt (1 dl grøtpulver ++) og vann 18:45: 150 ml mme 19:00: Natta Har 2 dupper iløpet av dagen, av og til 3. Får litt pupp innimellom/før måltidene, men er ikke veldig interessert..
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 6. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2011 Tusen takk for tips Jeg har laget egne karbonadekaker til han så i morgen skal jeg blande det, med kokt potet og mm å mose det. Så lager jeg en del slik at jeg kan fryse ned Putter også brokkoli oppi, han smakte dette for en stund siden å det falt veldig i smak. Har du noen andre gode oppskrifter? Ja jeg regner med det går seg til når han får mer mat iløpet av dagen også så jeg tenker ikke så veldig mye på avvening, prøver å latt han avvene seg selv Så får vi heller ta kampe om noen mnd om det er like ille.
MissVaiper Skrevet 7. april 2011 #12 Skrevet 7. april 2011 Jenta mi er nå litt over 7 mnd. Etter ammenekt ved et tannfrembrudd så tar hun pupp bare morgen og kveld, og en sjelden gang midt på dagen. ca. 06.30: mm i senga ca 07.30: 1,5 dl grøt m/havregrøt ca 08-09: sover ca 10: Fruktmos + 1/2-1 brødskive m/leverpostei ca 11-12.30: Sover ca 13: et middagsglass ca 15.00 Frukt + 1/2-1 brødskive m leverpostei ca 15.30-16.30: sover (denne droppes noen ganger) 18.00 1,5 dl grøt m/havregrøt 19: Pupp og god natt! Om hun ellers er utålmodig får hun også litt riskake som hun kan gnage på. Nam!
jentemamma Skrevet 7. april 2011 #13 Skrevet 7. april 2011 Vesla er 7 1/2 mnd og spiser sånn ca slik: 05-07 mm (varierer veldig når hun våkner!) 09 grøt 12 brødskive, fruktpurè, pupp 14-15 pupp 16 middag 19 grøt, pupp Ammer så blir gjerne en slurk litt innimellom når hun har lyst på Sover natta igjennom, kjempedeilig! Prøv med litt brød du, jeg var skeptisk men gav henne noen smuler for et par uker siden og hun fant teknikken med en gang! Synes det er kjempegodt og spiser 1/2-1 skive med leverpostei til lunsj:) Kanskje hun trenger noe mer enn mm til frokost? Her fungerer det fint med grøt!
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 7. april 2011 #14 Skrevet 7. april 2011 jepp, leverpostei og litago-prim:) begge veldig gode jermkilder!
Mellirs ♂ '10 Skrevet 7. april 2011 #15 Skrevet 7. april 2011 Heisann! Min lillegutt er 8 mnd. om tre dager, og slik ser matrutinene våre ut: 06:30-07:30: Pupp i senga (etter dette ligger vi en stund i sengen og bruker ofte god tid på badet, derfor blir frokostgrøten litt sen) 08:30-09:00: En porsjon grøt til frokost. Pupp. 12:00: Fruktmos til lunsj, lik mendge som du gir. Var på helsestasjonen igår og fant ut at vi skulle begynne å gi skive også til dette måltidet. Pupp etterpå. 15:00: Middag, vann til noen ganger, pupp etterpå. 18:00: Grøt og pupp 19:00: I seng, da sover han til neste morgen. Jeg skal så absolutt ikke klage, ganske fornøyd med rutinene vi har nå Håper på å få litt fastere rutiner på morgenen og med soving på dagen, men tar det som det kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå