Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når sluttet dere å sove behagelig på ryggen?

Jeg merker at jeg våkner om morgenen liggende på ryggen og at det går bra.... Ikke svimmel eller uvel... Skjønner det ikke, bør ikke det være sånt at livmoren da presser på en blodåre slik at kvinnen får ubehag og hjertebank og sånt...?

Og hva betyr det at jeg fortsatt kan ligge på ryggen - jeg leste en plass at kvinnen bør unngå ryggleie uansett - for i ryggleie får barnet lite oxygen...??!?

Når jeg legger meg om kvelden er det naturlig for meg å sove på venstre side. Saken er at jeg snur meg på ryggen i løpet av natta - helt ubevisst - og da kan jeg vel ikke gjøre noe med det?!

Hva med dere? Sover dere fortsatt på ryggen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143110883-%C3%A5-sove-p%C3%A5-ryggen-uke-30/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt sett liker jeg ikke å sove på ryggen men merkelig nok så synes jeg det er behagelig i denne graviditeten. Dvs helt til nå, nå begynner magen å bli litt stor. Men dette ubehaget med kvalme osv som det snakkes om har jeg aldri følt, i noen av mine tre svangerskap. Så det er sikkert individuelt. Jeg tror ikke det er farlig for barnet at vi ligger på rygg.

Når jeg våkner i løpet av natta så merker jeg at jeg som regel ligger på ryggen. Har stappa ei ekstra pute under overmadrassen, i tillegg til den vanlig puta jeg bruker. så ligger ikke helt flatt. Det gjorde underverker på liggekomforten.

Tidligere så våkna jeg av at jeg var svimmel av å ligge på ryggen, nå våkner jeg bare fordi jeg må snu på meg eller sårt trenger en tur på do.

Kan hende du merker det blir mer ubehagelig etter som at magen vokser enda mer, og det blir et tyngre press på hovedpulsåra når du ligger. Tror ikke vi påfører noen skade på verken baby eller oss selv ved å ligge på ryggen, så jeg sover med god samvittighet i hvilken som helst stilling jeg skulle befinne meg i =)

Jeg er forresten kommet til 37 fullgåtte uker i dag =D

jeg er 32+4 og snur meg også i søvne. aldri likt å sove på ryggen, men nå fungerer det egentlig best. blir heller ikke uvel. spurte legen min i forrige svangerskap om det var farlig å sove på ryggen, og han mente det var helt greit så lange jeg ikke ble uvell av det, og ble jeg uvell ville jeg snu meg selv i søvne, så ikke noe problem mente legen. så her sover jeg på ryggen:-) ikke lett å ungå når man snur seg i søvne heller da ;-)

Jeg sover bare på ryggen. Er i uke 33 nå og får veldig vondt i ryggen av å ligge på siden. Snur meg nok også i søvne, men sovner stort sett kun på rygg. Ikke noe uvell pga det. Heller ikke hørt om at det kan være skadelig.

Men når jeg ligger på hardt underlag synes jeg ikke det er noe behagelig å ligge på ryggen (f.ex på yoga) - da må jeg i så fall ha knærne opp. Dette er ikke fordi jeg blir kvalm, men får vondt av svaien i korsryggen.

Min jordmor sa at det ikke var farlig å ligge på ryggen, men blir man uvel er det selvfølgelig ikke noe særlig. Med førstefødte lå jeg på ryggen hele svangerskapet, nå må jeg nesten sitte og blir kjempeuvel av å ligge på ryggen. Har vært sånn siden rundt uke 25.

Annonse

Det var så godt å høre at jeg ikke er den eneste rygg-sovende gravide!

Ja, jeg tror at dere har rett - det kan vel ikke være slik at kvinnen skader verken barnet eller seg selv med en relativ normal soveposisjon. Uansett hvordan du sover, så lenge det er behagelig....

Takk for alle svar!

Gjest Lenchen J98, J08

Jeg våkner av hjertebank og blir uvel når jeg sover på ryggen, men løser det med å rigge meg til med puter som støtter opp slik at jeg ikke kan snu meg i søvne. Det fungerer veldig fint for meg. Ammeputen er forresten god å bruke, hvis du har en slik i hus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...