Gå til innhold

Fødsel og kneoperasjon. Forferdelig situasjon....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde dere løst det, om det i det hele tatt er noen løsning...

 

Jeg er gravid med mitt 3 barn, det er min samboers 1. Jeg var på føden forrige tirsdag (er nå uke 35+6) pga rier/kynnere og 1 cm åpning. Har hatt styrtfødsel sist og veldig rask førstefødsel. Fått beskjed om å ta ting med ro, for å bevare barnet inni noen uker til. Men helt i ro kan man jo ikke ta det, ikke sunt det heller, Må jo bevege meg noe ettersom jeg har 2 barn til.

 

Min samboer skal nå til tirsdag operere kneet, den operasjonen kan ikke utsettes pga cellevev som kommer fra Frankrike, dyrket av hans celler, skal implanteres igjen (forskningsprosjekt, dette er opr nr 2... og har bedre utsikter enn "gamle" kneoperasjon-metoder).

 

Problemeet mitt er nå; hva om jeg går i fødsel mens hna er på sykehuset???? Selve fødsel og barnepass er ikke noe problem, jeg har foreldre som stiller opp, men det største problemet er at min samboer går glipp av hele greia. Og det er jo fryktelig synd, hans første og eneste barn (vi skal ikke ha fler, tett under 40 begge to). Har tilgang til videokamera, det blir jo ikke det samme, men bedre enn ikke no... Men hvem skal filme?????

 

Hjelp, kjenner jeg stresser av dette, hva hadde dere gjort? Trenger å få lagt en nødplan her, kjenner jeg, en som funker for meg...

 

Håper på mange svar, ikke at denne dumper i bunn og over på side 2 og borte blir den jo da... Pliiis, veloverveide planløsninger ønskes!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør kanskje også nevne at mitt fødesykehus ligger på hjemstedet, han skal operes i Oslo og det er ca 2 timers kjørevei mellom de to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Skal han opereres på samme sykehus som du skal føde? Skal han ligge inne lenge eller komme hjem rett etter opr? Blir han avhengig av rullestol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, alvorlig talt, dette her må du bare ta som det kommer! Det er da virkelig ikke noe å lage problemer av? Han må opereres den dagen, det er jo satt. Og du skal føde, du vet jo ikke akkurat når, men det er jo sånn det er. Bruk kreftene dine på noe fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13,25: 2 timer mellom sykehusa. Han blir liggende 1 eller 2 døgn. Kommer han seg først hjem går det nok greit, da blir det sjåfør/taxi/ambulanse ned og rullestol på oss begge opp på føden, hehe.

Han må holde sofa første uka etter operasjon, skal ikke belaste beinet, men kan humpe på krykker.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en god ide og filme fødselen jeg. Veldig dumt han kanskje ikke kan være med, men sånn er det jo noen ganger. Det viktigste er jo at ungen er frisk og at alt går bra:) Få med deg en god veninne/din mor eller noe som kan filme fødselen/rett etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, meg igjen her - uvant på anonymforum jeg må huske å ta vekk den anonymknappen!

 

Fødte du før termin med de to første? Hvis ikke kan vi jo håpe at du går godt fram mot termin, selv om du har åpning nå, det kan trekke seg tilbake igjen vet du....

 

Ellers kan jeg bare trøste deg med at det er synd han går glipp av fødsel, men han får tross alt et barn (og et godt kne, hurra!). Pesonlig ville jeg ikke filmet, men kanskje tatt noen bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du HI, du vet jo ikke om du kommer til å føde i neste uke? Du har fått beskjed om å ta det med ro, så gjør du det, da! Det er det eneste og det beste du kan gjøre for å knipe igjen til han er operert. Du kan gå med åpning lenge før du føder! Selv gikk jeg i 3 uker over termindato med 3 cm åpning før fødselen skjøt fart. Med nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 13.28

Dette er ikke noe du kan planlegge. Bare du har barnepass til barna, å du kommer på føden så må andre ting bli tatt som de kommer.

 

Hverken operasjon eller fødsel kan utsettes. Så jeg tror jeg hadde satset på å ta det veldig rolig. Selv om det høres ut i innlegg ditt som ikke har tenkt å prøve veldig hardt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ingen vits i å stresse med det, for du rår jo ikke over når fødsel starter. Så innstill deg på å ta det som det kommer og at det blir en fin opplevelse uansett. Du har tydeligvis ikke en klar nummer to som du ønsker å ha med på fødselen, så hva med å være alene? Jeg tror kanskje jeg heller ville vært alene enn å ha med noen jeg egentlig ikke ønsket der bare for å filme. Tror jeg ville droppet hele filmingen, en film viser ingenting av det en fødsel egentlig er. I verste fall får han ikke med seg fødselen, slikt kan skje av all slags årsaker, men e ikke verdens undergang, så pass på å ikke tillegge det større betydning enn det behøver. Det er ganske enkelt omstendigheter utenfor deres kontroll, så slipp kontrollen litt.

Lykke til, skal se det ordner seg helt av seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være fæl med deg, men jeg synes du krisemaksimerer litt. Det er selvfølgelig finest om han får være med, men får han ikke det(og det vet du jo ingenting om) så er det jo ikke forferdelig?? Litt leit er det selvfølgelig., men himmel og hav består.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magedans: Ja, jeg fødte 1 og 2 uker før termin med de to andre, og da er vi rett i den "magiske" uka, nesten... Hmpf.

 

Jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe, og at sånn er det dessverre, men sånn er det nå. Jeg vil gjøre alt jeg kan for at sambo skal få med seg så mye som mulig av fødsel om han skulle være så uheldig å ikke være der. Det hjelper meg lite akkurat nå å si ; Sånn er det dessverre noen ganger.... Han gleder seg voldsomt, har vært med på hver eneste kontroll, bygger rede her hjemme, deltar i de to andre, ønsker å lære mest mulig om babystell etc, kjøpt seg pappa-bok - synd om han skulle misse det største - at baby KOMMER.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg skjønner godt at du tenker mye på dette, jeg.

 

Hvor satt ut at operasjonen blir mannen? Er det full narkose, eller vil han være våken/ikke neddopa utenom akkurat når de gjør inngrepet? Har de fødeavdeling på sykehuset han skal opereres? Hvis de har det så kan du sikker få en avtale med sykehuset om at du kan føde der hvis fødselen begynner rett før eller rett etter operasjonen? Da skal det vel litt til at han må opereres akkurat under fødselen, mens han da kan være tilstede ellers. Kunne det være en ide?

 

Klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg så for meg et helt annet innhold i innlegget etter den dramatisk overskriften din. Du både overdriver og tar sorgene på forskudd. Det er ikke noe du kan styre uansett. Fødselen kommer når den kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.40: Takk for at du skjønner dilemma mitt!!! Klart det er mye hormoner og styr som raser rundt her nå, dette har virkelig blitt en pæl jeg må forbi... Nei, de har ikke fødeavd på sykehuset (han skal opr på Ullevåls ort avd som de har i samme bygg som legevakta i Oslo). Det er kikkhull, han blir nok dopa helt, men kommer seg fort etter narkose. Problemet er oppfølging etterpå, han har trent hos fysio 3 ganger i uka siste 3 md som forberedelse for best mulig resultat til denne operasjonen.

Han hra snakket med legen som skal gjøre dette (professor, ort-lege og forsker) og alle skjønner problemet, men allikevel må brusken inn til tida, stønn.

 

Når det gjelder å ha med andre på fødsel er ikke det problemet mitt. Mamma blir nok med, jeg har akkurat fikset kamera MED stativ, hehe, men det hjelper lite, når gravøren ikke kan være der og dele denne store opplevelsen vi har mulighet til å dele en eneste gang i livet sammen....

 

Ja, kanskje jeg legger for mye i noe jeg ikke kan kontrollere, men nå er jeg iallefall helt opphengt i dette scenarioet, gud hjelpe meg ;) hehe

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å krysse fingrene for at timingen er riktig - og sørge for at du kan ha noen hos deg på føden om du ønsker det. (backup)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...