Gå til innhold

Å eksponere barna på internett


lykkelig mamma til to ♥

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet ett langt, og viktig, blogginnlegg som jeg synes alle mødre burde lese. Det er desverre langt fra alle som er klar over realtiteten...

 

Hva mener du om å legge ut bilder av barna på internett?

 

http://ceciliefanevik.blogg.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste det du skrev og er tildels enig,( alt dette har jeg lest før i info brosjyren vi fikk i barnehagen.Og har tenkt litt over det)

 

Selv synes jeg det er super stas å se meg da jeg var liten. Nå er jeg voksen og det er ikke flaut med "rare" bilder.

Men enig i at man bør være kritisk til hva man legger ut.(feks ikke naken bilder)

 

Skal se programmet i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at folk bruker bloggen sin aktivt ved å linke her inne når det er aktuelle saker man tar opp!

 

Hvorfor er det viktig for deg at mødre leser det? Det finnes da fedre som også legger ut bilder av ungene sine?

 

Barneombudet har lignende regler:

 

http://barne-echo.imaker.no/temasider/kultur_fri/medier/arkiv/ville-jeg-/

 

http://barne-echo.imaker.no/temasider/kultur_fri/medier/arkiv/gi-barnet-/

 

http://barne-echo.imaker.no/temasider/kultur_fri/medier/arkiv/utleverer-/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prinsipielt i mot blogging, så jeg har ikke lest innlegg (ikke ta det personlig). Likevel vil jeg svare på spørsmålet ditt. Jeg synes det er svært lite smart å legge ut bilder av barna sine på nettet, enten det er på blogger, forum, sosiale medier eller andre steder. I tillegg bør man tenke seg godt om før man begynner å maile bilder til venner og familie rundt omkring - det er nok ganske mange av oss som har noen stolte, men ubestenksomme tanter/besteforeldre/venner som kan finne på å legge ut bilder av våre barn.

Jeg synes også det er veldig vanskelig med venner som legger ut bilder av egne barn på sosiale medier, uten tanke for at det faktisk også er andre barn på bildene.

Jeg hadde ikke hatt altfor store problemer om min egen mor nå hadde lagt ut barnebilder av meg, men jeg ville foretrukket at hun hadde spurt meg først. (Den dagen min mor legger ut noe som helst på nettet skal jeg sykle Trondheim-Oslo, for å si det sånn ; ) )

Jeg liker heller ikke at mine venner legger ut bilder av meg på facebook, jeg synes vi selv skal kunne bestemme hva som finnes bilder av oss ute i cyberspace.

For å gjøre innlegget enda lengre: Er ikke tilhenger av at folk skriver for myer om barna sine på nett, heller. Man skal alltid være forsiktig med hva slags informasjon man tilgjengeliggjør for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at man skal være kritisk til å legge ut bilder på nett, både av seg selv og andre. Jeg synes at retningslinjene til Kripos og Barneombudet er fornuftige.

 

Jeg har blogg, hvor jeg legger ut noen bilder av jenta mi. Legger også ut noen bilder på Facebook. Jeg er på ingen måte hysterisk, eller redd. Jeg tror imidlertid det er kjempeviktig å være bevisste og følge med på hva som skjer på nettet. Våre barn kommer til å vokse opp i denne digitale verden - de kommer til å ha et helt annet forhold til dette en vi har.

Det viktigste er at vi som foreldre lærer oss - og barna våre - hvordan man skal oppføre seg på nett.

Å lukke øynene og si at alt dette er synd og skam blir iallefall helt feil, mener jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å tolke om du er ironisk eller ikke med det du sier at du liker at folk bruker bloggen sin aktivt med å linke her inne? Jeg er ikke her inne så veldig mye, så jeg tar ikke helt den, og dette er faktisk første gang jeg har linket til bloggen min. Jeg kunne jo selvfølgelig linket til barneombudets regler slik du har gjort, men følte det var mer vesentlig å linke til mine egne meninger for å dra igang en eventuell diskusjon.

 

Selvfølgelig finnes det også fedre som legger ut bilde av ungene sine, mer er de her da? Ikke vet jeg, jeg er ikke her så ofte som sagt, men jeg trodde det var bare mødre her. Men såklart, dette er jo ett viktig tema for både mødre, fedre og alle andre som har med barn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus&Mamma'n: Prinsipielt mot blogging? Sånn generelt?

 

Det er viktig å være bevisst hva man legger ut. Jeg tenker mest på at jeg ikke skal utlevere sønnen min, tråkke på hans integritet. Jeg må si jeg er mer skeptisk til facebookstatuser til foreldre som klager over barna som ikke sover, er trassige eller syke, enn jeg er til de fleste bildene jeg har sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ironi, jeg liker at folk kobler livet der ute med livet her inne, særlig når det er noe mer enn "les bloggen min"-innlegg. Jeg vil gjerne ha mer av det, liker blogger og synes dette er en fin måte å finne flere som er verd å følge. Og jeg liker diskusjoner som bruker flere kilder. Mine kilder er bare et supplement til dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det barnehagen som legger ut bilder på nett. Det er på barnehagens hjemmeside som er passordbeskyttet riktignok, men alle foreldre i hele barnehagen samt et ukjent antall besteforeldre, tanter og onkler og venner av familiene har jo passordet så det er ikke så hemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel blitt bedt om å skrive under på at det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mer eller mindre... Jeg orker virkelig ikke den evige strømmen av informasjon om andres privatliv og meninger. Kjenner at døgnet er for kort til å bruke tid på å lese andres dagbøker på nettet. Jeg prøver å tie dem i hjel ; ) - Tipper min innsats kommer til å ha enorm innvirkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Jeg gidder heller ikke å lese blogger, skal man diskutere noe her, så får man skrive det her, synes jeg. Så jeg har ikke lest blogginnlegget og heller ikke de andre linkene. Har sikkert lest dem før, så det står nok ikke noe der jeg ikke har fått med meg tidligere.

 

Men rent generelt er jeg langt fra hysterisk og jeg gidder ikke å bry meg om svigermor eller en stolt tante skulle komme til å legge ut et bilde av noen av barna mine på Facebook, så sant bildene er anstendige. Men det er jo kjekt om de spør først, og det gjør de.

 

Selv er jeg restriktiv med hva slags bilder jeg legger ut på nettet, og jeg er enda mer restriktiv med hva jeg skriver, For egentlig er jeg mer bekymret for hvordan endel mødre utleverer barna sine på nettet enn om det legges ut anstendige bilder.

 

Jeg aksepterer heller ikke tagging av bilder av min familie på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...