Gå til innhold

Har ingen her felles økonomi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det bare dere som er samboere som deler opp utgiftene mellom dere eller er det vanlig blant gifte også?

 

Vi har begge tilgang til hverandres kontoer. Jeg har ansvar for å betale regninger, men tar bare penger fra der det er noe. Og om det er noe ekstra legger vi av til sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er gifte og har felles økonomi.

 

Etter å ha oppdaget min manns elendige økonomiske sans med masse kredittkortgjeld bak min rygg har jeg nå overtatt alt ansvar. Han overfører hele lønna si til meg (bortsett fra lommepenger), og så tar jeg meg av alt.

 

Tror det kan kalles felles selv om det er jeg som har helt styringa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samboer har kun 1 konto som står i mitt navn, men som begge har tillgang til. der kommer all lønn inn og alle regninger blir betalt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler selvfølgelig alt! Det har vi gjort siden dag 1, faktisk! Nå har vi det sånn at regninger blir trukket hos han, jeg handler mitt tomt og fyller opp fra hans. Vi bor jo sammen, er gift og ser det som en selvfølge at vi styrer skuta sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har felles økonomi, vi betaler omtrent like mye hver og får ommtrent like mye i lomme penger og sparer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er samboere og har felles økonomi. Jeg har både mitt & sambo`s visa kort. jeg som gjør alt av handling og betaling av regninger. jeg tar også av der det er noe....

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mannen hadde felles økonomi. Alt gikk inn på samme konto. Han sto som kontoinnehaver og jeg kunne disponere kontoen.

Så døde han i en trafikkulykke og plutselig sto jeg uten penger. Kontoen ble sperret til arv var gjort opp. All lønna mi gikk inn på den kontoen og jeg fikk ikke ut en krone. I tillegg til at han var død så ble jeg også blakk. Måtte låne penger til alt og det la en ekstra byrde.

 

Nå har jeg ny samboer, men skal aldri ha bare en felleskonto. Vi har hver vår lønnskonto og felles regningskonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi har felles økonomi.

 

Vi er gift, vi har fire barn sammen, vi har bodd sammen i 13 år, vi eier hus og biler sammen, vi planlegger å bli gamle sammen. Selvfølgelig har vi ikke dine og mine penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hver vår brukskonto, hvor vi overfører penger til en felles regningskonto.

 

Men herregud, trenger jeg penger ber jeg bare mannen føre over til felleskontoe. Så ja, vi har felles økonomi. Eller, vi bidrar etter evne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo vi har felles økonomi, ingen ting som heter mitt og ditt hos oss :) Det er også jeg som har ansvare for økonomien her hjemme, jeg vet ikke hvorfor men det virker som om samboer synes det er best sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og det har vi hatt helt siden vi møttes. Vi har begge et ryddig forhold til penger og omtrent samme inntekt. Begge bruker det de vil til mindre innkjøp og personlige ting. Er det noe større (feks ny sykkel el) pleier vi å diskutere det sammen først. Men vi har god råd, så er aldri uenigheter om noe.

 

Vi har også en felles sparekonto hvor vi setter inn "overskuddet" fra hver måned. Hvor mye han/jeg setter inn er det ingen av oss som bryr oss om. Det er også helt likegyldig hvem som betaler de ulike regningene. Nå for tiden trekkes hele huslånet fra min konto, 15.000 hver måned. Gjør jo ingenting så lenge vi har felles økonomi.

 

Glad jeg slipper å sitte med kalkulatoren i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at vi dermed har hatt felles økonomi omtrent fra før vi ble samboere.

 

12.11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke felles økonomi i form av at vi har en konto med to kort. Det blir alt for usikkert og plutsleig uoversiktelig. Ikke deler vi opp absolutt alt i nøyaktig to deler heller.

Men den som har mest penger på konto når regningene kommer eller når handleturen og klær skal betales, tar på seg kostnaden.

Er det felles nok, eller har vi separat økonomi da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og sambo har felles økonimi. Det starta 2-3 mnd etter at vi ble i lag, når vi flyttet sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift og har vel per definisjon ikke helt felles økonomi. Men vi har felles regningskonto, felles sparekonto og felles lån. De pengene som vi ikke setter av hver mnd disponerer vi selv, men dersom den ene har lite en mnd, så overfører vi bare. Vi diskuterer økonomi jevnlig og er helt enig i måten vi gjør det på. Jeg tjener litt mer enn ham, så min del av fellespotten er tilsvarende større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...