Gå til innhold

Mener dere husleige, strøm o.l skal deles 50/50 når den ene tjener mer en dobbelt så mye som den andre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her har alle utgifter til nå blitt delt 50/50. Uten om utstyr til barnet, det har jeg tatt alene. Må spør sambo om han kan kjøpe sko o.l til gutten om han trenger det og jeg ikke har råd. Syns ikke det er helt rettferdig. Sambo tjener en god del mer enn meg og har alltid mye mer penger enn meg til overs. I tillegg betaler jobben hans alle tlfregingene hans, så han sparer en god del på det.

 

Har fått høre av flere at det er mest rettferdig at vi betaler etter hvor mye vi tjener. Men jeg vet ikke, sambo mener alt skal deles 50/50.

 

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det mest rettferdige er at alle innkomne penger legges i en pott som det betales regninger for samt ting til barna, huset etc.

 

Så skal man ha like mye "lommepenger" hver som man kan bruke på seg selv.

 

Er ikke rettferdig om den ene tjener dobbelt så mye som den andre og alle utgifter skal deles 50/50. Da vil jo den ene sitte igjen med MYE mindre enn den andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bare svare på overskriften din; Nei!!

Det bør deles prosentvist etter inntekt og den som tjener minst SKALkunne betjene sine egne regninger og også ha lommepenger igjen etter at alt er betalt. Er man sammen om livet, er man det. Ikke bare 50%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Har prøvd å prate med sambo om det, men kommer ingen vei. Han svarer ikke, begynner å prate om andre ting..

Blir litt oppgitt. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Må av og til låne penger av sambo hvis det er noe som trengst til hjemmet, gutten o.l og lønnen min er brukt opp. Syns det er håpløst.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid pleid å dele etter inntekt og behov. Men dere som par må jo bli enige om hvordan dere vil gjøre ting da. Du kan jo si til ham at han må være hjemme med barna mer for at du skal få jobbet overtid så du har litt mer å rutte med og se hva han sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det synes jeg ikke. Her i huset betaler vi etter evne. Skulle vi delt alle kostnader i to ville jeg lagt inn krav om å flytte til et mindre hus i et rimeligere nabolag/strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så klart ikke! Får da være måte på egoistisk. For meg høres slike forhold ut som to kamerater som bor sammen. Du får begynne å kjøpe inn mat til kun deg og sønnen også da. Så får han handle og ordne sin egen mat, ta sin egen oppvask og klesvask. Bruker han dusjen lenge en gang bør han betale deg litt ekstra for den ekstrastrømmen han bruker. Dessuten bør du forlange at dere senker utgiftene dere deler 50/50 f.eks med å flytte til et billigere sted med mindre strømutgifter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke rettferdig. Utgifter deles prosentvis etter betalingsevne/inntekt. Tjener han mer skal han også betale mer til fellesskapet. Spesielt er dette rettferdig fordi folk som tjener mye også ofte har lyst til å ha feks. dyrere middager, gå ut å spise oftere og slike ting. Da må de være med å finansiere dette i større grad enn den som tjener mindre..

 

Personlig forbruk (som hobbyer og slike ting) bør den enkelte kunne dekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk er han kun pliktet til å forsørge barnet sitt - ikke deg. Rent juridisk har du heller ikke krav på å vite hvor mye han har utbetalt, se kontoutskrifter, selvangivelse, lønnslipper osv. Om dere er gift derimot; da har du krav på det og han er juridisk pliktig til å forsørge deg også.

Moralsk burde han betale mer siden han tjener mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da aldri vert snakk om at han skal forsørge meg?

Jobber selv og klarer meg fint. Lurte bare på om det er rettferdig å dele ting som husleige og strøm 50/50 når han tjener så mye mer enn meg og ikke er med å deler utgifter på utstyr som barnet trenger.

Jeg har kjøpt vogner, bilstoler, klær, ytterklær, sko o.l som barnet trenger fra han var født. Det er sambo som har bil, jeg har ikke lappen. Men allikavell måtte jeg kjøpe bilstolen. Det gjør meg ingenting, vil jo at han skal være sikret når vi kjører bil. Men syns bare ikke det er rettferdig når ting blir delt ellers at jeg skal ta alle de utgiftene. Hvertfall ikke når han tjener 500000 mer enn meg i året!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener utgiftene bør deles slik at begge sitter igjen med omtrent like mye til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den formening om at en deler etter inntekt, og sitter igjen med omtrent like mye "lommepenger" etter de faste og variable utgiftene. Da kommer ALLE utgifter med, også sko til barna og shampo til familien generelt. Til og med en pakke plaster...... Og sparing til alle sammen, så klart.

 

For om en tenker f eksl på barnebidrag der foreldrene har ulike inntekter, så blir faktisk dette regnet ut etter hva de to foreldrene tjener. Og den som tjener mest, må da selvfølgelig betale mest av det barna koster....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes selvfølgelig vår løsning er den beste siden vi har valgt den, og den er slik:

 

Min mann har en del mer utbetalt enn meg per måned. Vi har begge fast trekk til felles regningskonto på lønningsdag. Da trekker vi slik at begge sitter igjen med 8000 kroner hver på lønnskonto (altså trekker han mye mer enn meg til regningskontoen). Fra regningskontoen trekkes alle felles utgifter, inkludert mat. Så setter begge inn 2000 kroner hver på felles sparekonto. Da sitter vi igjen med 6000 kroner hver i "lommepenger" per måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han tjener 500.000 mer enn deg i året, og du har en jobb som du selv klarer deg på, så betyr det at han tjener MYE penger. At han da ikke kan dekke ting til sin egen unge er meg helt uforståelig.

 

Min mann tjener 500.000 i året, alene. Og han betaler mesteparten da jeg som regel har tjent rundt 150.000 på disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har følelsen at du er dumsnill, HI! Hvorfor betaler du for alle utgifte til barnet?

 

Når samboeren din ikke er villig å ha en annen fordeling enn 50/50 må han selvfølgelig godta at livsstilen er tilpasset DIN inntekt. Dvs bo rimelig og har nøktern livsstil, i så fall har også du penger til overs.

 

Selv syns at han virker gjerrig og du lar deg utnytte. Seriøs, han tjener 500.000 mer enn du og du betaler alt av utstyr til felles unge? Hallo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt:felles økonomi. Legg alle pengene sammen og kos dere:)

Diskusjoner om penger er det dummeste jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tjener mannen borti 1 mill i året, jeg tjener 400 000, men alt hans er mitt og omvendt. Vi har felles konto og felles økonomi. Jeg spør ingen om lov til å bruke penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor krever du ikke at han i det minste betaler 50% av utgiftene til ungen(e)?

 

Om dere ikke hadde vært sammen hadde du fått mye i bidrag. Noe å ta opp med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, men med litt mindre inntekt. Han tjener 6-700 000 og jeg ca 200 000. Skulle jeg betalt halvparten av utgiftene hadde jeg hatt 0 kr å bruke på mat/klær til barna. Alt er felles. Jeg spør ikke om å få penger til ham, alt kommer inn på felles konto.

Det høres ikke ut som dere er en familie rett og slett. Han er en egoistisk dott som tenker meg, meg og til slutt meg.

Hadde sterkt vurdert endring i forholdet hvis jeg hadde måttet ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er dumsnill og en dørmatte. Han er en gnien superegoist som burde hatt bank hver dag til han tok til fornuft. Aller helst skulle han blitt helgepappa med de utgifter det medfører. Hahahahaha, det hadde han hatt godt av, den lorten av en mann/far! Fy søren for en drittsekk! Herregud, at snille uskyldige meg kan sitte å øse noe sånn ut av meg, men dette tok virkelig kaka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig at du skal måtte låne penger av sambo! Det er jo helt på jordet! Om du må kjøpe noe til gutten, så er det jo noe han også bør betale for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her går pengene inn i samme pott også betaler vi regninger utfra det. Han har alltid hatt litt mer lønn enn meg men aldri sett for seg at vi ikke skal dele på utgiftene og bruke det vi ønsker fra kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de som bor sammen/er gift og har så adskilt økonomi at de kan si at "han har så mye penger men det har ikke jeg" har satt seg selv i den situasjonen. Bor man sammen og har barn sammen så er det da vel ikke noe problem å få fiksa en felles konto og evt. en egen konto med litt private midler hvis det trengs. Her kommer alt som kommer inn inn på en felles konto, vi har felles kortkonto og hver og en i familien har egen sparekonto. Skjønner meg ikke på dem som godtar at den ene parten sitter der med raua full av peng og går ut med venner ut i ett mens den andre parten ikke har råd fordi det er dens ansvar å betale regninger/barneklær/u name it.... Felleskap er en fin ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...