Gå til innhold

Fødselspermisjon for far.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan de to ukene som far kan ta i forbindelse med fødsel fungerer. Håper noen tar seg tid til å svare :)

 

- Når går pappan ut i permisjon? Settes det en dato? Det er jo veldig dumt om pappan går ut i perm på termindato, og ungen kommer to uker etter..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De to ukene begynner å løpe når barnet er født. Det settes ikke noe dato på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonen skal vel starte på nedkomstdatoen :) Men noen ganger velger nok arbeidsgiver og far å finne en annen løsning hvis det er vanskelig å ta det på sparket. Jobber faren i staten/kommunen eller enkelte private virksomheter får han lønn for permisjonen, ellers er den ulønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar!

 

Sist jeg fikk baby så var det blitt satt dato, og far hadde permisjon bare to dager etter jeg kom hjem fra sykehuset, og det var skikkelig kjipt. (Disse dagene var på helg også!) Håper at han får være sammen med oss litt lenger denne gangen. Han jobber nå i en helt annen bedrift, men de er fremdeles avhengig av at noen dukker opp på jobb hver dag, og en vikar må jo også få vite når han evt. skal begynne, tenker jeg :)

 

Men takk igjen for svar! Nå vet vi hvertfall hva som er vanlig, og har litt mer å banke i bordet med ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ukene taes etter at barnet er født, man kan derfor ikke sette en dato på forhånd. De to ukene skal som hovedregel taes ut sammenhengende, og innen 2 uker etter at mor og barn har blitt skrevet ut fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste menn tar det fra dagen babyen kommer. Er som du sier dumt å ha brukt opp dagene hvis babyen kommer noen dager etter termin. Han må jo kunne bare stikke av hvis babyen plutselig kommer hvis han skal delta på fødselen.

 

Hvis dette må avtales på forhånd så tror jeg at jeg hadde sagt en del dager etter terminen. Når man er på sykehuset så er man jo mindre avhengig av mannen. Bedre å ha han noen ekstra dager når man kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal høre med samboeren min om han kan ringe sjefen og høre i dag eller i morgen. Det jeg helst vil er at han skal være hjemme fra den dagen jeg blir utskrevet fra sykehuset. Ser ikke poenget i at han skal sitte hjemme sammen med eldstegutten og ha permisjon mens jeg og babyen ligger på sykehuset. I mine øyne er hensikten med permisjonen at han skal bli kjent med babyen, og ikke sitte hjemme å spille Playstation ;) hehe..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det med førstemann. Han hadde fri den dagen fødselen var og jobbet de to dagene vi lå på sykehuset. Så tok han 13 dager etter vi kom hjem.

Lovverket sier at han har krav på fri i forbindelse med fødsel, og sier ikke direkte at man må ta fri 14 dager rett etter fødsel selv om det er det som er vanlig praksis. De fleste arbeidsgivere er nok fleksible på dette dersom man tar det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far tar permisjon fra babyen kommer så er det vel meingen at han skal være på sykehuset sammen med dere. Enig i at det ikke er poenget at han skal sitte hjemme og spille spill:) Men jeg er enig i at jeg hadde mest behov for han da jeg kom hjem. i tillegg syntes ikke far det var veldig stas å besøke oss på sykehuset for han følte seg i veien og at det hele var mitt og at han kun kom på besøk. Han var derimot helt i ekstase da vi kom hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle svarene! :) Det er så godt å ha noen å kunne spørre om ting og tang man lurer på :)

 

Sist var han mye på sykehuset sammen med meg, men var heldig og hadde enerom de fleste dagene, og da gikk jo det greit. Og ja, har mye mer bruk for han etter sykehuset også, enn når jordmødrene "passer på oss" ;) Får fortelle han det dere skriver her, så tror jeg han kommer til å synes at samtalen med sjefen blir litt lettere også, siden han vet litt mer om hvordan andre gjør det :)

 

Sist så gikk jeg 15 dager over termin, og lå på sykehuset i 4 dager (tror jeg) Håper jo selvfølgelig å føde tidligere denne gangen, men man vet jo aldri :)

 

HI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en barnimagenkjerring har sagt en ting anonymt på et forum er vel ingenting å banke i bordet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...