Gå til innhold

Er barnehage ansatte blitt helt på trynet??Skjer jo så utrolig mye ulykker for tiden overalt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Klarer de virkelig ikke passe på barna våre???Glad jeg har mine hjemme til de er 3år ihvertfall.Og syns det er altfor mange små på en voksen fra de er 3år og.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh? Det skjer ytterst få ulykker i barnehager. Barn skader seg mye oftere hjemme med foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer mye ulykker hjemme også.

Men jeg ser poenget ditt!

Leste her om dagen om en unge som fikk noe tau rundt halsen og som da lå i koma..

For en stund siden var det en baby som ble lagt i kokevarmt vann når den skulle bades, for at den ansatte glemte (???!!!!) å kjenne på vannet først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barn klarer å bli kvelt av en snor,få skap i hodet,dette ned trappen og havne i koma i barnehagen så er det jo altfor lite oppsyn til de små!De burde fulgt bedre med og det skulle vært flere voksne på våre små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre sånt som like gjerne skjer hjemme. Senest for et par uker siden var jeg på sykehuset for å ta noen bilder og da var det en liten to-åring som hadde fått kokende vann over seg :-(

 

Det viktigste for å hindre ulykker er å sørge for at rommene barna oppholder seg i er sikre og det er nok barnehager mye bedre på enn privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme skjer i de tusen hjem, men da kan du legge til det å kjøre over egne unger. Det er helt tullete å påstå at det er farlig i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du passer andre sine barn så føler du ett stort ansvar vil jeg tro og prøver å passe på,men når noen faktisk dør eller på nippet til å dø,så vil jeg si det er uansvarlige folk som passer på de små når ting som det som ikke skal kunne skje skjer.SYKT!Snur ikke ryggen til de små.ikke i 1min eller mer.Ting skjer fort og det er for sent før man vet ordet av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alle barna som går i barnehage i norges land, er det jo få ulykker, men det er nok som hun over her sier, at det kommer i media.

 

De i barnehagen gjør nok så godt de kan , men som med alle små barn, skulle man enkelte ganger hatt dobbelt både av armer, føtter og øyne både foran og bak.

 

Synes heller dere skal fokusere på alt det positive som skjer i barnehagen, og for en utrolig jobb de ansatte gjør..

 

Hilsen en førskolelærer som tar jobben sin på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også lest om gutten på 1 år som ble skoldet av teen til moren sin hjemme hos seg, barn som har dødd i barnevogn, kvelt av en katt bla bla bla....

 

Ulykker kan skje...uansett hvor man er. Dritlei disse innleggene nå. Sønnen min har gått 4 år i bhg, og har overlevd uten en eneste stor skade. Bare noe små som blåmerker, som han også fikk hjemme når han slo seg.

 

Slike mødrer som som er hysteriske HI:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange barn er i barnehage hver dag og hvor mange blir skadet der? Sjansen for å skade seg hjemme er så utrolig mye større. Å rote seg borti en trafikkulykke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her er alle rom sikret og ting som er farlig langt unna små hender,jeg har alltid øye til de og ikke noe har skjedd ennå.Og håper virkelig ikke det gjør det heller.Visst kan ting skje hjemme og.Men når du ser barnehageansatte som ikke følger med eller passer på de små men er mer opptatt av kaffen sin og skravle med de andre voksne enn å passe på de små så sier det jo seg selv vel?Tryggere hjemme!Ingen tvil.men spørs jo hvem som passer på de,og det gjelder jo både i barnehagen og hjemme.Men syns de kunne vært flinkere med å ha øynene på de små i barnehagen .Absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som ringevikar i forskjellige barnehager, om må si at jeg reagerer på sikkerheten mange plasser. Og persiennesnorer er en av de tingene jeg har vært sjokkert over. En annen ting er plastposer som ligger lett tilgjengelig. Slike ting burde det være enkelt og lite ressurskrevende å gjøre noe med.

 

Men at unger faller ned trappa, tryner når de springer eller blir truffet av ei huske, stikker en blyant opp i nesa eller blir utsatt for andre leke-ulykker, det går ikke an å forhindre. Noen sier at man ikke skal snu ryggen til unger i 1 minutt, men alle oppegående normale mennesker skjønner at dersom det skal være sånn må man ha en 1 til 1 bemanning, og det er verken realistisk eller ønskelig. Hva slags liv skulle det blir for et lite barn å vokse opp med en voksne 1 meter fra seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pepper kommer ofte fra de foreldre eller barnehagefolka som føler seg truffet!

Er nok mange som ikke følger med på barna.Både her og der.Men barnehagen har ett stort ansvar og når de ikke passer på de men heller snur ryggen til å gjør andre ting som er ment til fritiden så sier det jo sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulykker skjer oftere hjemme ,enn i bhg.

når barn er i lek i bhg, kan ting skje fort! de ansatte er der jo, men ikke alltid i det sekundet det skjer.

 

ikke legg all skylda på de ansatte.. de burde vert fler på jobb!!

i steden for å spare penger på å ha ferre ansatte og mer unger, burde de heller gjort det omvendt.

 

synest de som jobber i min sønns bhg, gjør en bra jobb...

de kan ikke fotfølge barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker spesielt på ting som persiennesnorer og andre tau som de lett kan bli kvelt i.Sakser/kniver som ligger i rekkevidde for små hender.Håndsprit på bordet der barna leker,eller på ett lavt gjerde utenofr der de leker...Lar portene stå åpen ute mot bilveier,og slipepr ut de små før de selv går ut. Går en voksen forann 6-7små langs veier...(3-4åringer).Kunne skrevet mye.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ulykker er i barnehage vet du at er forårsaket av at ansatte har gjort annet enn det som hører til jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag liksom? Ansatte i barnehage generelet følger for dårlig med?

 

Jeg har definitivt vært borti ansatte som ikke følger med, men det er ikke normen. De fleste barnehager er trygge i den forstand at de er "barnesikrede", det er nødvendig om vi voksne skal ha tid til å sette oss ned og leke med de små. Jeg har tidligere jobbet i en nyoppstartet barnehage og der følte jeg uteområdet var så utrygt at jeg brukte all min tid på å beholde oversikten over hvor alle var, og aldri hadde tid til enkeltbarna ute. I andre barnehager har jeg vært fornøyd med disse tingene. Jeg har mange flere usikrede ting jeg må passe på her hjemme enn på jobb f.eks.

 

Persienneulykken er en vekker. Jeg vil ha rullegardiner med kort snor på min avdeling her etter. En klarer ikke å huske på alle små ting som kan være farlig, og jeg synes derfor det er viktig at vi har færrest mulig av dem. Det er viktig at barna får leke i fred deler av dagen, og jeg vil selvsagt ha en barnehage som er innredet slik at det er liten mulighet for at det skjer noe farlig. Puter er f.eks en klassiker, også det at barna setter seg oppå hverandre.

 

Likevel er det også viktig at vi gir barna rom og utfordringer. En barnehage bør ikke være så sikker som det er mulig være. Jeg vil ikke være et sted med polstrede vegger og trær på uteplassen hvor grenene er saget av.

 

Og dette med porter... Ta en prat med mennene deres. Det har aldri vært et problem der jeg har jobbet at ansatte ikke lukker portene. Foreldre, og da desverre spesielt fedre er ram på å ikke gjøre det (spesielt om lukkemekanismen krever mer enn et sekund å få i riktig possisjon). Vi tar runder og sjekker portene, og sender aldri ut barn før portene er sjekket, men vi rekker ikke å følge alle foreldre til porten når de henter. Andre lærer barna å åpne porten selv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange barn i norge som er i barnehage hver dag så skjer det ikke så veldig mange ulykker prosentvis. Det skjer mye flere hjemme.

 

Selvsagt skal det helst ikke skje en eneste ulykke, hver gang det skjer er det en tragedie for både barnet familien og de voksene som har ansvar.

 

Men ja det er sånn at man gjerne skulle vært flere voksene i barnehager, Det er få som skal passe på mange normalt sett samtidig som de skal ordne med skifting av bleier eller følging på do, av og påkledning oe som gjerne tar spesielt mye tid nå på våren hvor unga blir bløte fra innerst til ytterst.

Så er det sykdom blant ansatte og manko på vikarer eller manko på penger til å betale for vikarer som gjør at man ofte går med en mindre voksenperson (i mange barnehager)

Jeg tror at 99% av de som jobber i en barnehage gjør sitt ytterste for at slike ting ikke skal skje.men man kan ikke være alle steder på en gang og man strekker rett og slett ikke alltid til selv om man jobber ræva av seg.

 

Barnehage ansatte er ikke på trynet men det er presset inn flere barn per voksen en det var før, og det er et utrolig stort ansvar og til tider press å gjøre den jobben. Så har man i tilegg foreldre som mener at de har rett til å forlange at de ansatte skal gjøre ditten og datten fordi de får jo betalt for det...........

Skal du legge skylden på noen så får du legge det på staten som mener at det er greit at man ikke har flere ansatte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. tror du at alle barnehageansatte er på trynet fordi du har lest om 2-3 ulykker i bhg på landsbasis den siste tiden?

 

Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av dere besservissere som vet akkurst hvordan en barnehage fungerer har jobbet i en selv?

Selv om 2 eller flere barnehageansatte står sammen å prater, hvordan vet dere at de ikke følger med barna?

Når dere selv er med barna deres i en lekepark eller på en lekeplass, snakker dere aldri med noen?

Står dere kun med argusøynene deres og følger hvert eneste skritt den lille håpefulle tar?

Har dere alle sammen husket på å kutte forsvarlig korte snorer på persienerene hjemme?

Hatt på hjørnebeskyttere og gud vet hva på ALT som ett barn faktisk kan skade seg på?

Tar dere barna med dere på do (for jeg regner med dere enda har slike behov dere også selv om dere er flinkesen av en småbarnsmor)?

 

De som jobber i en barnehage gjør jobben sin så godt de bare kan. På lik linje med at vi vil være best mulig mor eller far.

Jeg blir både sint og lei meg på vegne av de som faktisk tar den jobben det er å passe barna våre, så vi enten kan gå hjemme med minstemann eller være på jobb selv når jeg leser sånn surkokt oppgulp som om "barnehageansatte er helt på tryne", "sitter der med kaffekoppen" "snur ryggen til og ikke følger med".

Jeg er så evig takknemlig for at det er så mange flinke, "proffe" husmødre og nå etterhvert utdannede mennesker som vil bruke kompetansen sin for å gi barna mine en god start på livet, siden jeg selv må jobbe for å ha mat på bordet og klær på kroppene våre.

 

Klart så skjer det ulykker i en barnehage som alle andre steder, men er det værre at de skjer der enn hjemme?

Hjemme er det som oftest 2 voksne pr 2-3 barn og enda skjer det ulykker. Er vi foreldre helt på tryne og ikke følger med på alle farene vi utsetter barna våre for?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tidligere hadde sønnen min vært syk i en uke og da han endelig fikk tilbake i bhg ringte de to timer etter at jeg hadde levert han.. Han hadde detti og slått seg i hodet. Han var blek og var ikke seg selv - satt bare i sofaen og så på de andre barna. Dessuten hadde han fått ett blåmerke over øyet - så de regnet med det var der han hadde slått seg, ingen av de ansatte hadde sett at det hendte. De hadde fått tak i pappan hans først så han var på vei for å følge til legen. Da kunne jeg opplyse om at blåmerket hadde han fått dagen før her hjemme - da han var litt vel ivrig i leken og datt og slo seg. ;) Så ulykker skjer ikke bare i bhg (selv om dette ikke kan karakteriseres som ulykke).

Men at sønnen vår hadde slått seg på akkurat samme sted var ikke så vanskelig å skjønne på blåmerket som blomstret ytterligere opp dagen etterpå. Og enhver kan vel tenkte seg hvor vondt det er å slå seg der man har slått seg tidligere - ikke rart han var blek og ikke seg selv, han var sikkert litt småkvalm også..

 

Og når det gjelder tilsyn så kan jeg med hånda på hjertet si ikke har min pode (2år og 4 mnd) under oppsyn hele tiden. Ja, han leker på rommet sitt alene. Han kan være på badet og pusse tenner og vaske hender alene, han kan leke i stua alene and so on. Vi kan jo ikke gjøre alle huslige sysler etter at han har lagt seg! Da blir det aldri kvelden på oss heller...

 

Jeg syns de barnehageansatte jeg har hatt med å gjøre gjør en utmerket jobb!! Ja, ulykker skjer - men hos oss så har arrene kommet av ting vi har gjort hjemme!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...