Gå til innhold

Tar dere paracet ved behov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært skikkelig forkjøla i en uke nå, tett i nesa- tror nesten jeg har bihulebetennelse fordi så fort jeg legger med ned så sprenger det helt sinnsykt i hodet og i ansiktet på en måte. Har prøvd meg på en paracet og litt nesespray( saltvann funker ikke) og føler det hjelper litt, men har jo hørt man skal være forsiktig med dette når man er gravid.

Skal ha keisersnitt om en uke dersom jeg ikke har født, og vil jo gjerne

bli frisk så fort som mulig.. så jeg føler vel at det er bedre å ta smertestillende og bli frisk, enn å fortsette med å være så dårlig og ikke få sovet på natta med mindre jeg sitter rett opp og ned.

Hva tenker dere andre om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har til tider ekstreme bekkensmerter og får ikke sove. Legen sa til meg at de tikke var problem å ta paracet så ofte jeg følte jeg trengte det. Og hvis jeg kan ta for bekkensmerter kan vel du ta for bihulebetennelse. Jeg hadde gjort det i hvertfall.

Skrevet

jeg har veldig høy terskel på å ta slikt.... men om jeg hadde vært slik som du nå og skulle født eller tatt keisersnitt innen nærmeste dagene hadde jeg nok vurdert å tatt smertestillende. legen på føden sa til meg at jeg kunne ta 1 gram paracet(2 vanlige tabletter), det var ikke farlig.

lykke til de kommende dagene, håper formen blir bedre=)

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, gjorde det ikke før jeg ble gravid heller.

Skrevet

Jeg tar paracet ved behov, som ved plagsom hodepine, menssmerter (slipper det nå som jeg er høygravid..) og om jeg har plagsomme kynnere når jeg går og legger meg så tar jeg en paracet. Viktigere at jeg sover godt og kan være mor for mini neste dag enn at jeg svimer rundt pga tøysete kynnere som har holdt meg våken halve natta.

Ta en paracet og bli fort frisk så du kan møte babyen din:)

Skrevet

studien som er gjort om paracet og graviditet har funnet ut at det ikke er bra for guttebabyene, de kan få problemer med å få barn. fant diverse artikler på nettet som ikke gav noen svar på hvor mye paracet som skulle til, og ikke noe svar på hvor mye økning det var funnet i forhold til problemer med guttebabyenes tekstikler. stod flere steder at selv små mengder paracetamol.. men hva er små mengder?? fant en artikkel i sykepleien (fagblad for sykepleiere) og der stod det sammendrag fra undersøkelsen. der gikk det fram at man måtte bruke paracett regelmessig, 4 g per døgn, og over en periode som var lengre enn 14 dager, og det var veldig liten økning i rissikoen.. husker det ikke akkurat nå, men det var lite hvertfall. så jeg har tenkt at det er bedre å bruke paracett om man har behov for det, men at man skal ikke ta det uten og tenke gjennom om man trenger det. hodepine, smerter, søvnmangel, stress osv... er jo heller ikke bra for barnet. sånn som du sier du har det, hadde jeg hvertfall tatt paracett uten bekymring. det kom også fram av undersøkelsen at det var i begynnelsen av svangerskapet paracetamol hadde størst påvirkning på guttefosterne.

God bedring! og ta paracett når du føler behov for det.

Skrevet

Ja ved behov, og uten å ha dårlig samvittighet.. Har man vondt eller plager/forkjølelse, hodepine eller lignende er det helt greit så lenge man holder seg innenfor doseringen på pakken..

Studien med mulig påvirkning av guttefoster er ikke godt nok dokumentert til at de har gått ut å frarådet bruk.. venter forøvrig en jente selv ;)

Skrevet

Tillot meg å klippe ut av denne følgende;

Legemiddelverket gir følgende råd til gravide i forbindelse med paracetamol:

* Paracetamol er fremdeles førstevalg som smertestillende eller febernedsettende behandling hos gravide

* Behandlingen bør være så kort som mulig

* Gravide med behov for smertestillende og/eller febernedsettende behandling over en uke bør rådføre seg med lege.

Skrevet

jepp absolutt, en syk mor er nok ikke så bra for babyen det hel..

tar å nesespray som jeg har gjort nesten hver dag siden jeg var 4 mnd på vei...både nå og sist svangerskap.. meen bruker kun ett spray i hver nesebor før jeg legger meg, ikke noe mer...

nå som jeg er forkjølet så kan det blir litt mer men prøver å begrense meg..

Skrevet

Har veldig høy terskel for å ta smertestillende. Har ikke tatt det i svangerskapet,og sikkert ikke mer enn en gang i året før jeg ble gravid heller! ;) Tror det bare er sunt å føle på litt smerte/ubehag innimellom. Så blir man ikke helt invalid om man en gang plutselig ikke har no smertestillende tilgjengelig.. ;) Men dette er min mening,Paracet er helt greit å ta,så lenge man ikke blir "avhengig" av det! :)

Skrevet

Tusen takk for mange og veldig konstruktive svar!

Det er første gang i løpet av svangerskapet jeg har hatt behov for å ta noe som helst, så nå kommer jeg til å ta paracet og håpe at jeg snart blir bedre. Det er uansett ikke snakk om mengder, et par om dagen, så det skal nok gå bra. Ser jo utifra artiklene dere har lagt med at det er store mengder over lang tid som kan være skadelig, og det er jo ikke det det er snakk om i mitt tilfelle.

Takk for støtten jenter, og lykke til framover alle sammen:)

Skrevet

God bedring! kan ikke være noe greit å være syk så nærme fødsel, så håper du blir fort frisk!

Skrevet

Det med at det ikke er bra for guttefoster, gjelder ikke det tidlig i svangerskapet når ting dannes?

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor forrige uke at når riene setter i gang, om ikke alt skjer veldig fort da selvfølgeli, så er det lurt å ta en paracet å gå å legge seg, så da regner jeg ikke med at det kan være noen risiko.. Har også fått skrevet ut paralgin forte for noen uker siden, som har en del av de samme virkestoffene.. Tror ikke det er farlig så lenge legene sier det er ok.. er vel ibux du ikke skal ta, har ivertfall jeg hørt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...