Gå til innhold

Siden vi allid skal ta hensyn til "annerledesfolka" og de er det jo en del av..., må nok en bursdagsinvitasjon se sånn her ut:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Velkommen til Karstens bursdag førstommende lørdag kl. 12 (skulle ikke klokkeslettet passe helt, si bare i fra og vi tilpasser oss. Ja, passer ikke dagen heller skal vi nok finne en løsning på det :)!)

 

Har du matallergi: Gi beskjed og vi skal lage noe som smaker deg å

Har du andre allergier: Si bare i fra og vi skal kaste ut husstøv, dyr osv

Har dere ikke bil: Si bare i fra og vi henter/bringer

Har dere ikke penger: Gave er ikke viktig, hyggeligst om dere kommer!

Olabukse eller ballkjole, spiller ingen rolle! ALLE er velkomne

Religiøs: Si i fra og vi tilpasser bursdagen (mat/bordbønn osv osv)

Barn med ad/hd, sosiale problemer etc: Si bare i fra og vi leier inn ekstra folk med pedagogisk bakgrunn

Rullestolbrukere: Si i fra i god tid, da huset må tilpasses....

Blind/døv etc: Si i fra og vi stiller med tolk/blindehund

 

Er det noen eller noe jeg har glemt nå må jeg bare på forhånd beklage! OG lider du av telefonskrekk så du ikke tørr ringe å ta opp disse tingene på forhånd, er det selvfølgelig ikke noe problem for oss å ta alt på sparket samme dag heller :) VELKOMMEN!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HAHAHA :-)!!!

 

Glad vi bare inviterer familie, unger vi kjenner og unger hun leker med i barnehagen. Så slipper vi å måtte forholde oss til masse tant & fjas:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, håper du bor langt unna oss, du virker rimelig blottet for empati.

 

Skal noe til å møte på alle disse "anderledesfolka" på en gang da, og noen hensyn må en da kunne ta til menneskene rundt seg.

 

Eller er det et krav for deg at barna dine bare skal omgås perfekte og friske mennesker?

 

Utrolig teit innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva- det er ikke ofte jeg gidder å svare på slike teite innlegg, men jeg blir faktisk irritert over dette innlegget!

 

En ting er å tulle med at du henter hvis de ikke har bil eller bytter dag om det ikke passer, men å henge ut barn med allergi, annen religion og barn med div. diagnoser?

Det blir for dumt- er det noe rart at barn blir mobbet når noen har foreldre som deg hi?

 

Kan fortelle deg at som mamma til en som jeg alltid må ringe å spørre hva de skal spise i bursdagen pga allergi hos barnet, vet jeg at det ikke alltid er like gøy.

Jeg gjør ikke det for å være vanskelig eller for at barnet mitt skal få noe hun liker, men jeg gjør det fordi mitt barn IKKE KAN spise "vanlig" mat.

Syns du da at jeg heller skal holde henne hjemme fra alle bursdager da?

For ikke å plage foreldre som deg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var faktisk ikke det! Det er for å poengtere hvor vanskelig det er å ta hensyn til ALLE til en hver tid... Vil du tas hensyn til av spesielle årsaker må man nesten ta det opp selv og håpe på forståelse, ikke forvente at alle andre skal ta alle mulige hypotetiske utfordringer inn i programmet under en enkel bursdag feks!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike holdninger som dette som gjorde at jeg helt inntil nylig måtte svelge gråten hver gang jeg ringte inn svar på en bursdagsinvitasjon.

Redselen for at de skulle synes min gutt var til bry, ikke ville be han igjen og at han skulle bli holdt utenfor var overveldende. Samtidig var jeg så stolt av han, for det er jo han som er mest berørt og som takler det supert.

 

Heldigvis har jeg oppdaget at slike som HI er en sjeldenhet, de aller aller fleste bryr seg mest om barna og ser ikke bryderiet med å bytte ut melet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det HI mener er vel at man kan ikke skrive og ta høyde for alt i en invitasjon. Så er det noe man må ta hensyn til så er det opp til foreldrene å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille☠Kadalma

Var det din reaksjon på allergitråden?

I så fall rart, når ingen der skriver at de forventer forskjellsbehandling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HI; hvis du tenker på den andre tråden om allergi (regner med at du gjør det) så ser du jo at foreldrene til disse barna ikke forventer at alle skal diske opp med "egen" kake til deres barn, men at de blir glad på barnas vegne når de faktisk KAN spise samme kake som de andre når foreldre vil bake en glutenfri/ melkefri kake feks

 

Jeg forventer ikke at andre foreldre skal lage noe ekstra til mine barn. Jeg forventer heller ikke at det alltid er noe de kan spise.

MEN jeg blir veldig glad når jeg tar en telefon og får beskjed om at de husker at jentene mine har cøliaki og at de har tatt hensyn til det.

Senest i går var ene datteren vår i bursdag. Der hadde moren laget både kake og muffins glutenfritt (brukt Toro) og de hadde taco, så snuppa kunne spise alt:)

Klart det er deilig for henne å slippe å være den som har med egen mat og må være anderledes hele tiden:)

Jeg har mange ganger bakt kake/muffins/pizza osv som jentene har hatt med seg i bursdager og jeg blir ikke irritert på de foreldrene som ikke har et glutenfritt alternativ!

Poenget mitt er at jeg forventer ikke noe, men blir glad når de har noe som jentene også kan spise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, da sønnen min hadde sitt første bursdagsselskap etter at han begynte på skolen kom den ene klassekameraten med egne pøslebrød, egen godtepose og et eget kakestykke til selskapet han.

 

Jeg hadde ikke tenkt på å skrive noe i innbydelsen om allergier og ble faktisk veldig lei meg på denne guttens vegne. Om mammaen hans hadde ringt på forhånd skulle jeg med glede tilpasset menyen så han kunne spist det de andre ble servert!

 

For meg hadde det ikke vært ekstra bryderi i det hele tatt, det hadde vært en glede å kunne gjøre det for denne gutten som sikkert møter nok utfordringer i hverdagen pga sine allergier.

 

Sånne mennesker som HI gjør meg sinna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig som du sier! Problemet er ikke alle rundt dere, men dere selv! Dere lager så jævla mye mas ut av ikke noe og antar dere er de eneste med utfordinger! For vet du? Til og med jeg hadde byttet ut melet:) Jeg hadde til og med tilpasset huset og har betalt ekstra personell for å følge opp enkelte barn under bursdager. Jeg og flere med meg er ikke den store stygge ulven som dere vil ha det til, men dere små slutte å oppføre dere så stakkarslie! Ta kontakt med rak rygg og kom med løsningsforslag selv uten å synes synn på hverken dere selv eller unga deres. Det er da til helvete ikke noe å lage si mye styr ut av. Det er DET jeg får noia av! At alle skal lage så big deal ut av alt. Ta kontakt og det løser seg, men ikke forvent at jeg skal ta alle mulige høyder FØR jeg er kjent med alle utfordringer. DET er faktisk altfor mye forlangt!

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem her har sagt at man (du) skal ta høyde for alt før du vet om ev. allergier eller andre "problemer"?

Virker som det er du som hisser deg opp her!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så mange nærtagende kjerringer!!

 

HI har et poeng, nemlig det at man ikke kan ta høyde for ethvert problem/enhver utfordring i en invitasjon. Det må være opptil foreldrene til barnet med behov for tilrettelegging å ta kontakt med de som arrangerer for å informere/tilrettelegge. Man kan ikke ta høyde for alt i en enkel bursdagsinvitasjon!

 

Jeg kommer aldri til å skrive om alle utfordringer jeg er villig til å løse i invitasjonene jeg sender ut. Jeg tar selv kontakt med arrangører fordi mitt barn har allergier og en angstdiagnose. Jeg tilbyr da min hjelp så det ikke skal bli noe ekstra på de som holder selskapet. Jeg forventer at de som har barn med utfordringer gjør dette!

 

(jeg baker gjerne uten gluten og melk, jeg serverer gjerne svinefrimat og jeg setter katta bort for dagen og vasker ekstra grundig, men folk får gi beskjed om hva de trenger selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel innlegg oppigjennom tidene her som tyder på at man skal ta hensyn uansett om man er kjent med problemet eller ikke. Dessuten er den endel hensyn å ta man kanskje som foreldre kan avhjelpe litt med også og ikke bare forvente at "alle andre" fikser for en.

Ja, og det irriterer meg grenseløst!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille☠Kadalma

Hehe...du må da være gravid HI? Makan til hormoner.

 

Melkeallergien er det minste av våre utfordriger når det gjelder jenta.

Synes aldri det har vært noe problem, men har full forståelse for at andre foreldre synes det er kjipt å føle at de er til bry på hver bursdagsfeiring.

( og det er grunnen til at jeg nevner det på invitasjon. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at HI har et poeng. Jeg inviterer gjerne allergibarn eller andre i bursdager og tilpasser gjerne en del av menyen eller lager noe ekstra.

 

Men jeg har da aldri tenkt at jeg skulle gjøre noe nummer ut av dette i invitasjonen! Er det ikke bedre å ikke gjøre noe nummer ut av det da? Det er jo ikke rart barna føler seg "annerledes" hvis de skal oppleve å bli spesielt omtalt og trukket frem i alle sammenhenger som feks en invitasjon.

 

Synes at mange foreldre her skaper et problem ut av noe som overhodet ikke burde være et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du kun tar høyde for allergi diskriminerer du endel andre, men det ser du nok ikke selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig folkeskikk å slenge med setningen "Gi beskjed hvis du har allergi eller andre behov for tilrettelegging" eller noe sånt da? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så forferdelig til til bry og så bidrar det til at det føles litt greiere å ringe og informere om ditten eller datten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset HI! Nå skal vi huske å skrive i innbydelsene at hvis barnet har allergi el. så er det bare å gi beskjed slik at vi kan tilpasse oss så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man gjøre det? Det er jo en selvfølge! Ingen vettuge foreldre slipper barn med spesielle behov for tilrettelgging avgårde uten å forsikre seg om at det går bra. Det innebærer å ta ansvar ved å kontakte arrangørene i forkant. Klarer de ikke å gjøre det uten om og men er de ytterst tafatte og ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige bursdagsinvitasjoner inneholder ikke det (kort man kjøper på butikken). Og jeg synes da ikke det er mangel på folkskikk og anta at folk bare tar en tlf om det skulle være noe spesielt. Himmel å folk skal lage seg spesielle å sier nå jeg bare!

Og når det er sakt gidder jo ikke folk ringe å si om de kommer eller ikke engang, selv om de oppfordres til det i invitasjonen, så om det er folkeskikken det er snakk om her tror jeg ikke det står på invitasjonen eller folks velvilje til å tilrettelegge, men det må kunne gis en beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...