Gå til innhold

Stefaren min nekter å betale strømmen så nå stenger de den.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Moren min er fysisk og psykisk syk og kan nesten ikke gjøre rede for seg selv, men kan nå ende opp med å bo i et hus uten strøm.

Hun burde vel helst ha vært på pleiehjem, ihvertfall i perioder. Hun er helt prisgitt min stefar og nå har han altså gjort, eller ikke gjort dette.

 

Hva kan jeg gjøre? Jeg kan ikke betale regningen deres.

Jeg vet hun ikke vil fryse ihjel, men jeg er redd hun skal bli mye dårligere pga dette. Hun er virkelig ille nå, ser ofte ting som ikke er der, snakker med mennesker som ikke finnes, klarer ikke å vaske seg, trenger hjelp til å gå osv

 

Må få med at han er voldelig, men at min mor aldri i verden kommer til å gå fra ham. De har bodd sammen i over tretti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er de gift? Kanskje du og evt søsken av deg kan få henne innlagt på pleiehjem? Da vet dere hvertfall at hun har det bra. Om hun ikke engang kan vaske seg selv og gjøre rede for seg selv, så har hun vel ikke noe å gjøre alene hjemme.

 

 

Står strømmen på mannen hennes? Eller på henne? Om den står på henne, så kan du jo alltids ta over alt av slike ting for henne, og da få betalt alt fremover. (Vet ikke om man må gjøre noe spes for å få ordnet det da)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at han ikke slenger med leppa og kommer med tomme trusler? Har han unnlatt å betale strømmen tidligere f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke gift.

jeg har forsøkt alt jeg kan, snakket med nav, med legen, med politiet og med fylkeskommunen men det er rett og slett ingenting å få gjort uten at hun selv vil.

Han tar henne ikke med til legen når hun er på sitt verste slik at hun får sett.

Jeg vet ikke hvem strømmen står på, men aldri i verden om samboeren hennes ville latt meg ordne noe slikt, og hvis jeg skulle hatt muligheten til det så måtte hun blitt umyndigjort. Hvis hun adde blitt umyndiggjort så er det min stefar som hadde fått myndighet over henne. Egentlig helt utrolig i og med at det er han sin skyld at hun er blit tslik hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mye du kan gjøre annet enn å snakke med henne og med banken for å få tillatelse til å sette opp autogiro på strøm ol.

Bakdelen blir da at hun betaler for alt og han blir en snyltende parasitt. Hmm... kinkig den der....

 

Hun er ikke så syk at du kan søke om å bli hennes formynder? Det skal mye til, men det kan gå om hun er så dårlig at hun ikke klarer å ta hånd om seg selv og gjøre rede for seg selv.

Jeg er formynder for min bestemor. Det er et stort ansvar, men det er en grei løsning når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han ikke har betalt er fordi han mener at strømleevrandøren ikke har oppgitt at de har økt strømprisen. Han elser diskusjoner og som regel så får han det slik han vil, rett og slett fordi personen i den andre enden av telefonen ikke orker å diskutere mer med ham.

Han trodde vel at han skulle få det som han pleier denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de ikke er gift vil jeg tro at det er du eller dine eldre søsken som har myndighet over henne og ikke en samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og hennes sambo har felles økonomi og det er han som styrer alt av regninger.

 

Det er utrolig nok hennes samboer som ville blitt formynder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig slik at en samboer er den som overtar ansvaret dersom man blir umyndiggjort??

 

Hvorfor vil han ikke betale strømmen?

Det vil jo gå utover han selv også.

Ikke noe øl i kjøleskapet, ikke noe Grandiosa og ikke engang et bløtkokt egg på søndagsmorgen. Ikke fotball på tv (INGENTING på tv) :P

 

Høres merkelig ut at ingen instanser kan hjelpe. Men forøvrig ikke mye som overrasker meg hva gjelder velferdsnorge. Eneste rådet jeg kan gi deg: Gå runden på nytt! Har du en advokat som kan hjelpe deg?

Det vil jeg anbefale, da disse kan hjelpe deg i jungelen av regler og lovverk, slik at aventuelle smutthull kan utnyttes.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de har felles økonomi nå betyr det ikke at han vil få formynderannsvar over henne om hun blir umyndiggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Om han ikke ønsker hennes beste og er den som er best egnet så er det ingen automatikk i at han vil bli hennes formynder. Om noen skulle bli det. Det er en lang, og vanskelig, prosess å umyndiggjøre et menneske. Og det er ikke sikkert at din mor er der.

 

Slik jeg skjønner det så vil han ikke betale strømmen fordi han er sinna på strømleverandøren. Jeg trodde først at han ikke betalte fordi han er kjip og vil din mor vondt, men det er altså ikke tilfelle.

Om din mor ikke klarer å si imot og er uenig i denne "streiken" så må han nesten bare holde på. Lite man kan gjøre.

 

07:58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke slik at samboer overtar ansvaret om man blir umyndiggjort. Det er stort sett familie (dvs. familie med blodsbånd eller ektefelle) som får dette ansvaret.

 

07:58 & 08:08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er rart hvis fastlegen sier at han ikke kan gjøre noe. Er hun i behandling i psykiatrien? Er hun så dårlig må hun jo få psykiatrisk behandling. Jeg syns du skal snakke med fastlegen og få henne innlagt på psykiatrisk sykehus og så snakker du med en psykiater om situasjonen. Det kan da ikke være rett at hun skal gå i et hus uten strøm fordi hun ikke er frisk nok å ordne opp i det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har sine klare øyeblikk.

Han er kjip og vil min mor vondt, men grunnen til at han ikke betaler er fordi han er sint på leverandøren ja.

Min mor skjønner uansett ikke hva han driver med og hadde hun vært oppegånde så hadde strømmen vært betalt.

Nå drar han henne bare lengre og lengre ned i søla med seg selv, og hun forstår ikke hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...