Gå til innhold

Sliten..


lavendelblomst

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter, som er stadig syk. Hun begynte i barnehage etter jul, og etter det har jeg vært på skolen ca 5 ganger. Og jeg vil virkelig gå på skolen.

I dag har det toppet seg, lille frøkna har fått lungebetennelse, det er skikkelig vondt å høre på hun hoste og harke. Hun har feber. Nekter å spise og vil så vidt drikke. (Vi har vært på sykehus i hele kveld, kom hjem for en time siden)

 

Vi begge blir slitne fysisk, og jeg blir sliten psykisk i tillegg. Jeg trenger virkelig å gå ut i litt mer enn 5 minutt, tror det ville ha gjort mye for meg.

Jeg tar med lille frøkna ut litt og hun blir glad, men hun blir fort sliten.

 

Jeg har virkelig lyst til å gjøre ferdig skolen, og går på skole (i stedet for som privatist) for å få den lille dytten jeg trenger.

Jeg har ikke lyst til å være en av de unge mødrene som lever under fattigdomsgrensa resten av livet.

 

Noen tips til hvordan jeg kan lese hjemme, samtidig som jeg har sykt barn?

Og hvordan kan jeg få i frøkna drikke? Jeg har planer om saftis i morgen, men kanskje det er noen som har erfaring med lungebetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår har nettopp hatt lungebetennelse og var nær ved å bli innlagt pga dehydrering. Saftis er eit veldig lurt tips, ofte er det akkurat "snop nok" til at ungane vil ha det sjølv om dei egentlig ikkje orkar.

 

Andre tips

* "mate" saft på skei (virkar meir overkommelig for barnet enn å skulle DRIKKE)

* drikke med sugerør (i den grad barnet orkar noko som er "gøy")

* bruk sprøyte (utan spiss sjølvsagt) og gje f.eks. 5 eller 10 ml saft i munnen kvart 5.-10. minutt

 

Er du aleine med jenta di? Har du noko familie i nærleiken som kunne gitt deg eit par timars pusterom ein ettermiddag no som jenta di er sjuk? Eller enno bedre: Hatt jenta di nokre timar på dagtid så du får gått på skulen?

 

Det er som regel berre snakk om ein innkjøringsperiode med mykje sjukdom når barnet begynner i barnehage, og vi går mot vår og varmare tider = mindre sjukdom. Spørsmålet er jo om du får vore nok på skulen til å henge med i svingane fram til jenta di er blitt immun mot dei vanlegaste barnehagebassiluskane.

 

Kor gamal er jenta di? Kan ho "bestikkast" med film eller perler eller teiknesaker så du får lest ein halvtime innimellom? Vanskeleg å konsentrere seg då... Nei, eg har ikkje veldig gode tips, anna enn å lese når jenta søv.

 

God bedring til jenta di, håpar ho blir frisk veldig fort og at våren blir mindre prega av sjukdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg forstår at du er sliten.

Jeg vil bare si at det blir bedre. Første halve året i barnehagen er ofte preget av mye forkjølelser og sykdom og så avtar det.

Er det noen på skolen du kan snakke med? En veileder eller rådgiver eller noe? Som kanskje kan komme med tips til deg?

Veldig bra at du vil fullføre skolen men det må jo ikke gå utover din fysiske og psykiske helse.

 

Syns du er tøff jeg. Holdt ut og prøv å få hjelp der det går an å få hjelp sånn at du ikke går helt ned på bunn.

 

Lykke til

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hun er 1 1/2 år. Jeg har snakket med pappa`n hennes i dag og han skulle komme innom i dag. :)

 

Takk for alle tips, jeg skal teste ut i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på privatskole, så jeg må egentlig legge opp mesteparten selv. Jeg kan stikke innom skolen å spørre hva de driver med i fagene, men det hjelper lite i matte, der trenger jeg en del hjelp. Heldigvis så sitter det, når jeg endelig har fått det inn.

 

Jeg tror det vil være verre for meg om jeg ikke fullfører, men jeg ser at hvis jeg ikke klarer det pga sykdom så kan jeg ta privtatist eksamen til høsten/jul.

 

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...