Gå til innhold

Kan man sjekke dybdesynet noe sted? Eller er man KUN nær- eller fjernsynt?

Anbefalte innlegg

Datteren min er så klønete, og har alltid vært redd av seg. Holdt seg i dørkarmen når hun gikk over dørterskler til hun var passert 2 år, la seg ned på fortauet og krøp baklengs ned kanten, klarer ikke balansere på stooore, flate steiner, nekter å sykle om det ikke er helt slett. Den minste helling får henne til å gråte av frykt. Kunne nevnt eksempler i det uendelige.

En mamma som har en sønn med bare et øye kommenterte at det var som å høre om ham, og at det i hans tilfelle var dybdesynet som mangler.

Fortsetter under...

Høres ut som sønnen min dette, han har dårlig dypdesyn. Vi fikk sjekket synet hans på ullevål, de har egne tester for dypdesyn. Vi fikk vite at han har dypdesyn, men de vet ikke hvilken grad enda, de trodde det var ganske dårlig, men den gode nyheten var at ellers var det ikke noe galt med synet:)

En kamerat av mannen min mangler dypdesyn, men han har jo lært seg å "se" dypdeforkjeller, han er over 30 og vet jo at fortauskanter går ned hvis han skal av gangveien f.eks, men som liten sleit han ganske mye før han lærte...

Men det er bare å ta henne til legen og få denne til å henvise til øyespesialist:)

Slike problem vil og kunne dukke opp ved f.eks. (stor) forskjell på venstre og høgre auge (f.eks. ikkje langsynt på venstre men +4 på høgre), skjeling eller andre tilstander der kroppen reagerer med å berre gjere seg nytte av inntrykka som kjem frå det eine auget. Bruker du berre det eine auget aktivt blir du dårleg til å bedømme avstander (berre prøv å dekke til det eine auget og gå rundt slik ei stund, du vil særleg merke det om du er på ein ukjent plass, så du ikkje kan bruke hukommelsen til å bedømme avstand).

Guten vår var til ein viss grad slik du beskriver. Han ville alltid leie oss i trapper, ville *IKKJE* gå i terreng, dårleg på å springe, klatre og hoppe. Var og totalt uinteressert i å teikne, male, perle, pusle, osv (men glad i bøker). Han kom til augelege og fekk briller då han var ca 3 år og 8 mnd. Er veldig langsynt og hadde på det tidspunktet også svært redusert syn på det eine auget. Er no godt i gang med opptrening ved hjelp av lapp.

Lillesøster er/var og mykje som du beskriver, så ho har og blitt undersøkt av augelege (ved 3 år). Der kunne dei ikkje sjå at augene skulle vere problemet for motorikken, men ho skal til ny kontroll ved 4 år (lettare å gjennomføre skikkeleg undersøkelse då) sidan broren ser såpass dårleg. Vi har etter kvart funne ut at lille har hypermobile ledd i hofter og anklar i tillegg til at ho er plattfot, og det kombinert med ein litt "bekymra personlighet" har nok gjort at ho er sein og utrygg grovmotorisk. Finmotorisk har ho derimot ingen problem (skriver bokstavar, perler fullt brett med små perler, trer perler på snor, puslar, osv, alt frå ca 3 år).

Eg ville spurt helsestasjonen eller fastlegen om henvisning til augelege, var eg deg.

Eller dårlig samsyn, f eks hvis øynene er ulike, at ett er veldig nærsynt og det andre ser normalt.

Briller kan hjelpe, og glassene er gratis for småbarn hvis du har vært til øyenlege med henne. Det gjorde vi med 4-åringen, pga skjeling og dårlig samsyn. Klossetheten har bedret seg en god del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...