Gå til innhold

Til alle dere som har giftet dere i kirka, men som ikke er personlig kristne... Synes ikke dere at det blir veldig feil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Signerer 21:30 mtp at det å være kristen kan være så mangt. Graden av hvor kristen man er, om man tror på Gud/Jesus som person eller symboler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så snurt da 22:32. "Jeg har like mye rett til å bruke kirken som deg"... har du komplekser av noe slag? Hi sier da ganske klart i fra om at hun ikke ønsker å hetse noen.

For noen av oss er det dog litt vanskelig å forstå hvorfor ikke-religiøse ønsker en religiøs seremoni, og en kirke de ikke har noe tro på til å velsigne ekteskapet sitt. Det må da være lov å være nysgjerrig og spørre hvordan folk tenker om dette uten at surpomper som deg skal bli så utrolig fornærma?

 

Og seriøst, hvis du mener det ikke finnes gode alternativer til kirken når det gjelder navnefest og bryllup, så er du særdeles lite kreativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i kirken, av praktiske årsaker.. Og mannen er ikke meldt inn i statskirken, men kirken tar i mot de kundene de får. De bryr seg ikke om man er innmledt eller ikke.. Er jo bra at disse fine gamle husene blir brukt til noe,da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hi,

Synes det du lurer på er helt ok å spørre om, føler meg ikke angrepet eller noe og svarer gjerne på hva jeg tenkte da jeg giftet meg:-)

Jeg er døpt og konfirmert i kirken, er medlem av statskirken men har med voksen alder tatt et standpunkt om at jeg ikke er så troende.. Det vil si, jeg tror på mye mellom himmel og jord men ikke nødvendigvis gud/jesus osv...

Da vi skulle gifte oss vurderte vi humanetisk vielse, men vi valgte kirken allikavel mye pga av min da dødsyke far. Foreldrene mine giftet seg i denne kirken vi valgte og pappa ble gravlagt der, så det ble rett og slett en nydelig ting som av da andre grunner en de relgiøse førte til dette valget.

Jeg synes forøvrig at bryllup og begravelser er flott i kirken fordi det da ikke handler bare om gud osv, men om menneskene det gjelder. I motsetning til da en dåp som blir en del av en vanlig gudstjeneste.

Presten som viet oss var veldig klar over at vi ikke løper ned kirkedørene for å si det slik og vi valgte derfor salmer osv som handlet mer om kjærlighet etc, og det gjorde da ingenting at vi i guds nærvær ble erklært for rettte ektefolk å være, Presten var helt toppers og gjorde dagen vår meget spesiell!! Er vedlig glad for at vi valgte å gifte oss i kirken!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22:39. Innlegget var ikke ment til HI heller, men til ei sur kjerring lenger oppe.

 

Men jeg er åpen for å høre alle de gode alternativene du har til vielsessteder, siden du er så kreativ! Kriteriene er at jeg vil ha et stort og romslig lokale, med orgelmusikk og benkeplass til mange mennesker. Jeg bor på en liten øy på vestlandet, og vil vies på vårt hjemsted. Venter i spenning!! I samme slengen kan du komme med et passende sted for begravelser og gravsteder for oss hedninger. Jeg vil ikke kremeres, så det er ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det vært helt feil å stå foran en prest når jeg skal gifte meg(jeg er ateist), så det blir ikke noe kirkebryllup på oss, noe vi heldigvis er veldig enige om! :)

 

Vi døpte datteren vår, mot min vilje, men akkurat det var viktig for samboeren min, så jeg gav meg. Er jo ikke så nøye for meg, jeg vet jo at det ikke finnes noen gud uansett, så om ungen får litt vann i håret så greit nok, og hun er nå ti år og er klar på at hun ønsker å konfirmeres, og siden tro er personlig, så kan ikke jeg gjøre noe med det, og vil selvfølgelig stille opp for henne på den dagen også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beklager at du misforstod meg, jeg mente ikke at det var det samme, men at for MEG var kirka like HELLIG som en utedo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Intill det dukker opp et tilsvarende bygg som vi ikke-troende kan gifte oss i..." - vel, det var da veldig defensivt! Hvordan skal det "dukke opp"?

 

Jeg er aktivt medlem i Human-etisk forbund, jeg krever ikke at det offentlige eller noen andre skal stille med et bygg som svarer til de estetiske krav jeg har når jeg skal gifte meg, men jeg kommer i alle fall ALDRI til å gifte meg i kirken.

 

Du som mener du har rett til å bruke kirken selv om du ikke tror på det den preker. hadde dett vært noe guts i sånne som deg, så hadde dere engasjert dere. Det er din type mennesker som tillater kirken å behodle sin makt, å snik-innmelde medlemmer osv fordi dere ikke gidder å melde dere ut før dere får barn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul i trygg overbevisning om at det ikke er en kristen høytid.

 

(Tilfeldigvis ville pavekirken allerede på 300-tallet prøve å "knabbe" tidspunktet fra en etablert midtvintersfest - "jól" på gammelnorsk, eller "yule" på gammelengelsk) men den klarte likevel ikke å drepe formen. I stedet feirer man på en måte begge deler nå - både svineribbe, rundvask, julebord, akevitt, lysestøping, gaver og juleøl (hedensk) og gudstjenester, engler, julekrybber og julesanger (kristent). De kristne delene av feiringen er det ikke noe tap for meg å avstå fra, så jeg fester videre med julens EGENLTLIGE budskap i hjertet hvert eneste år, nemlig: "Spis, drikk og dans, denne jula kan være din siste!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår amfunnshuset i bygda di. Dersom du kan nøye deg med et bærbart instrument i stedet for et innbygd orgel. Trøorgel, synth, trekkspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for meg ville det vært helt feil både å gifte meg i kirken og å døpe barnet mitt. Kirken er helt fremmed for meg, selv om jeg er både døpt og konfirmert selv. Er utmeldt av kirken nå, altså... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en bestemt tro, vil det nok være feil å gifte seg i en annen tros seremoni (selv om mange gjør det, fordi ektefellen er fra en annen tro enn en selv). Hadde det ikke vært for tradisjonene, hadde det sikkert vært like greit for de fleste ikke-troende å gifte seg buddhistisk som kirkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For oss handler det om gode gamle tradisjoner.

Det var en fantastisk stemning og flotte omgivelser.

Det ville vært trist og giftet seg i kontorlokaler synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk velsignelse av presten, ikke av gud..

 

Jeg er døpt kristelig, konfirmert kristelig og har giftet meg kristelig. Er ikke kristen i oppfatningen men om det er noe jeg skulle falle tilbake på så er det kristendommen.

 

I min familie ligger det til å gjøre alle begivenheter i kirker, men jeg kan ikke kalle oss kristne..

 

Så nei, er ikke feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men ønsket et kirkelig bryllyp likevel.

 

Fordi jeg ikke tror på en "Gud og Jesus", som de som står bak alt, så har jeg fremdeles min egen tro og åndelighet på noe større enn hvert enkelt menneske. Her jeg bor har vi ikke stort annet valg enn kirke eller byfogd. Jeg trengte å ta med meg min åndelighet inn i ekteskapet. Så da ble det kirken.

 

Jeg var ærlig med presten, og sa det som jeg følte det, og han hadde ingen problemer i det hele tatt med mitt valg, og kunne tilpasse sine tekster så det passet bedre for vårt syn, uten at det gikk utover hans kristne tro og verdier. Tror nesten han var glad for å i det hele tatt møte noen med Tro, utenfor den faste kirkegjengeren. :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har giftet meg i kriken uten å være kristen i det hele tatt,jeg gjorde det pga tradisjon,og det syntes jeg her helt ok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen og døpt, konfirmert og gift i kirka, det samme er mannen min. Og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at foreldre døper barna sine eller man sier ja til å være fadder når man fornekter kristendommen selv eller absolutt ikke tror. I en dåp står man tross alt og lover å oppdra barnet i den kristne tro etc. Jeg ville selv aldri ha stått i en moske og lovt å oppdra et barn i Islam.

 

Men når man gifter seg lover man ikke Gud noe, man lover partneren sin noe. Man lover ikke å ha et "kristent" ekteskap og å be for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utmeldt av statskirka, men mannen min er medlem (ikke personlig kristen). Vi giftet oss allikevel i kirka.

 

Jeg har et forhold til den kirka vi gifta oss i og som ligger like ved barndomshjemmet mitt. Var der ofte som liten. Rådhuset har jeg ikke noe forhold til, liker det ikke i det hele tatt. Det var rett og slett aldri noe alternativ å gifte seg i rådhuset.

 

Hvis man ikke tror på Gud, sånn som meg, så spiller det jo egentlig ingen rolle, gjør det vel? Om jeg svarer "ja" på noen Gudsspørsmål, om en Gud jeg ikke tror på, bare for å få den magiske seremonien jeg drømte om gjør jo egentlig ingenting for meg.

 

Så det blir nok mer "feil" for de som tror, som vil si at vi er hyklere. Vi som ikke tror bryr oss jo ikke. For oss er det jo egentlig bare det samme som å fortelle eventyr til ungene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, det er ingen Gud i Buddhismen.

 

Jeg vil ikke gifte meg i kirka, jeg er ikke kristen, i tillegg er jeg skeiv. Jeg ønsker å gifte meg i et trossamfunn der man ikke blir tråkket på.

Kjæresten min er skeiv og kristen, så vi har et lite problem der.

Uansett så er det nok lenge til vi skal gifte oss, for når jeg først gifter meg så skal det bare bli med den ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vettu hva! Så lenge kjerka er statlig så bruker jeg den akkurat som jeg vil, enten jeg er kristen eller ikke!

Som noen andre sa: Kjerka skal være åpen for alle, så det går ikke an å bruke den "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

 

Jeg har ingen problemer med å gifte meg eller døpe barna mine i kirken, av den enkle grunn at jeg tror på Gud, men ikke nødvendigvis den guden som beskrives i bibelen. Jeg er ikke kristen, pr def. Jeg kunne gjerne giftet meg og døpt barna mine i hvilket som helst hellig bygg der Guds nærvær var sterkt.

 

For meg er Gud ensbetydende med Kilden. Altså ALT, både feminin og maskulin. Det er i mine øyne revnende likegyldig om man tilber Allah, den kristne Gud, Krishna, Thao, Buddha eller hva det nå skal være - av den grunn at det er samme Gud. Hvordan vil du ellers forklare mirakler og åndelige erfaringer i andre religioner? Bibelen er skrevet av mennesker og Gud vet hvor mange ganger den er revidert og endret. Mye er skrevet for å opprettholde maktbalansen i samfunnet. Gud og kirken skulle fryktes. På lik linje som andre religioner har slitt med fordreininger av budskapet pga kultur og makt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre en ting: Buddha er ingen gud, men buddhismen ser en guddommelig kraft i hvert individ. Altså at Gud er deg og meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan vi konkludere med at Buddhismen er mer realistisk og logisk enn den overtroiske kristendommen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ 00:13

Vet ikke om det var meg den var ment på?

Men for meg handler det om hvordan man er mot hverandre..jeg har min måte og tro på, noen andre har kanskje en annen måte. (det ser man jo rundt i verden, tolkningene er mange) Så å si at det er feil...hva mener du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...