Gå til innhold

Noen med god greie på innkasso her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått innvilget lån i banken min for å rydde opp i noen innkasso regninger.

Den ene har jeg betalt hovedkravet, men det ligger 28000 kr som salærer igjen. Hva har jeg av rettigheter der? Jeg syns det er utrolig mye siden jeg har betalt det jeg skyldte oppdragsgiver. Hovedkravet var 25000 kr.

Den andre har jeg betalt 4500 kr på. Hovedkravet var 3500 kr. Det ligger en rest på 4300 kr.

Baker disse og et lite studielån som jeg ikke har klart å betjene inn i et annet lån og får da ryddet. Men kan jeg kreve å få ned disse salærene? Er det lov å mer enn doble hovedkravet? Den første har ligget i nesten 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det lov å mer enn doble hovedkravet. Hvis du lar en regning på 100 gå til inkasso og lar det skure og gå, så blir jo den fort på flere tusen da...

Skjønner ikke helt hvordan du tenker at du skal kunne kreve å få ned salær, som faktisk har kommet fordi du ikke har betalt regningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer anonym 21:04.. Dette kunne du jo fint unngått selv ved å faktisk betale regningene dine eller ordne opp mye tidligere. Hva tror du inkassoselskapene lever av egentlig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen stygge inkassosaker som jeg nå har ryddet opp i.

 

Det jeg gjorde var at jeg sendte et brev til de jeg skyldte penger der jeg skrev at jeg nå hadde mulighet til å betale ut hele hovedkravet + halvparten av salær og omkostninger om saken ble avsluttet.

Alle godtok dette og jeg "sparte" mange tusen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker når jeg jobbet med inkasso (veeeldig lenge siden) så kunne vi ta bort salæret om kravet ble betalt rett etter vi hadde lagt det på, men utover det så var det ikke noe "belønning" når skyldner endelig hadde betalt hovedkravet etter lang tid. Sier seg jo selv det, som de skriver over her - hva tror du de lever av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Først av alt, jeg syns du har fått svar av to som burde forholdt seg for god til å svare. De har tydeligvis ikke helt greie på hva det vil si å ha trang økonomi. Så vil jeg si, det skader aldri å ta en tlf til inkassobyråene og snakke med dem. Gebyrene de tar er ekstremt høye, og det hjelper ikke om en allerede da har problemer som det er. Anbefaler at du leser på forbrukerportalen.no om dette, de har gode råd og kan lovene på dette området. Masse lykke til. Hvet hvor du er, er der selv, men ingen kan gi meg lån da jeg ikke eier noe. Må gå andre veier selv. Det er tungt mens det står på. Vet. Så masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er et godt råd det å ta kontakt. Det er jo noe av det de ønsker, å komme i kontakt å få ordnet med saken. De har lover og regler å forholde seg til, men alt vurderes av en saksbehandler som bruker skjønn. De har jo et ønske om å løse saken de også og ikke umulig at de kan fjerne noen av de nyeste salærene, uten at jeg vet helt hvordan de arbeider. (Bare hørt litt av folk i samme situasjon) Lykke til - det ordner seg stort sett for de som prøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lov som regulerer hvor mye et inkassobyrå har lov til å ta i salærer. På lavere krav ville jeg ikke bli forundret over dobling av kravet, men 28 000 i salær kan jeg ikke se kan være lovlig i det hele tatt...!

Her er satsene. Du kan eventuelt kontakte inkassoklagenemda.

 

Jeg ville ha tilbudt byrået 8 000 i salær dersom de godtok fullt oppgjør og dette innen kort tid...

 

http://www.inkasso.no/dokumenter/Inkassosatsene%2001%2001%202011.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg kan heldigvis gjøre opp alt ganske umiddelbart pga lånet i banken. Til deg over her; jeg eier heller ingenting nå (solgte leiligheten min i desember), men moren min kausjonerer for meg. Skal begynne å jobbe annenhver helg ved siden av studier og betale lånet ned mens jeg går på skole uten å måtte spinke inn på ting her hjemmet.

Grunnen til at salærene er blitt så høye er at det lå visst en liten rest da jeg flyttet fra eksen min for 5 år siden. Jeg omadresserte posten, men trodde disse kravene var ok da jeg trodde jeg hadde betalt alt. Jeg hadde ikke fått en eneste regning selv på 4 år da jeg plutselig en dag fikk brev fra namsmannen for et år siden. Eksen min har lagret på alle regningene han og kost seg over det. HERLIG!

Men det er mitt ansvar og jeg vet at de som jobber der også skal ha betalt. Men for å være ærlig; jeg har betalt det jeg skylder den jeg i utgangspunktet skyldte penger. Og utenom det tenker jeg på å overleve og komme videre økonomisk for barna og meg. Legge alt til rette for at dette aldri skal skje igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renter er normalt ganske enkelt å få ettergitt, og desto eldre kravet er desto mer er de villige til å settergi for å få oppgjør.

Jeg vill e tatt kontakt med de du skylder disse pengene og foreslått et oppgjørsbeløp. (si 15-18 000 for den på 28 og halvparten av den på 4300,-)

Det vil da komme med et motforslag (start lavt forresten, som når du pruter!)

Ta høyde for at de selvfølgelig vil ha mest mulig, og du vil betale minst mulig.

 

Jeg har gjort dette med mange gamle krav en gang i tiden, og alle godtar reduserte oppgjør stort sett :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske lik måte jeg har komm i uføret selv å ja.:) Godt at du har noen som kan hjelpe, desverre har ikke jeg det. Masse lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... jeg har aldri turt å be mamma kausjonere, så jeg har lenge sittet i en situasjon jeg har følt at jeg ikke kunne komme ut av. Mamma tilbød seg og banken sa ja. Det har fortsatt ikke gått opp for meg. Men å jobbe ekstra ved siden av alt er myyyye lettere for meg enn å bære på dette her alene og ikke føle noen løsning i horisonten.

Min plan var å ta kontakt med en gjeldsrådgiver hos NAV. Har hørt mye bra om det. Kan du ikke sjekke ut det da? Se om du kan jobbe litt ekstra kanskje? Om du får en å snakke med, garanterer jeg at problemet føles mer overkommelig da andre mennesker faktisk ser løsninger. Gjør noe med det.

Klem fra hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...