Gå til innhold

Jeg valgte å ikke amme! og det er MITT valg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor mener dere egentlig at det er såå fælt å velge å ikke amme? Joda, jeg vet at man mener morsmelk er det sunneste alternativet for en baby.. men det er da mange andre ting som også er sunnest, som mange velger bort hver eneste dag... ?! Uten at det fordømmes i den grad som å ikke amme gjør...

 

Ser dere ikke det?

 

Kvinner kan ha tusen grunner til å ikke ønske å amme, foruten å ikke få det til, men uansett bør det vel kunne respekteres? Jeg forstår det virkelig ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sant!

Vet du, jeg har en venninne som valgte å ikke amme. Jeg er glad hun er uvitende om de rare meningene her inne, og i virkeligheten får man faktisk være i fred selv om man har valgt å ikke amme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt greit! tror heller ikke jeg kommer til å amme neste gang. Bare styr for min og babyen min sin del. Vi hadde nok hatt det bedre med flaske fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke respekt for ikke å amme nei.

 

Du setter deg selv foran barnet ditt , og det er sinnsykt Egoistisk og stygt!!

 

UUUUU..... jeg må amme babyen min....det gjør vondt....å er kjedelig...å puppene mine blir stygge av det....

 

Idiot! Tenk på ungen din!!

 

Man setter ikke seg selv først lenger når man har fått barn , da burde du aldri fått barn

 

Håper du blir dømt å får dritt for det, det forjener du ! EGO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke st det er sååå fælt å ikke amme, hvis det er en grunn til det ! Men for dem som ikke gidder å prøve så mener jeg at det er et dårlig valg for det lille barnet... Fordi man slet sist gang, så trenger deg ikke bli likt nå. Og om man hadde mye vondt, så trenger det ikke bli det nå. Barn er også forskjellige, selv om det var bare styr med en baby, kan neste være helt ulik ! Så for min del ville jeg ikke valgt bort å amme før jeg har prøvd, fordi det er det beste for spedbarn med morsmelk !

 

Hvis det er medisinske årsaker, problemer eller medisiner hos mor eller barn, fortidligfødte, smerter -psykisk og fysisk, så forstår jeg at mange gir opp ! Det syntes jeg er helt greit, men å ta valget før en har prøvd syntes jeg er å ta et dårlig valg for et uskyldig barn som vil ha stort utbytte av den morsmelken !

 

Men det er ditt valg, selvfølgelig - og jeg regner med du har en grunn til valget ditt, og står for det - du skal få min støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at du gjør et valg på vegne av et lite menneske som ikke kan velge selv. DU velger bort det sunneste alternativet på vegne av et lite menneske som er i sin skjøreste fase i livet!

 

Jeg mener helt klart at man skal respektere de som velger å ikke amme pga vektige grunner (uten at grunnene i seg selv blir oppgitt). Jeg regner med at de fleste som velger å ikke amme, har gode grunnet til å velge dette.

men jeg må si jeg stusser når folk oppgir at de ikke vil amme fordi de er redd for hengepupper osv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste har sine grunner - og ja, det bør respekteres!

Alle vet at mme er såpass bra i dag at ungen har det ikke dårligere enn hvis han/hun hadde fått mm i stedet.

Folk må slutte å påtvinge sine meninger på andre. Det er ikke alle som kan amme, sånn er det bare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en unge som får mme er mindre sunn?? Verste jeg har hørt! Hadde ei på barselsgruppa som mente at min unge kom til å bli lett smitta av sykdommer, mens hennes som fikk mm ville slippe unna.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet ikke og sånn var det bare. Ingen andre som har noe med hvorfor. Kanskje jeg sa noe overfladisk som om at jeg var redd for stygge pupper men egentlig mente jeg at jeg var knust over at jeg ikek fikk melk.

 

Kanskje jeg sa at jeg ikke gadd når sannheten var noe veldig annet som lå utenfor min kontroll?

 

Det er MITT barn, Mine pupper og MITT VALG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at jeg ikke ønsker å måtte stå til rette for valget mitt, og forsvare det overfor andre mennesker. Hvorfor går man utfra at når jeg sier jeg ikke vil amme så skyldes det at jeg er redd for å få stygge pupper eller at jeg ikke orker styret. (jeg kan love dere at det er himla mye styr å gi flaske også)... Hvorfor går man utfra at det er et egoistisk valg? Som sagt, det finnes tusen grunner til å ikke amme, og det føles ugreit å bli fordømt og at valget mitt blir satt spørsmålstegn ved!

 

Og, ja, jeg valgte å ikke amme før jeg prøvde... Selvfølgelig vet jeg at morsmelk er best for en baby, men alt tatt i betraktning mener jeg at å ikke amme var det beste valget for babyen min. At valget ble tatt før babyen ble født forandrer ikke på noe...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga ikke opp! Jeg ammet to barn, gjennom utallige (!) brystbetennelser, blod, blod og atter blod i flere måneder. Jeg hadde svære, vonde, blødende sår på brystvortene og jeg gruet meg hver eneste gang jeg skulle amme. Synes ikke det var verdt det, det ødela store deler av barseltiden min, lå og skalv av feber i sengen mens ungen fikk masse magevondt av penicillinen. Likevel holdt jeg ut, fordi det liksom skal være så sunt.. Tåpelig, ser jeg i ettertid. Er så vanvittig glad for at jeg aldri skal gjøre det igjen!

 

Så alle er ikke skapt for å amme, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er fælt av deg jeg. Mye fæle ting folk gjør mot barna sine, men å gi dem mat fra flaske i stedet for pupp klarer jeg bare ikke å se på som fælt. Det viktigste er jo at man gir dem nok og ordentlig næring?

 

(Og vil samtidig slå et slag for at de som ammer lenger enn de tillatte 6-12 månedene også respekteres, man skal virkelig passe inn i en trang "normalitetsform" dersom man skal tilfredsstille alle angående amming, så det tror jeg bare man skal gi opp ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor man tar et så viktig valg om noe man ikke kan forstå. Har man ikke forsøkt aner man virkelig ikke hva det innebærer. Man kan velge begge deler, begynne å amme og så gå over på flaske. Det er ingen som har noe med i resten av verden. Men hvorfor man tar et slikt valg uten å ane noe om hva man velger bort, det skjønner jeg ikke (på det personlige plan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21.10.. Er det bare din egen erfaring som gjør at du velger bort ting i livet? Vel, det tror jeg ikke. Det er mye du ikke gjør på bakgrunn av teoretisk kunnskap... Du ruser deg ikke, du går ikke barbent i snøen, du kjører ikke i 180 i 50 sone... Fordi du vurderer at dette ikke vil være bra for deg (uten å måtte prøve det først)...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke vil amme går det an å pumpe og gi på flaske.

Spesielt i de viktigste 6 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tenk, det funker ikke for alle.

 

Jeg satt koblet til den pumpa og pumpet det jeg var god for. Jeg VILLE amme nemlig. Men kommer det ikke melk så kommer det ikke. Jeg er forresten 3. generasjon som ikke fikk melk så det er sikkert noe genetisk her. Skal ikek stå på at jeg prøvde ihvertfall, men DET orket jeg bare ikke fortelle folk gang på gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SUS, sykehuset i Stavanger, der MÅ man amme ellers blir man sikkert behandlet som en dørmatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk meg til å tenke meg om, men mange ting gjør jeg ikke fordi det er ulovlig og ansett som farlig for liv og helse (objektivt sett) altså innebærer en viss risiko for liv. Men¨å gå barbent i snøen og ruser(på alkohol) meg gjør jeg jevnlig.

 

Mange ting har man referanser til og kan sammenligne med, amming er vel ikke en av de tingene. I tillegg er det noe man helt ufarlig kan forsøke og så gi seg dersom det ikke funket, derfor ville jeg ikke latt det gå uprøvd. Men det er jo mulig du har et poeng, jeg bare så det ikke i forbindelse med dine eksempler.

 

Men igjen, jeg blander meg ikke om folk ammer eller ikke, bare er interessert i hvorfor man gjør slike valg uten å ha forsøkt. Min nysgjerrighet er for sterk til å avfeie slike ting...tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet ikke og når folk spurte så sa jeg bare at jeg ikke ville. Jeg orket rett og slett ikke å fortelle alle som spurte (og ja, de fleste spurte "hvordan går det med ammingen?") om såre bryst, gråting, en baby som ble dehydrert og som til slutt veide 2200g., om vondter, betennelse, manglende melk osv osv. som den første måneden var. Jeg ville ikke si noe om min dårlige samvittighet, at jeg følte meg som en dårlig mamma og den såre følelsen over at kroppen min ikke engang kunne klare å gi mat til det barnet jeg hadde født. Jeg orket ikke forklare, stå til rette og oppleve disse såre øyeblikkene om, om og om igjen.

Så jeg sa bare at jeg ikke ville og så må bare folk tro hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21:25, personalet på SUS presset så ekstremt på (på tross av at de visste jeg var operert i brystene og kanskje ikke kunne amme). Det ødela oppholdet på barsel + de første ukene hjemme. Snakk om amme-helvete! Verste jeg har vært bort i, var nærmest lenket til brystpumpa i tillegg og følte meg som verdens mest mislykka mor!

 

Nå vet jeg at jeg ikke kan amme, så neste vil få mme fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, kanskje dårlige eksempler... .men, tja... har du prøvd alle mulige former for sex, jentesex, gruppesex osv?... Det er ikke ulovlig, og normalt sett ikke forbundet med risiko?.. Må du prøve det for å vite at det ikke er riktig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger bort morsmelk for barnet ditt. Ergo: Du velger ikke for deg, men for en nyfødt baby. Så ja jeg syntes det er et dårlig valg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...