Gå til innhold

Babyen vil sitte på fanget mitt (3 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten tass på tre mnd som er veldig glad i å sitte på fanget, for da får han så god oversikt :)

Mener å ha hørt at så små babyer ikke bør sitte så mye, fordi dette fører til at de ikke blir aktivisert på samme måte som hvis de ligger på gulvet og kaver med armer og bein.

Men er det andre grunner også til at babyen ikke bør sitte på fanget mitt? Kan feks ryggen ta skade av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var det vi fikk beskjed om fra fysioterapauten, at de ikke skal sitte så mye før de sitter selv fordi det belaster ryggen før den er klar for det. Dvs ryggen er ikke sterk nok til å holde opp ryggen selv og skaper for mye trykk ned på ryggraden eller noe sånt..

Skrevet

Han trenger jo ikke sitte, du kan jo holde han oppe, støtte han under rompa eller i mellom beina og ei hånd på brystet hans for å holde overkroppen rolig. Det bruker jeg å gjøre med snuppa vår. Og for å variere litt, holder jeg henne høyt oppå skuldra mi så hun får sett andre veien også, det liker hun veldig så framt jeg ikke sitter inntil en vegg :P

Skrevet

Takk for tips!

Jeg prøver å holde han slik at ryggen blir avlastet. Forsøker også å lene han så mye tilbake at han nesten ligger på rygg. Men med en gang han oppdager hva mamman pønsker på, så blir han en smule irritert, og vil opp igjen :)

Kan ikke skjønne at snuppa di ikke vil se på en vegg.... hehe...:P

Skrevet

Når babyen sitter på fanget støtter/holder du den jo med kroppen/hendene dine, dermed blir ikke den belastningen så stor ( du vil også naturlig skifte stilling på baby, eller legge den ned på gulvet/sofa siden det blir tungt i lengden å holde den, eller babyen blir urolig.)

Det viktigeste er vel å unngå å stable de opp i sittestilling på gulvet før de lærer å sette seg opp selv, da dette kan bli en for stor belastning for ryggen, samt at babyen da ikke vil arbeide like hardt for å få dette til selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...