Gå til innhold

La 1.klassingen gå hjem alene noen dager i uka?

Anbefalte innlegg

Vurderer å la 1.klassingen gå hjem alene fra skolen. Det er leksehjelp til 14.15, som regel drøyer det til 14.30. Jeg er ferdig på jobb 14, og er hjemme 14.15, så de dagene det er leksehjelp vil jeg være hjemme før hun kommer hjem fra skolen.

Er det galskap å la henne være alene hjemme de 3 andre dagene, 1 time før jeg kommer hjem?

Fortsetter under...

det kommer helt an på ungen! Min sønn reiste alene hjem flere ganger mens han gikk i 1. klasse, og han storkoste seg med det! ;) Satt stort sett med lekser når jeg kom hjem, eller så på tegnefilm på tv! ;) Likte å være husets herre en stund! ;)

Enig med ano over:)

Her var jeg hjemme i perm. da eldste gikk i 1. men når hun begynte i 2.klasse gikk hun hjem alene og var noen dager alene 1-2 timer.

Hun som går i 1.nå har nettop sluttet på sfo og skal gå hjem alene når hun ikke slutter samtidig som søsteren.

Hun blir også alene 1-2 timer da, men hun er selv trygg på det å låse seg inn i et tomt hus:)

Begge jentene her er til å stole på i forhold til at de holder seg hjemme og ikke finner på noe tull.

De er selvstendige og vokser på å få prøve seg.

Vi har også naboer som de kan gå til om det skulle være noe og de vet hva de skal og ikke skalgjøre ved feks brann

Tlf er også hjemme så de kan ringe når de kommer hjem og om det skulle være noe:)

Så alder syns ikke jeg er det viktigste- det er selve barnet.

Takk for svar begge to! :)

Hun er absolutt ikke noe rampejente av noe slag, som skal teste ut alt mulig når hun ikke blir sett. Så jeg er ikke bekymret i så måte. Mer redd for hva andre sier, tåpelig nok.

Jeg foreslo for henne igår at vi kunne øve på å gå til og fra skolen, og at hun etterhvert kunne få nøkkel og låse seg inn selv. Og hun ble så glad! Smilte fra øre til øre, så jeg følte at hun var klar for den oppgaven...

Nå har vi øvd på å skru av alarmen, og hun er råstolt når hun får skru den av når vi kommer hjem ;)

Men da er det ikke bare jeg som tror det kommer til å gå bra, da :)

Som de andre svarer, kommer ann på hvor moden jenta er.

Jobber på sfo på basen for 1klasse(50førsteklassinger) og det er svært forskjellig hvor moden de er.

Men viktig å lage klare regler og hva som er lov og ikke. At hun går rett hjem selv om ei venninne vil ha henne med andre plasser. Om hun må avtale før hun tar med besøk hjem, ikke bruke komfyr, internett og lig. osv.

Selv lekte jeg med fyrstikker da jeg fikk være alene hjemme på den alderen, ville ha det koselig med starinlys, ble ikke så populært når mamma kom hjem. . . .

Det hender hun er alene hjemme om jeg er i butikken en tur, eller leverer/henter broren i bhg. Det går kjempefint. Hun vet reglene godt; Ikke lov å sette på plata (ikke at hun gjør det til vanlig heller) ikke lov å holde på med kniver, ikke lov å åpne døra når det ringer på.... Og det vet hun, og hun hører på det.

Og skal dette bli et tema skal vi selvsagt ha klare regler på hvordan det skal være, gå rett hjem, ringe meg når hun er hjemme for å si fra ta hun har kommet trygt hjem, ikke ta med noen hjem, ikke bli med noen hjem, osv osv....

Og du anonym 20:38, det er ikke "feil" at 1.klassingen får gå hjem alene? Jeg blir ikke den som alle på SFO prater om? Hehe

HI

Annonse

Jeg har en gutt på 6 år, som har begynt å spørre om han kan være hjemme mens jeg går i butikken. Jeg har aldri forberedt han på det å være alene hjemme. Som det du skriver her hi, at han får ikke røre komfyren, leker med kniver (selv om han vet at han får ikke lov)

Men jeg tror jeg skal følge eksemplet ditt, og la han få være alene hjemme mens jeg går i butikken. Øve oss på det, også se hvordan det blir når han begynner i 2. klasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...