Gå til innhold

Hjelp! Bleieavvenning i bhg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen prøvde jeg å ta av vesla bleia og fortalte henne at hun må huske å si ifra når hun må på do osv. Hele helgen gikk hun selv på do uten ett eneste uhell!! Så kom mandagen og hun skulle i bhg og jeg fortalte de hvor flink hun har vært å gå på do uten noe uhell. Jeg sender henne i bhg uten bleie, men i bhg sier hun ikke ifra at hun må på do (for opptatt med lek og morro) og det ender med ett par uhell.

Og i dag kom gubben hjem å sa at de i bhg vil at vesla skal ha på seg bleie når hun er der og sa at de har for mye å tenke på.

Nå har jeg ikke noe erfaring med bleieavvenning i bhg. Hvordan gjør de det med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun har ett par uhell om dagen i barnehagen, så er hun ikke klar for å gå uten bleier der. Det er vanlig at de slutter hjemme i helgene og går uten bleie hjemme før og etter barnehagen en god stund før de slutter i barnehagen.

Skrevet

Snakk med barnehagen så dere kan få til ett bleieavvennings opplegg for jenta di. Gå med på å la henne bruke up&go bleier/trusebleier, om de følger henne på do til faste tider og gir beskjed om det har vært uhell eller ikke.

Det vil jo lette deres arbeidsdag også når hun blir bleietørr.

Lykke til:)

Skrevet

Min erfaring er da at de ansatte i barnehagen er med å hjelpe litt i begynnelsen:)

Kan da ikke regne med at alle barn er tørre i løpet av en helg og at de ikke skal ha noen uhell!

Jeg syns også det blir helt feil at barna skal få slutte i helgene og gå med bleie i uken? Må jo bli forvirrende for barnet!

Snakk med de ansatte du og bli enige om en ordning:)

Hilsen mammaen til en annen Alida:)

Skrevet

Ja jeg har forhørt meg litt rundt å de jeg har snakket med synes at dette var merkelig for der de jobber/har barna, er de veldig flink med å følge opp og 2-3 uhell i løpet av en dag er "ingenting".

For vesla sier selv at hun ikke vil ha bleie på, og da syns jeg at hun kan få gå uten også (uten om ute tid og lengre turer så klart)

Skrevet

Barnehagen skal være en forlengelse av hjemmet. Be dem om å følge henne på do f.eks. etter måltid og før utelek f.eks. Alternativt en gang i timen. Det er slik det løses her i kommunen ihvertfall.

Generelt sett bør barnehagepersonalet være glad for at de slutter med bleie - det blir jo på sikt mindre arbeid!

Skrevet

Jeg er helt uenig i at barna skal gå med bleie i barnehagen og uten når de er hjemme i helgene og på ettermiddagene. Det blir forvirrende for barna og vanskelig å hele tiden skille på om de har bleie på seg eller ikke. Sånn ville i allefall ikke jeg gjort det med mitt barn. Da jenta mi sluttet med bleie så hadde vi hatt noen dager uten bleie hjemme. Jeg informerte i barnehagen om at hun hadde sluttet med bleie og at hun trengte hjelp til å komme seg på do med 2-3 timers mellomrom. De må faktisk regne med at barnet har noen uhell i starten.

Skrevet

Hos oss fulgte ikke barnehagen opp, så bleia som skulle fungere som truse blei bytta til fast tid, uansett om den var tørr.

Så da blei det kort prosess, mamma'n gikk fly forbanna inn på stellerommet, bytta bleiene med truser og stilongser/joggebukser og sa att gutten hadde sluttet med bleie, og att de annsatte skulle hjelpe han med å huske på å gå på do.

Det er jo barnehagens jobb å hjelpe til, ja selv med bleieavvenning, så de bør i hvertfall klare å få barna på do noen ganger i løpet av dagen.

Skrevet

hei,

vil bare dele min erfaring...

jeg har en på litt over 2.5år som har hatt noia for å gå på do/potte, men plutselig en dag fant han ut at han skulle det og ville ikke ha bleie. D gikk kjempefint hjemme, men når han skulle i bhg så ville han ha bleie på.....

Så slutta jeg også på natta og det har gått knirkefritt uten uhell, begynte å spørre han om han ville prøve seg uten bleie i bhg men NEI d ville han IKKE. D skal sies at han alltid har vært VELDIG sær på hvor han "gjør fra seg", har ALDRI bæsja seg ut andre steder enn hjemme noe som er en utfordring til tider!!

Så skulle vi på besøk hos et vennepar en dag, hvor han visste at de ikke hadde potte i hus, så vi foreslo å ta med potte. Og når han måtte på do så måtte vi hente potta i bilen, det gikk kjempefint. Neste dag i bhg ville han ikke ha på bleie, da skulle han ha med potta i bhg:) og det har gått kjempefint der også...uten et eneste uhell..så jeg er rimelig stolt!!! det som så så mørk ut fiksa seg plutselig på 1-2-3:) og d er deilig...

regner kanskje med d kan bli et tilbakefall når babyen vår kommer i mai men håper ikke d:)

Lykke til med bleieavvenning....

Skrevet

dersom barnet ikke sier i fra selv i barnehagen så er ikke barnet klart...

Skrevet

Joda, barnet er klart selvom det ikke går knirkefritt uten at de ansatte har noe som helst bryderi med det. Barna er i barnehagen nesten hele sin våkne tid, så bleieavvenning er noe som må foregå parallellt både i barnehagen og hjemme.

Og siden jeg jobber i barnehage selv så vet jeg hva jeg prater om ja.....

Stå på krava, en unge på 2,5-3 år som er motivert for å slutte med bleier skal ikke tvinges til å gå med bleier fordi det er enklere for personalet.

Skrevet

Dette har jeg gjort to ganger nå med to ulike utfall.

Førstemann gikk kjempe fint hjemme først i helgene en liten tid, så begynte de i barnehagen, en gang i timen gikk han da. Hadde to uhell i barnehagen hele perioden.

Men når minstemann skulle slutte nå er hun super flink hjemme, men i barnehagen har hun litt vanskelig med å si fra, men hun er flink. Hun sover uten om natta, går hele dagen hjemme uten at vi seier noe.

Hun sier fra når hun vil på do. Klart det har vært uhell hjemme, men ikke så mange.

I barnehagen har dt vært mer.

Så mye faktisk at nå når de er litt underbemannet har de spurt om de kan få ta på henne bleie. De har fått klar beskjed. Jeg betaler de nok for å ha henne der. Jeg forventer at DE klarer å fikse det. Ikke mitt problem at de er undebemannet. De skal følge henne opp. Fult mulig for meg å ta henne ut å bytte barnehage eller finne en dagmamma.

Vi har da vært uten bleie 2måneder nå. Vi stater IKKE igjen!!!

Mitt råd. STILL KRAV til barnehgen din!!!!

Kan jo godt si at jeg selv jobber i barnehagen in datter er, bare en annen avdeling. Så vet godt hvordan det er for de ansatte, men det er ikke mitt problem som mor!

Skrevet

hi

skriver at barnet ikke sier i fra til personell... da er da heller ikke barnet klar..

Skrevet

Å joda, barnet er klart for å begynne å gå uten bleie selvom det ikke selv sier i fra til personalet i starten. Det er personalet sin jobb å følge opp et barn som akkurat har sluttet med bleie og følge det på do ofte nok til at det ikke blir for mange uhell. Det er jo nettopp pga slik innstilling at norske barn går med bleier så lenge som de gjør. Kan ikke forvente at de straks og med en gang man tar av bleien skal klare å si ifra i tide i en hektisk hverdag full av barn og aktiviteter. Da skal og bør personalet følge med og ta barnet på do f.eks hver annen time i en periode. Barnet vil ganske snart bli mer vant til å gå uten bleie og da vil det også begynne å si i fra når det må på do.

Skrevet

hadde kansje funka på stor avd, men på småbarn.. gjør det ikke..

Skrevet

gutten vår på 2,5 holder på å slutte i barnehagen nå. Hjemme, og inne på barnehagen ordner han alt selv, men ute må de som jobber der følge han til do. -Det er nå 3uker siden han sluttet (spontant en lørdagsmorgen!), har fått med kanskje 4 skift fra barnehagen, så vil si de er ganske flinke til å hjelpe han!

- han går på småbarnsavdeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...