Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei Fru optimist. Jeg har ikke personlig erfaring med egg med kjerne feil men har lest om andre som har opplevd fenomenet.

Prøver å forklare det jeg vet om temaet men er ingen ekspert på dette:

Kjernen er genmaterialet og ved en normal befruktning skal det være to, en fra eggcellen og en fra sædcellen.

Er det flere kjerner kan noe ha gått galt under befruktningen og egget har flere sett med kromosomer. Egg med mange kjerner settes ikke inn fordi de er uforenelig med graviditet.

For eksempel kan det noen ganger komme to sædceller inn i egget og da blir det tre kjerner. Andre ganger kan det være feil ved eggene eller sædcellene som gir tre kjerner. Dette er ikke levedyktige embryoer og kroppen ville utstøtt dem uannsett.

Det er andre som har opplevd dette under forsøkene. De har fått satt inn de andre normale gode egg og blitt gravide.

Håper du ble litt klokere av dette svaret og lykke til

Hei fru optimist

Jeg har opplevd dette. Første og andre søskenforsøk på Riksen skjedde det, første gang med alle eggene og andre gang var det ett som kunne settes tilbake. Legen sa at de kan sette inn egg med flere kjerner, men de gjør det ikke da disse som regel vil ende med spontanabort dersom egget fester seg.

Det var en skikkelig nedtur å møte opp og få beskjed om at ingen egg kunne settes tilbake, og jeg ble bekymret for om det kom til å bli sånn ved de neste forsøkene også. Det ble prøvd kort regime 2. gang, men det ene egget som ble satt inn ville ikke feste seg :-( Ved det neste (og siste forsøket ved Riksen) gikk jeg over fra Puregon til Menopur, og da var det ingen ekstra kjerner i de to eggene jeg fikk ut, begge ble befruktet. Dessverre ville ingen av dem feste seg, og Riksen bestemte seg for å ikke gi oss et siste forsøk, så nå er vi i gang ved Klinikk Hausken i Haugesund. Ruger på to egg, skal teste i morgen. Ingen egg med ekstra kjerner her. På Riksen mente de at det var alderen min som førte til ekstra kjerner, mens hos Hausken tror de heller at eggene ikke har vært ordentlig modne ved uttak. Jeg vet ikke hva som er rett, men har mest tro på det de sier ved Hausken...

Lykke til!

Tusen takk for svar.

Jeg har vært veldig bekymra for om dette skal være en tendens hos oss eller ikke. Heldigvis var det ene egget som ble befruktet enne gangen helt perfekt, så nå er jeg også med i gjengen av rugere.

Drømmer om og håper så inderlig at dette skal gå helt bra.

Takk igjen for gode svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...