Gå til innhold

Noen her som har tatt fostervannsprøve?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta i morgen og fordi timen ble bestilt "akutt" igår har jeg ikke fått noe slags veiledning. Har lest litt på nettet da, men lurer på noen ting. Hvordan går de fram. Får man lokalbedøvelse? Hvor lang tid tar det? Bør man la være å jobbe resten av dagen? Fikk du ha med noen?

 

Blir veldig glad hvis noen ønsker å dele sin erfaring med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål til, I hvilken uke tok du og hvor lang tid tok det til du fikk vite noe? Får man hurtigresultat eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

De går inn med en nål gjennom magen. Jeg fikk ikke lokalbedøvlese så det gjorde vondt. De har ul også for å vite hvor fosteret ligger slik at de ikke treffer barnet.

 

Selve prøven tok ca 15 min tror jeg. Du bør være hjemme fra jobb denne dagen, og i 2-3 dager etterpå.

 

Jeg hadde med pappaen.

 

Jeg fikk svaret på Trisomi testen etter 3 laaaaaaaaaange dager. og det fullstendige svaret etter 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Jeg trodde det var 3 uker for hele resultatet, så det var bra.

 

Men er trisomi svaret "sikkert" etter 3 dager eller er det bare en antakelse? Hvilken uke tok du? Tror du man kan løfte rundt på en baby dagen etterpå?

 

Tusen takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den trisomi testen er mer en "hurtig test" sa de til meg... det er de vanligste "feilene" de ser etter da.. og de mer uvanlige tar litt lenger tid.. Resultatet er sikkert etter 3 dager. så lenge de klarer det på 3 dager hvis du skjønner..

 

det kan jo være litt forskjellige praksiser på forskjellige sykehus. jeg var på Haukeland.

 

Jeg tok i uke 18-19.. vær obs på at du kan få skikkelige mens smerter den dagen du tar testen, og dagene etter.... jeg var skikkelig dårlig... det går nok bra å løfte på baby, det kommer nok ann på formen din tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok de ordinær ultralyd samtidig? Jeg har ikke hatt det enda, eller blitt innkalt. Legen mente kanskje de kom til å gjøre det. Tok du FVP basert på et dårlig duotest resultat? Jeg fikk 1-265 for DS og det er derfor jeg skal ta. Er bare 28 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hos meg ble det oppdaget hjertefeil på ord ul i uke 18.. og i følge legene var det da økt sjanse for DS.. babyen var også veldig liten.. men prøven kom tilbake helt fin...... Hun ble riktig nok født med hjertefeil og lav vekt... men hun er kromosom frisk...

 

1-265 er jo fortsatt stor sjanse for at det ikke er noe galt.... så vi får krysse fingrene for det.. hvilken uke er du i?

 

jeg var bare 29 når jeg tok prøven min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 uker på vei imorgen. Jeg tok duotest pga kromosonfeil i familien. Jeg håper alt går bra. Men aldersrisikoen min er 1 :1100 så det vil si at risikoen nesten er firedoblet etter at blodprøve og ultralydresultatet er medregnet.

Alderen min gjør at risikoen ser bedre ut, men blodprøve og nakkefoldresultatet var mye dårligere, hvis du skjønner.

 

Håper det går bra med din datter. Tusen takk for at du delte erfaringene dine med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Detverkeribakhodet

skjønner.... skal tenke på deg i morgen! oppdater meg når du er ferdig og får svaret? hvis du vil selvfølgelig.. er det noe mer du lurer på som jeg kan svare på gjør jeg gjerne det..

 

Datteren min er operert og er pr i dag frisk... men vi vet at hun kan trenge en operasjon til senere... hun ble født med innsnevring på hovedpulsåren, og hull i hjertet..

 

Masse lykke til i morgen! håper du får svar fort... det tror jeg du gjør siden du er i uke 18.... Prøven i seg selv går nok bra, bare du klarer å slappe av...

 

Signerer med nick sånn at du kan sende med pm om du ønsker det.

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt morkakeprøve. De tar prøve av morkaken i stedet for fostervannet, men ellers er det likt. De bruker ultralyd for å vite hvor de skal stikke og de stikker i magen. Jeg fikk lokalbedøvelse. Litt ubehagelig var det, men ikke noe vondt. Jeg fikk beskjed om å ta det rolig den dagen. Jeg hadde ikke med meg noen, men om du ønsker det er det helt sikkert greit.

Jeg tok prøven i uke 13, basert på meget fortykket nakkefold og en risiko på 25 % for at det var et barn med Down. Det tok lang tid før jeg fikk svar på "hurtigtesten". På grunn av noe feil med dyrking av cellene tok det 8 dager før jeg fikk svaret. Det er den verste uken i mitt liv. Det tok 3,5 uke før det endelige svaret kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...