Gå til innhold

Hva synes dere om en lege som nekter å skrive ut resept på prevensjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For meg hørtes et helt tullete ut, aldri tenkt over at det kan være sånn.

 

Men mange som har kommentert synes tydeligvis det er helt greit..

 

Og da tenker jeg ikke på russ som skal "kose" seg i russetida som eksempelet i artikkelen viser til.. Mye fokus på ubeskyttet sex, synes ikke det var helt på sin plass, da..

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7579995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt teit,han driver jo da å bestemmer om kvinner skal bli gravid eller ikke,er jo ikke et valg han burde få ta.Ikke er det han som skal bruke prevansjonen heller så å drive å bestemme over andre er helt blåst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil: Legen bør forbys å drive allmenpraktikk eller annen virksomhet hvor han kan komme i kontakt med kvinneproblematikk. Det å blande religion inn i legeyrket er helt forkastelig. Det skjer her i Norge også, og det er ikke lett å få klage det inn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er helt greit så lenge det opplyses om dette ved valg av fastlege og/eller ved timebestilling og at det finnes andre allmennleger som ivaretar dette behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ser ikke glad ut ihvertfall.

Unge jenter bruker vel mest kondomer uansett, og de blir jo ikke skrevet ut av lege.

 

Jeg ville selv hatt problemer med å selge angrepiller, og gi henvisning til abort, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkastelig. Slike valg har ikke han noe med. La oss si at et flott par har vært sammen i flere år og tatt seg en utdannelse. Nå har de giftet seg og ønsker å ha et seksualliv. De blir gravide innen en måned etter bryllupet. Når ungen er ute ønsker de å komme godt i gang med bygging av hus og arbeidslivet. Men neida, det får de ikke tid til, for det skal ikke brukes prevensjon, så de ender opp med å få 20 unger på 24 år. Mener han det er riktig?

 

Svært undertrykkende ovenfor kvinner. Blir rett tilbake til gamledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at pasientene får tilbud om å komme til en lege i Åmot kommune. Men folk tåler vel ikke slike standpunkter i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir feil. Han har valgt et yrke, og dette er en del av det yrket han har valgt. Sånn jeg ser det blir det feil å kunne bli fritatt av en vesendtlig del av yrket sitt grunnet livssyn. Jeg er lærer og syns møter er fryktelig kjedelige. nesten så de strider mot mitt livssyn merker jeg, ehe.

 

Han burde valgt seg et yrke der dette ikke var et dilemma - eksempelvis en medisinsk spesialisering som ikke var almenmedisin,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en del av legeyrket å skrive ut alle slags legemidler? Under krigen var det en del av læreryrket å lære elevene opp i rasisme. Menneskelagde regler er ikke alltid gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Det er en del av yrket å skulle kunne skrive ut de legemidlene som staten har bestemt skal skrives ut. Som lærer er jeg pliktet til å undervise etter kunnskapsløftet. En del jeg er uenig i der, men jeg nekter allikevel ikke å undervise i det. Dersom jeg følte meget sterkt for det, så måtte jeg ha tatt den politiske veien, og fått endret læreplanen.

 

 

Under andre verdenskrig nektet majoriteten av lærerne og undervise.

 

Han her legen står selvsagt fritt til å nekte, men da bør han heller ikke få fortsette i stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som burde skje i dette tilfellet var at denne legen allerede ved fastlegevalget opplyste om sine holdninger. Slik slapp kvinner å komme i en situasjon hvor legen forteller dem at de valgene de tar mht prevansjon ikke er riktig i forhold til hans livssyn.

 

Jeg har selv en veninne som fikk beskjed om at legen ikke ville hjelpe henne til en spesiell type røntgen fordi hun var lesbisk og denne legen ikke på noen måte ville bidra til at hun kunne bli gravid en gang i fremtiden. Han sa rett ut at han mente alle barn hadde rett til en mor og en far. Denne legen burde ikke få lov til å praktisere allmenmedisin på lik linje med andre leger uten slike fordommer. Det var svært tungt for min venninne å bli konfrontert på denne måten i en så intim konsultasjon, og hu burde hatt muligheten til å reservere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...