Gå til innhold

pedagogikk utdannelse vs sosiologi utdannelse..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil si at Pedagogikk er mer praktisk rettet enn sosiologi, og du vil ha klarere stillinger å søke på etter endt utdanning. Ofte tar jo sosiologer videreutdanning i ped for å kunne bli lærere eller pedagoger i andre typer stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen på bachelor i pedagogikk og bachelor i spesial pedagogikk? og er det noen som vet om årsstudium i pedagogikk er det samme i begge disse bachelor gradene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med pedagogikk får man formell undervisningskompetanse og kan blir klasseforstander osv.

Med bachelor i spes ped jobber man mer med tilpasset opplæring og spesialundervisning, altså jobber med med de som "faller" utenfor pedagogikkens hovedområde. Med bachelor i spes ped får man ikke formell undervisningskompetanse, da må man ta master eller eventuelt PPU (praktisk-pedagogisk utdannelse).

 

Første semester (halvåret) er felles for ped og spes ped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok:) så visst jeg tar årsstudium i pedagogikk, kan jeg ta 2 år med spes ped så har jeg bachelor, eller må alle 3 åra være spes ped?? takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI, tror du må være oppmerksom på at svarene som gis her gjelder bestemte utdanninger den enkelte som svarer kjenner til, ikke generelt.

 

Ved UiO f.eks er hele førsteåret felles for ped og spes. ped.

 

Og man får ikke formell undervisningskompetanse ved å studere pedagogikk, da må man ta praktisk-pedagogisk utdannelse eller lærerutdanning.

 

Link til mer informasjon om disse utdanningene ved UiO:

 

http://www.uio.no/studier/program/ped/index.xml

 

http://www.uio.no/studier/program/spesped/index.xml

 

Dette var kun et eksempel, siden jeg ikke vet hvor du har tenkt å studere, lurt å gå inn på hjemmesiden til de aktuelle lærestedene du vurderer :-) Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for svar.

 

Jeg har planer om å ta det gjennom nks nettstudier i mens jeg har mammapermisjon. Det heter årsstudium i pedagogikk og jeg lurer på hvilken bachelor jeg kan lime på dette årsstudiet...

 

kjipt om jeg hadde tatt det årsstudiumet og vil ha bachelor i spes ped, men må ta alle 3 åra pga årsstudiumet :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...