Gå til innhold

Oppheve dåpen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Går det an å oppheve dåpen. Tenker på hvis vi døyper barnet, og barnet finner ut i voksen alder at hen ikke vil være døpt. Kan en da på noen måte få dåpen opphevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men kan ikke få dåpen opphevet. Men hvis han/hun finner ut i voksen alder at han ikke vil være medlem i statskirka går det an å melde seg ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?? Han kan melde seg ut av statskirken. Om det er det du mener?

Men å annulere en dåp er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ganske frekt å ta en slik avgjørelse for sine barn, lenge før de får tjangs til å mene noe selv. Jeg synes en burde kunne oppheve dåpen rent symbolsk. Feks. med at en leverer inn sin dåpsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en frekk avgjørelse å ta. Jeg døper ikke barnet mitt og jeg melder henne heller ikke inn i et politisk parti. Hun skal selvsagt få velge religiøs- og politisk tilhørighet selv.

 

17:22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ha ha... oppheve dåpen.... skal man levere tilbake vannet man ble døpt med da eller? "her er en kopp med vann tilsvarende mengden jeg ble døpt med.. jeg ønsker å returnere det..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo en dåpsattest. Dette er faktisk et bevis på at en er døpt. Så om noe skal leveres tilbake må det bli dåpsattesten. Kirken forlanger jo dåpsatest hvis du vil melde deg inn i Den norske kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektepar leverer jo dessverre tilbake ringene de lovet evig troskap med. Så hvorfor ikke "skille seg" fra dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke konfirmasjon en bekreftelse på dåpen? Så da er det vel bare å droppe konfirmasjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med konfirmasjon er at det er alt for mye penger i bilde. Ungdommer tenker ikke så mye på hva det vil si og bekrefte dåpen. De ser bare alle pengene og gavene de får, med noen unntak da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir automatisk innmeldt i statskirken hvis en av foreldrene står i den, har ingenting å si om barnet blir døpt eller ikke. Hvis dere ikke vil at barnet deres skal være medlem av statskirken må dere melde han/hun ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...