Gå til innhold

Hvorfor får ikke mange til ammingen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det finnes mange grunner, men hva er egentlig de vanligste grunnene til at mange ikke får i gang melkeproduksjonene eller klarer ammingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anspent

Ammepress fra helsesøster/andre rundt deg

Ungen får ikke skikkelig tak

Noen kan faktisk også slite hvis de har blitt misbrukt seksuelt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammepress var grunnen til at ikke vi fikk det til med engang.. De på barsel var så innmari på amminga og at jeg skulle legge han til så ofte som mulig. Stakkars gutten min ble tatt med vakum og hadde hovent og sårt hode, var ikke så deilig når en av barnepleierne trykte hodet hans mot puppen min med makt. Etter det hylskrek han hver gang jeg prøvde å legge han til. Er veldig glad for at han tok puppen etter 1 uke da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammingen gikk bra i starten og så fosvant bare melken.

De på helsestasjonen anbefalte meg å bare amme ofte. Noe jeg gjorde. Pia mi var dehyrert og hadde mistet mye vekt.

 

Kan nevnes at jeg hadde travle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "defekte" pupper.

 

Har veldig trange melkekanaler og antagelig noen innsnevringer på dem. Samtidig har jeg en melkeproduksjon som kunne mettet trillinger selv om jeg bare hadde ett barn. Kombinasjonen gjorde at puppene hele tiden var kjempesprengte uten at melken kom skikkelig ut, det lakk melk ut i brystvevet og jeg fikk betennelse på betennelse. Hadde over 40 i feber, store smerter og påfølgende 10 dagers antibiotikakurer hele tiden. Gikk i snitt 3-4 dager uten antibiotika før jeg hadde 40 i feber og brystbetennelse igjen.

 

Ble fulgt opp på barselpoliklinikken på sykehuset og etter den sjette antibiotikakuren så jeg ut som en skygge av meg selv. Hadde vært konstant syk i 3 mnd og var totalt utslitt, klarte ikke spise nok og raste ned i vekt. Hadde ikke legen da gitt meg tabletter for å stoppe melkeproduksjonen og beordret meg til å slutte amme hadde jeg gått ned i en dyp depresjon tror jeg, var helt fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk til ammingen på mine tre første barn, men på nr fire fikk jeg det ikke til og måtte til ammehjelpen! Hun sa at selv om jeg hadde ammet i nesten 6 år, så hadde jeg aldri ammet dette barnet, og han klarte ikke å suge.

Det var veldig uventet for meg, så for meg mange problemstillinger og utfordringer til fjerdemann kom til verden.. men dette så jeg ikke komme. Han mistet mye fødselsvekt, og klarte hverken die, eller drikke av flaske, så han fikk seg ikke opp på fødselsvekten før han var 6 uker gammel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann: Jeg mistet veldig mye blod under fødselen.

 

Andremann: Fikk et hjertesykt barn som ikke klarte å suge mer enn få minutter av gangen. Da forsvant melka kjapt gitt.

 

Håper jeg får det til nå med tredjemann. Men går det ikke, så går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk ikke til ammingen... med min første klarte jeg 4 uker. jeg la til hele tiden og jenta brukte en halv time på hver pupp så hadde vi en halv time pause før hu skreik å skulle ha mere, nok en time med amming.. jeg var sår og sliten og fikk ikke tid til å verken sove eller spise. kom inn i en ond sirkel og da forsvant melka mi.. :( jeg gav henne nan da hun var 4 uker og ungen sov i 4 timer etterpå.. da var jeg solgt!

 

med min andre holdt jeg ut i 3 mnd. jeg ville så gjerne amme henne. det startet med lite melk om kvelden så jeg måtte gi nan, men igjen kom vi inn i den tralten at jeg ikke fikk tid til å spise og hvile meg og stresset fælt med å få det til.. jeg måtte bare gi opp til slutt. ble tørrlagt på en dag, kjennte ikke en dag med melkespreng etter at jeg slutta heller så produksjonen var nok ikke så stor.

 

men denne gangen håper jeg at jeg skal klare det. jeg har forberedt sambo på at jeg må få fokusere på ammingen og hvile nok og spise nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk det ikke til med nr 2 pga lav fødselsvekt (2kg) og hjertefeil. Hun hadde ikke krefter til å suge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg: defekte pupper. Innadvente brystvorter. Ingen melk. Sliten etter 8 mnd lammende bekkenløsning og ekstrem lavt blodprosent.

Snuppa: sugde feil vei, refluksproblemer og tilhørende matvegring fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde melk nok i begynnelsen (lakk som bare det), men var en hektisk tid (hun hadde kiss/kidd), det gjorde jo at hun skrek store deler av dagen= mammaen fikk ikke spist/drukket++ (er alene)

 

Da var melken gone etterpå....synd...holdt på i 4 uker så var det slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så deilig det var med et sakelig innlegg! Det er så mange ammeinnlegg hvor alle føler for å forsvare seg ihjel. Kjempe bra folkens!

 

Hilsen en som var veldig heldig å fikk til ammingen, men med litt tips og råd fra ammehjelpen

 

(Jeg er ikke HI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har hatt brystreduksjon der mange av melkegangene er kappet av og noen kjertler er fjernet. Da kan det være vanskelig å få ut så mye mer enn noen få dråper.

Så melkeproduksjonen starter, men lite kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss jeg satt bare og venta på innlegg av typen " ALLE kvinner får til å amme, de som ikke får det til prøver bare ikke hardt nok og er trolig ikke så glad i barna sine som vi som ammer for da hadde de prøvd hardere", men det kom jammen ikke!

Sprett sjampisen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystene mine produserte aldri mer enn 40ml tilsammen pr dag(!), uansett hvor ofte jeg la han til bryst, det tok seg bare ikke opp, så etter 2 uker med intens amming og flasking gikk jeg lei, og slo meg til ro med at han var et flaskebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke gidder og mange som vil at mannen skal ha likt ansvar og heller gir mme.Nei eg fikk ikke til,selv uten å ha prøvd...

De som har lyst og ikke får det til det er synd :( men det viktigste uansett er jo at baret får mat om det er mm eller mme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min klarte ikke å suge skikkelig på brystet. Han hadde Kiss/kidd og klarte ikke å ligge og suge pga smerter i nakken ifølge kiropraktor. Dette fant vi ikke ut før senere.

 

Jeg pumpet, men fikk ut maks 10 ml pr. halvtimes pumping, og det ble stadig mindre. Senere sa helsesøster at det ikke er uvanlig å miste melken når man pumper og det aldri er en baby som suger. Har med hormoner å gjøre. Selv om jeg drakk amme-te og allverdens...

 

Når han drakk av flaske var dette lettere for han, men han skrek alikevel utrøstelig etter hvert måltid pga smerter... Vi visste jo heller ikke før senere hvorfor han skrek så fælt.. Jeg trodde han ikke fikk nok mat.. og jøje meg, så tykk han ble... he he... Han trøstet seg også sannsynligvis med mat... Gosj, vi forstod ingenting av han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det er "mange som ikke gidder" å amme 20:21?

Vi vet at 90 % av norske kvinner ammer. Så har vi den andelen som av ulike årsaker ikke får til å amme. Hvor stor mener DU andelen som ikke GIDDER er? Ettersom du mener at MANGE ikke gidder å amme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...