Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi prøvd oss på noen 8-måneders glass, men snuppa er ikke så fornøyd med det. Ho har vært veldig enkel i matveien helt til forrige uka. Vi prøvde et glass som gikk greit, men så fikk hun omgangssyke og kastet opp i flere dager.. Nå er hun frisk igjen, men nekter å spise noe med antydning til klumper i. Så jeg tror jeg må ut og kjøpe noen glass jeg vet hun liker.

Prøvde nettopp å gi ho litt kjøttkaker i brun saus, men hun brekker seg skikkelig. Endte opp med å gi litt fruktmos innimellom for å få i ho litt, men jeg tror ho avslørte meg.. har prøvd andre glass tidligere, hun brekker seg av det også.

Noen som har tips om hvordan "trene" på å få til dette?

Heldigvis spiser hun grøt, melk, brødskive og frukt som bare det, så jeg får jo i ho mat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å øve på klumpe-mat med noe de syns er kjempe godt? Her

øver vi på klumper med most banan og most pære. Jeg gjør slik at det blir litt klumpete, men alikevel most nok til at han ikke har problemer med å svelge det :)

Skrevet

Det var smart! Skal teste det ut i morgen. Både banan og pære faller i smak, uten klumper ihvertfall:)

Skrevet

Mini på nesten 11 mndr takler fortsatt ikke 8 mndr-glassene pga biter. Så her går det i hjemmelaget middag som jeg prøver å ikke mose for mye, for at han skal få litt å tygge på. Har også hørt om noen som har blandet 6- og 8-mndr-glassene. Øver også på brød, banan, avokado, og små biter av det vi spiser til middag (poteter/ris/gulrøtter/pasta/fiskeboller osv). Husker det gikk seg til etter hvert med eldstejenta, så det er nok bare å øve og øve, og for noen går det lettere enn for andre.

Skrevet

Jeg var akkurat på et kurs med noen fra seksjon for pediatrisk ernæring på Rikshospitalet. De sa at det var svært få babyer som taklet 8-måneders glassene. Det var ingenting i veien for å bruke 6-måneders glass frem til du begynner med vanlig middag.Noen har også god nytte av å kutte ut glass og servere maten i bittesmå biter, sånn at babyen kan plukke selv. :-)

Skrevet

Sånn er det her og, spyr om får middag ( eller annet) med klumper i. Sånn var storesøster også, hun nektet å spise annet en 6 mnd glassene, frem til hun selv begynte å spise vanlig middag med biter sammen med oss (uten saus, blandingen mat og saus nektet hun ftrem til ca 3 år :-)) så vi bare droppet å gi annet enn 6 mnd glass, like bra næring det, og de lærer seg å spise vanlig etterhvert uanset, bare de får flere tenner og blir litt større i halsen.

Skrevet

Jenta vår liker ikke "kamuflerte" klumper - det vil si små klumper i feks middagsglass. Hun har derimot ikke noe problemer med å spise kjøttkaker, potetbiter, fiskekaker, kylling etc. så lenge hun får dem alene.

Har du forsøkt å gi bare kjøttkake (uten saus el.) slik at hun kan plukke opp bitene selv?

Forøvrig hater hun middagsglass, men hun vil ha det samme som vi andre spiser og det får hun (er forsiktig med salt).

Skrevet

Takk for svar! Fint å vite at det ikke gjør noe å fortsette med 6-måneders glass - og fint å vite at det tydeligvis ikke er så unormalt å ikke like biter:) Jeg skal være tålmodig og øve med lille snupp:)

Skrevet

og forresten - ja, har prøvd å gi henne bitene selv, men da kaster hun dem bare veggimellom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...