Gå til innhold

Studenter med barn og sommerjobb!

Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg sommeren og logistikken må opp..

Både samboer og jeg er fulltidsstudenter uten noen deltidsjobb til vanlig. Til sommeren har vi begge søkt oss jobb for å spare opp penger til studentåret 11/12.. Men det vi imidlertid har glemt er at barnehagen er stengt hele julimåneden.

Til nå er det kun jeg som har fått meg jobb som pleiemedarbeider fra og med julimåned. Lønna er ikke noe særlig å skryte over, men jobben er allikevel nødvendig for at vi skal greie oss..

Ingen av oss har jobb i junimåned, og de siste oppsparte midlene går til regninger, etter det er vi raka blakk..

Detter er som sagt situasjonen nå, men drømmen er jo å tjene litt ekstra penger for så å bruke dem resten av året.

Er det noen andre i samme situasjon som vil dele sine erfaringer på hvordan de har løst sommerjobb og barnehagefri logistikken?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143106868-studenter-med-barn-og-sommerjobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har barnehagen stengt så har vi enten ordnet barnevakt eller en av oss/begge har tatt ferie sammen med barnet.

Vi har ellers jobbet litt gjennom hele året for å legge opp penger nettopp med tanke på sommeren hvor vi ikke får lån/stipend, og på den måten har vi også fått feriepenger i juni.

Hvordan går det egentlig an å søke jobber og "glemme" at barnehagen har stengt? Nå har jo du fått jobb, så da må dere enten skaffe barnevakt eller far får ta seg fri. Du ahr vel også fått en turnus som gjør at du ikke jobber hver dag eller har kveldsvakt/nattevakt innimellom?

Det går an :) Ihvertfall når den opprinnelige planen gikk galt.. Men uansett spiller det ikke noen rolle nå om vi hadde vist at barnehagen har fellesferie eller ei.. Vi hadde uansett søkt etter jobb begge to, men situasjonen hadde vært defintivt lettere til sommeren:)

Barnevakt er ett alternativ, og skal prøve på det :)

Jeg ser for meg at den ene jobber dag, og den andre kveld.. Men når man er sommervikar, hvilke rettigheter har man da? Kan man spørre etter ønskede vakter?

Ja som situasjonen er nå, må far ta seg fri..

Annonse

Vi er i samme situasjon. Ingen av av oss jobber ved siden av studiene. Vi har spart opp 50 000 som vi skal klare oss på i sommer, men kommer nok ikke til å bruke opp alt. Desverre ikke mye hjelp fra meg. Men har du ingen du kan spørre om å passe barnet ? Kanskje en veninne el. vil passe barnet mot litt penger eller bare som en vennetjeneste ? Besteforeldre ? Tanter ?

blir så lei av alle som skal komme med kommentarer om å få barn etter økonomien er i orden osv.. ikke alle sammen planlegger å få barn mens de er studenter.. men mange tar et valg om å beholde barnet om de først er ute i situasjonen. planlagt eller ikke det er mulig å få ting til å fungere fordi om økonomien ikke er helt stabil.

jeg er student og har 2 barn. snart 3 og jeg jobber om sommeren. jeg er så heldig å ha undervisningsfri hele mai når det er eksamenstid, så jeg begynner og jobbe allerede da. så får jeg jo også ferie fra sommerjobben, og gir beskjed tidlig om at de ukene må jeg ha ferie på grunn av stengt bhg det er 3 uker i juli de har stengt. så jobber jeg igjen etter de ukene frem til skolestart. men som når blir jobbstart da, eller permisjon for min del siden jeg er ferdig med utdanningen min nå. vi har vert heldige ettersom vi har fått igjen på skatten og lever grit på det om sommeren. og min sambo har jobb og får feriepenger. =) masse lykke til. prøv å høre om besteforeldre vil passe en uke eller to i sommer da =)

Når man er studenter med barn så er økonomien egentlig veldig bra, men HI her har nok ikke brukt pengene på riktig måte eller så har hun større utgifter enn oss (vi har husleie på 8000, bil, 1 barn, barnehageplass). Vi har i hvertfall kjempegrei økonomi, og skal kose oss med 2 1/2 mnd ferie sammen med barnet vårt denne sommeren med små ferieturer og late dager. Så ikke kom her å si at vi ikke har økonomi til å være gode foreldre!

Og barnet var godt planlagt og snart komme nr. 2! I juni er den ene av oss ferdig utdannet og har allerede vært heldige å fått relevant jobb. Så det så!

Hilsen studentforeldre.

Nei, ikke alle planlegger å få barn, og noen ganger kommer barna mens man er student.

men når først barna ER der, så bør man jo planlegge hva man skal leve for på sommeren når lån og stipend ikke utbetales. Enten så må man legge seg opp penger slik at man kan leve for disse når man tar ferie, eller så får man jobbe og tjene penger i feriene!

HI her..

All ære til studenforeldre som får litt over 200000 i året, som allikevel greier å spare opp penger til alle sommermåndene..

Problemet mitt lå i å få logistikken til å gå opp for å få mulighet til å tjene ekstra peng. Og ikke kun tjene peng som går til det nødvendige gjennom sommermånedene.

Per nå har jeg ingen jeg kan spørre om som kan være barnevakt. Men skal sjekke mulighetene om noen yngre slektninger er interessert i å tjene litt ekstra peng i sommer..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...