Gå til innhold

Sliter med oppdragelsen av vår 4 år gamle sønn... :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han er egentlig en herlig liten gutt, men får raptuser som går over alle støvleskaft. Da slår, sparker, klyper og spytter han, både sine søsken og oss foreldre om vi forsøker å stoppe galskapen. Vi har forsøkt timeout på rommet - da finner han noe å banke i døren med slik at den får stygge merker, timeout på en stol midt i et rom - men da er han av med én gang og det hjelper ikke hvor mange ganger vi setter han på plass igjen. Han bare gliser og synes det er kjempemorsomt at vi blir frustrerte og sinte, selv om vi forsøker å la være da det tydeligvis poenget fra hans side. Nå tar vi han ut av situasjonen ved å holde han fast på fanget til han roer seg (noe som kan ta en god halvtime), evt. forsøker avledning. Det beste for alle parter hadde så klart vært at det holdt å si nei, eller at han kunne slutte med den oppførselen, men forstår at det er en lang vei å gå og mange harde tak før den tid kommer.

Trenger seriøse og konkrete tips fra dere!!! Forsøkte å lufte tingenes tilstand for ei venninne, for å få tips og råd, men eneste jeg fikk tilbake var at det var bare å si nei og så måtte han jo høre på det! Ehh, ikke akkurat slik det fungerer hjemme hos oss nå nei, så jeg forstår jo at det er forskjell på barn/trass/foreldre/respekt osv osv. Et eller annet sted har vi tydeligvis feilet :( Har for øvrig bedt om møte med ped.leder i barnehagen...

 

HJELP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er min 5 og over verste ,men virker som det er gøy å få oss sinna.

Prøvde å ikke bli sint hellerbare fjerne henne gang pågang fra situasjonen.

Bar henne ut i gangen i trappa og gikk inn til de andre igjen sikkert 15 ganger av og til,men ingen kjefting eller sinne. Ikke noe gøy når vi ikke reagerer annet enn å bli fjernet og viet null oppmerksomhet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noen erfaring med sånt trass som du beskriver, men det jeg tenker umiddelbart, er at han kanskje trenger litt mer tid, ro, kos med dere?

 

Når han er rolig, forsøk å snakke med ham om det som har skjedd, forklare at sånn og sånn kan han ikke gjøre, fordi...

 

Viktig å se ham i øynene når dere snakker og forklarer. Ha han på fanget, fortell at dere er glade i ham, og gi ham ros når han er flink.

 

Ofte tror jeg barn trenger mer nærhet, oppmerksomhet osv. og at trassen er en måte å få reaksjon på.

 

Har to gutter selv, og har hørt at gutter trenger maaaasse kos. Mer enn man tror ;-) Håper det ordner seg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jesper Jull er bra. Du kan også kjøpe boken " De utrolige årene" av Carlyne Webster- Stratton. Den er veldig bra og er for foreldre med barn i alder 2- 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med klistermerker metoden. Hvis han er flink og hjelper til med noe f eks så får han et klister, og skaper han seg med raserianfall så tar dere bort et klister hvis han ikke gir seg etter en advarsel.

 

Så får han belønning etter antall klistermerker. F eks kjøpe en leke for 10 kr per klistermerke. 3 klister= leke for 30 kr. Tror nok jeg ville iallefall prøvd noe lignende for å avlede han litt på en måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...