Gå til innhold

Planlegging av fødsel?


¤ frk. C med 3 små ¤

Anbefalte innlegg

I hvor stor grad planla/planlegger dere fødselen?

Om du vil ligge el stå?

Hvem som skal være med? Er det alltid bare pappaen, eller er det mange som har flere med?

Har dere med musikk ol?

 

Jeg planla ikke mine tidligere fødsler mer enn at pappaen var med...egentlig.

 

Sitter å tenker at jeg kanskje vil tenke mer igjennom hvordan vi vil ha det neste gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg planla var at jeg ville reise hjem så snart som mulig. Så var det dette med hvem som skulle være med, pappaen og hva jeg skulle ha med meg på sykehuset. Resten er jo nærmest umulig å ha noen formening om før man er i situasjonen. Hadde ikke med musikk, det hadde nok heller vært et irritasjonsmoment enn drivkraft/avslapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gang planlegger jeg minimalt. Av erfaring fra sist, ser jeg at det egentlig ikke har hensikt. Sist ble ingenting av det jeg hadde tenkt meg ut på forhånd gjennomført.

 

Kroppen tok så mye over selv, at jeg egentlig bare "seilte" med.

Så nå tar jeg det som det kommer.

 

Men en ting som jeg også hadde tenkt sist, og som ikke gikk, var å være mest mulig oppegående.

Det var bare det at jeg kjente riene kun i lårene, og følte mer eller mindre at jeg mistet kraften i beina, så klarte ikke å stå.

Jeg fokuserer en del på det nå, at jeg skal prøve mer på å være oppegående.

Sist la babyen seg feil, ble stjernekikker og stod fast, og jeg har en vag mistanke om at det var fordi jeg lå mer eller mindre hele fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var skremmende like smertefull som jeg hadde sett for meg en fødsel. Jeg lå for det meste, klarte/turte ikke reise meg osv.

Det tok sin tid før barnet kom langt nok ned. Følte i ettertid at jeg ble liggende lenge å presse, på rygg.

 

Med nr 2 18 mnd senere, var jeg veldig klar på hva jeg skulle gjøre annerledes. Så jeg var mere trygg da, gikk mer oppe og vugget meg gjennom riene. Dette ble en veldig fin fødsel hvor jeg følte at jeg beholdt kontrollen.

 

Er nok derfor jeg tenker at jeg kan ta det et steg videre med nr 3. Er nok ingen selfølge at en fødsel går etter planen, men man kjenner kanskje kroppen bedre etter hver fødsel.

 

Hadde egentlig kunne tenkt meg hjemmefødsel, men bor nok får avsides til at det blir trygt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planla ingen av mine fødsler, og ser heller ikke poenget med det. Uansett om man har født før eller ikke kan man ikke vite hvordan akkurat den fødselen vil bli. Er det ikke mye bedre å bare ta det som det kommer og gjøre det man føler for der og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger vel ikke, men alle har vel visse tanker i hodet om hvordan man vil at det skal bli. Det eneste som jeg hadde "planlagt" sist og som jeg gjennomførte var en pusteteknikk jeg hadde funnet på nett, men det var vel ikke sånn at jeg helt bevisst gikk og tenkte på den, mer noen jeg hadde lest om og som jeg kom på under fødselen at jeg kunne bruke og det hjalp meg masse.

 

I tillegg fikk jeg sittet i badekar som jeg ville etc. Jeg hadde egentlig tenkt at jeg skulle være flink å være oppe og gå masse så babyen kom fint nedover, men jeg hadde ikke sjans. Som en over her så satt riesmertene mest i lårene så det å stå var fryktelig ubehagelig. Jeg prøvde flere forskjellige stillinger, men den eneste som fungerte til slutt av delvis sittende/liggende på kanten av senga.

 

Jeg husker også at det sto på en radio da jeg kom inn på fødestua og den måtte av MED EN GANG. Jeg orket ikke lyder i det hele tatt, alt av mobiler, kamera osv ble bannlyst!

 

Er veldig spent på hvordan jeg reagerer denne gangen. Skal føde på ABC (fødte på Storken på Haukeland sist) og går nesten og gleder meg til oppholdet der, haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordla meg kanskje dårlig med "planlegge". Man må jo helt klart ta ting som det kommer, man vet jo aldri hvordan en fødsel skal bli.

Er mer tanker om hvordan man vil ha det, jeg mener.

Etter å ha født før har jeg jo tanker om hvordan ting kan gjøres lettere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitter erfaring: Fødsler kan ikke planlegges. Det kan være greit å gjøre seg noen tanker om smertelindring, badekar etc, men det er ca 1 million ting som kan endre på "planene", så bedre ikke å henge seg opp i ønskedrømmer, men forholde seg til realitetene der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver og planlegge en hjemmefødsel, men det er sannelig ikke lett og få tak i en jordmor her jeg bor! Ellers så kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for og forberede meg så godt jeg kan på fødselen. Synes det er flott og koselig jeg. Så da tenkte jeg jeg skulle ta svangerskapskurs (det de har på nett, bor langt fra sivilisasjonen) Tenker jeg vil ta fotsone terapi og forberedende akupunktur, 3d ultralyd, se masse fødselsfilmer, alle episodene av jordmødrene en gang til, drikke bringebærblad te, dagelige knipeøvelser, shoppe masse hjemmefødselutstyr som fødselsbaseng o.l og selvfølgelig teste ut alt før fødselen. hehe.. vet det. tar litt av her, men jeg er litt hekta på fødsler.. man får jo ikke gjort det så mange ganger i livet. Skal blogge om forberedelsene mine til hjemmefødselen også. Så om noen er interresert er adressa http://mammamuffinen.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...