Gå til innhold

Jeg tok celleprøve av livmorhalsen og fikk brev i posten idag :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det står: Celleprøven vi tok viser tegn til kronisk betennelse tilstand som ikke kan behandles med antibiotika. det er anbefalt og ta ny prøve om 6 mnd.

 

bør jeg bekymre meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si: Nei.

Det at de anbefaler deg å komme inn til en ny kontroll først om 6 mndr tilsier at de ikke anser dette som noe "farlig".

Det er ikke uvanlig i det hele tatt at man ser lette "celleforandringer" eller tegn til en slik betennelsestilstand som det de beskriver i brevet. Som regel betyr ikke dette noe spesielt, men man følger likevel opp med kontroller litt oftere enn hvert år (etter 1, 3 eller 6 måneder, alt etter "alvorlighetsgraden") i tilfelle det skulle utvikle seg til noe.

 

Det er med andre ord all grunn til å føle seg godt ivaretatt i og med at de ber deg komme tilbake til kontroll om 6 mndr, og liten grunn til å bekymre deg for at noe skal være alvorlig galt.

 

Bare husk å sørge for at du får time innen den anbefalte "fristen".

 

Hvis du likevel er bekymret/redd, anbefaler jeg deg å ringe legen din å snakke med ham. =)

 

Lykke til.

Klem fra en helsesekretær som har jobbet hos gynekolog tidligere. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke noe å bekymre seg for. Dette er fullt ut mulig å behandle ved et enkelt inngrep hvis det blir nødvendig.

 

Det som er viktig, er kontroller (gjelder alle), for å kunne oppdage dette tidlig, for evt. behandling.

 

Hilsen hjemmeværende mor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greie som meg. 6 måneder etter var det borte :)

 

Er du bekymret så bestiller du en time for å prate om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...