Gå til innhold

2 blodårer i navlestrengen i stedet for 3. Bekymret

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var på ultralyd i dag, og fikk vite at lille gutten vår har 2 blodårer i stedet for 3 som de fleste har. jeg ble veldig bekymret, men hun sa at jeg ikke skulle bli redd. Går visst på vekst (og utvikling?!). Så skal inn til ny ultralyd om 8 uker for å skjekke at alt er normalt. Er foresten 20+0 i dag :) Noen som vet noe om dette, eller har noen erfaringer? Positive?

Ellers så alt helt normalt og flott ut <3

Fortsetter under...

Dette har jeg aldri hørt om før, men kikket nettopp i en av svangerskapsbøkene som følger med i den permen fra legen. hehe.. Der står det at det vanligvis er en stor blodåre som bringer nærings og oksygen ut til fosteret, mens to mindre blodårer bringer avfallsstoffer tilbake til morkaken.

Det må jo nødvendigvis være en av blodårene som skal frakte avfallsstoffer ut igjen som "mangler" hos deg og gutten din, men kanskje er den blodåren som faktisk er der større enn hos andre? Den ene blodåren klarer nok fint å frakte alle avfallsstoffene ut igjen selv om den er alene om arbeidet:)

Og nå blir du jo fulgt nøye opp, så da er det nok ingen fare uansett. Jeg er helt sikker på at det ikke vil ha noe å si for gutten din, og legene er jo superflinke i dag! Masse lykke til!!

Hei :)

Jeg hadde dette forrige svangerskap.

De sjekket først ekstra nøye etter andre misdannelser da det forekommer hos 1 av 3 som mangler en blodåre i navlesnoren. Alt så bra ut heldigvis.

Deretter fikk jeg hyppig ultralyd gjennom hele svangerskapet hvor de sjekket blodgjennomstrømming og vekst.

Som "stinen" sier er det den ene arterien som skal frakte avfallstoffer ut igjen som mangler :)

I mitt tilfellet var denne stor og fin og fungerte optimalt.

Jeg fødte en frisk prinsesse i uke 42 og hun var faktisk 4140 gr, 51 cm og 36 rundt hodet :)

Stor til tross for at navlestrengen hadde den defekten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...