Anonym bruker Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Er det vondere med keisersnitt enn å føde normalt? Når utføres keisersnitt? En uke før, eller? Er det vanskeligere å amme etter ett keisersnitt? Blør man som normalt nedentil selv om man ikke har født vaginalt? Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Jeg har hatt to ks og kan desverre ikke svare på første spørsmål. Begge mine ks ble ti dager før termin. Jeg har hørt at melka noen ganger kommer litt senere ved ks, hvorfor aner jeg ikke. Jeg opplevde ingen problemer i forhold til ammingen, annet enn at det til tider kunne være ubehagelig når ungen lå "oppå" snittet. Litt styr og smerter i forhold til løfting fram og tilbake i sengen nattestid. Man blør normalt etter ks. Renselsen er den samme. Tror jeg blødde ca 3 uker første gangen og 7 uker andre gangen.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Glemte visst et spørsmål:) Jeg lå en uke på sjukehuset begge gangene, men allerede dag to flyttet jeg på sjukehushotellet. Kunne ha reist hjem før men pga disse blodfortynnende sprøytene en tar 6 dager etter ks så valgte jeg å bli istedenfor å reise fram og tilbake hver dag:) Har forresten hørt at noen steder kan en få disse sprøytene med hjem og sette de selv.
AO3 Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Jeg vet ikke helt hva du mener med om det er vondere med keisersnitt enn å føde vaginalt? Under selve fødselen skal det jo gjøre mye mindre vondt med ks enn med vaginal fødsel (dvs, man skal ikke kjenne noe særlig, annet enn evt at man blir røsket litt i, hvis bedøvelsen funker som det skal). Vaginal fødsel gjør jo vondt, selvsagt. I varierende grad, som alt annet. Etter ks, derimot, vil den gjennomsnittlige ks-mammaen ha betydelig mer vondt og være i betydelig dårligere form de første 2-3 dagene (spesielt) enn en gjennomsnittlig kvinne som har født vaginalt. Det første døgnet er man stort sett pleiepasient, må ha hjelp til ALT som innebærer det minste bevegelse. Så blir man raskt bedre. Jeg hang MYE i "tråden" til personalet på barsel de første to dagen. Når et planlagt ks utføres kommer an på årsaken til at det blir bestemt ks, hvilket sykehus man tilhører og endel andre ting. Vet et sykehus fikk jeg høre 7-10 dager før termin, der jeg fikk andremann fikk jeg dato 38+0, andre igjen hører jeg får dato for planlagt ks veldig tett opp til termin. Det kan også finnes medisinske årsaker til at ks tas relativt tidlig, f.eks. at fødselen absolutt ikke må starte av seg selv før ks-datoen. Amming: Til meg sa de at det tok gjennomsnittlig ett døgn lenger før melka kom etter ks, siden det er en større påkjenning for kroppen enn en vaginal fødsel. Man er rett og slett mer redusert etterpå. Man kan også trenge ganske mye hjelp med barnet de første par dagene. Jeg måtte ha hjelp til hver eneste amming de første 2-3 dagene. Jo vondere man har det, jo verre er det selvsagt å finne en god ammestilling, og det kan være vanskelig å skifte stilling underveis, det varierer fra person til person. Generelt er det ikke noe i veien for at ammingen skal funke etter ks, men man må regne med at man kan trenge litt mer hjelp. Renselsen er som normalt. Renselsen har ikke noe med selve fødselen å gjøre, det kommer fra såret i livmora der morkaken var. Det er selvsagt det samme, uansett hvordan barnet har kommet ut.
AO3 Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Vi fikk med sprøytene hjem med førstemann, men mannen min er lege, så han kunne selvsagt sette dem selv. Jeg kunne i og for seg sikkert fått det til selv, også. Tror også det varierer fra sykehus til sykehus hvor lenge man tar sprøytene, både i antall dager og hvor godt mobilisert man er. Man må vel bare spørre der man er, og se hva de sier...
AO3 Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Glemte å svare på hovedspørsmålet. Ja, generelt må man ligge lenger på sykehuset etter et ks enn etter en vaginal fødsel. Det er jo dem som drar hjem bare noen få timer etter en vaginal fødsel, og det er relativt uaktuelt etter et ks, for å si det slik, da er du gjerne fremdeles på intensiven/overvåkningen. Men jeg har hørt om flere som har dratt hjem 1-2 dager etter ks. Ved de fleste sykehus er "standardliggetiden" 1(-2) døgn lenger ved ks enn ved vaginal fødsel, men her er det nok store individuelle variasjoner.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 jeg reiste hjem 3 dager etter hastesnitt i ettertid er smertene mye verre etter ks, hadde totalruptur med nr to etter vaginal fødsel, men dette var ingenting i forhold til smertene etter KS, verken de første dagene eller de neste ukene og månedene man blør gjennomsnittlig en uke lenger etter KS amming etter KS går mye bedre med ammepute, slik at babyen ikke sparker deg i såret. melken kommer senere etter ks
Anonym bruker Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Hei. Vet ikke om vaginal fødsel er vondere en KS. Vet bare at KS jeg hadde vondt og var plaget av KS i nesten 3 uker etter fødselen. Ja det var vanskelig og amme, da man hadde vondt når babyen lå ned på magen.Sluttet derfor og amme etter 2 dager. Fikk heller ingen melk. Blødde i ca 3,5 uker etter KS. Hadde normal mens blødning ca 8 uker etter KS.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2011 #9 Skrevet 23. september 2011 Hei. Det er helt klart vondere med vanlig fødsel enn keisersnitt. Tiden etterpå keisersnittet var vond, men fødselen var verre, men det betyr ikke at et keisersnitt er smertefritt. Hos meg ble keisersnittet utført 13 dager før termin, for å unngå komplikasjoner (morkaken lå foran åpning og jeg hadde plagdes med flere blødninger under svangerskapet) Jeg synes det var utfordrende å amme ettter keisersnittet, fordi det er ikke mange stillinger igjen å sitte i etter et ks. det er jo vondt og snu på seg osv, såret strammer og verker. Jeg synes det var VELDIG kjipt at det tok så lang tid etter ks før jeg kunne bidre med stell. Det tar faktisk litt tid å komme seg etter et keisersnitt... Og man blør som normalt etter et keisersnitt også.. Har en veldig tøff fødsel bak meg, og et keisersnitt. Håper virkelig det blir vanlig fødsel neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå