Gå til innhold

Noen keisersnitt spm. Må man ligge lenger på sykehuset etter ett keisersnitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det vondere med keisersnitt enn å føde normalt?

 

Når utføres keisersnitt? En uke før, eller?

 

Er det vanskeligere å amme etter ett keisersnitt?

 

Blør man som normalt nedentil selv om man ikke har født vaginalt?

 

 

Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selve snittet er ikke vondt, man er jo bedøvet, men tiden etterpå er utrolig kjedelig. Jeg hadde egentlig mindre smerter enn forventet, det er tross alt en stor operasjon. Jeg fikk voldsomme luftsmerter etterpå, og det var mye vondere enn såret, men det ga seg etter 2-3 dager. Tiden etterpå, hvor man ikke kan løfte eller bruke kroppen pga fare for indre blødninger osv var lang synes jeg. Å måtte ta hensyn til kroppen på den måten i mange uker passer meg dårlig ;)

 

Jeg fikk dato for snitt 10 dager før termin, men så startet fødselen av seg selv 15 dager før så de måtte fremskynde litt.

 

Det tok lenger til før melka kom, tredje natten etter fødslene måtte ungen få litt morsmelktillegg. Hun var hylende og desperat etter mat og puppene mine utrolig såre etter all sugingen uten at det kom noe. Men 5 dager etter snittet kom melken og strømmet i strie strømmer i 15 måneder.

 

Jeg blødde i 8 uker etter snittet, akkurat som jeg gjorde etter de vaginale fødlsene mine.

 

Jeg lå på sykehuset i 3 netter (fire dager) etter snittet, det var greit synes jeg. Var veldig redusert første dagen, mistet mye blod under operasjonen, ble syk på oppvåkningen og måtte ha blodoverføring så det tok nesten et døgn før jeg var skikkelig på beina (dusjet, stelte babyen selv osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve snittet er ikke vondere, men rekonvalesensen er det. Det skal tross alt gro et operasjonssår.

 

Utføres ofte en uke før, men kommer an på grunnen til at KS skal utføres.

 

Pga såret synes noen det er vondt at babyen ligger på magen i forbindelse med amming, men KS i seg selv gir ingen problemer med amming.

 

Man blør nedentil som ved vaginal fødsel fordi blødningen skyldes "såret" der morkaken har vært festet. Dette må gro uansett forløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨jeg har aldri født, men prøvd, og et ks var ikke for meg vondere enn å føde. hadde heller ikke mye plager etter operasjonen.

 

jeg har hatt 1 hastesnitt og 2 planlagte, de to planlagte var ca 1 uke før termin, litt forskjellig fordi ene terminen landet på en lørdag.

 

jeg ammet på intensiven med alle tre, hadde ingen problemer med ammingen over hode.

 

man har vanlig blødninger som ved fødsel, renselse.

 

og jeg lå 6 dager på sykhuset med første hastesnittet, kunne dratt hjem før, men var alenemor og førstegangs så fikk lov å bli lenger.

 

med nr 2 dro jeg hjem på dag 2, altså to dager etter at snittet var gjennomført.

 

med nr 3 dro jeg hjem på dag 3 når føllingstesten var utført.

 

jeg var ute av senga og tok stella av babyen samme kveld jeg hadde snittet med både nr 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde katastrofesnitt sist. Derfor hadde jeg jo stort sett vært gjennom hele fødselen først - bortsett fra at babyen ikke kom ut:(

 

Så hadde smerter i hver muskel i kroppen i tillegg til noe sårsmerter. Det var mer stikking enn skikkelige smerter.

 

Brukte mye lengre tid på å komme meg enn ved første som var vaginal fødsel.

 

Fikk vel melk etter 2-3 dager og gikk like greit/ikke greit med ammingen som med første.

Blødde ca 4 uker og opptok sexlivet etter 5;)

Det var jo en positiv ting da, var ikke sår nedentil;) hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...