Gå til innhold

Stor baby - 3,5 uker til termin - kan jeg gjøre noe??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på kontroll hos lege i går. Alt vel, jeg har ikke lagt på meg spes mye, ikke vann i kroppen, ikke i noen faresone for svangerskapsforgiftning. Jeg er 170 høy og slank og fikk sist en jente på 3,2 kg. Denne gangen tipper legen 3,8 kg, dersom hun kommer til termin. Kjenner jeg får litt panikk...tenk om jeg går 14 dager over, og hun blir over 4 kg...Eller er det egentlig ikke noe verre å føde en stor baby?

 

Tenkte at nå må jeg i allefall spise veeeeldig sunt fremover, og kutte ut alt av sukker og for mye brød etc. Eller vil ikke det hjelpe? Kanskje jeg bekymrer meg unødig, men noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 kilo er ikke så veldig stort. Kommer an på hodet til babyen og ditt bekken. du skal se at det vil gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby ble estimert til 5,5 kilo til termin så hadde jeg fått beskjed om 3,8 kilo hadde jeg IKKE sett på det som en stor baby ;)

 

Det går helt fint, det er faktisk sjelden vi produserer barn som er større enn vi klarer føde, de aller fleste fødsler er uproblematiske selv om det er de traumatiske vi hører om og husker.

 

Jeg ville gått til akupunktur om jeg var deg, jeg hadde god effekt av både modnings- og riestimulerende akupunktur.

 

Barnet mitt ble født 17 dager før termin og veide 4858g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vurdert modn. akupunktur, men sist fødte jeg 2 uker før termin, og det var styrtfødsel....er derfor litt redd for å stimulere enda mer...

 

Når begynte du med akupunktur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke gjøre noe med det, men 3,8 kg er da en helt normal størrelse på en baby!

Det er heller ikke sikkert målene er riktige. Min baby ble i uke 36 også estimert til 3,8 kg ved termindato.

Jeg gikk 12 dager over termindato og jenta som kom ut veide 3,3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble også estimert til nesten 5 kg og ut kom ei på 4080. Og det gikk ikke så værst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta min kom 12 dg over termin og veide 3840 g.. Synes ikke det var spess hardt å føde henne. Hun hadde litt lite hode også da. Så 3,8 kilo er mao ikke en spesiell stor baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andremann ble estimert til å veie ca 3,2 til termin. 3 uker før termin kom en gutt på 3,8;) Kanskje du får en kraftplugg på 5 kilo hi;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens. Som det blir sagt er det jo ikke sikkert det stemmer. De trodde jo jenta mi sist var bitteliten (2 kg), men hun var jo 3,2. Og det er vel sikkert bedre å få en sterk baby med litt å tære på enn en liten fugleunge...:)

 

Likevel kutter jeg sukker nå den siste tiden, det er jo ikke bra uansett...til butikken og hamstre øko-grønnsaker, frukt og salmalaks! NAM!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,8 kg er ikke en stor baby, det er en helt normal baby. Når babyen passerer 5 kg kan man begynne å kalle det en stor baby.

Går du 14 dager over termin så tærer baby på egne fettreserver og vil bli "mindre" enn ved termin. Det er jo hodetomkretsen som er smertefull å få ut om babyen ellers er "normal" i målene sine. Det er veldig sjelden at babyer på under 5 kg setter seg fast under fødsel (skuldre/bekken).

 

Husk også på at det å være født til termin er ikke det samme som å komme på ultralydtermindagen. Å føde til termin er 3 uker før ul-termin til 10-14 dager etter ul-termin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodeomkretsen ja....hjelpemeg. Pappan har liksom litt stort hode, så det kan godt hende hun har det. Vel, vel...ikke stort jeg kan gjøre - hun må jo ut, og det går vel helst bra:)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min er estimert til å bli rundt 4 kilo, og jeg ser ikke på det som noe problem i det hele tatt. Hadde den vært nærmere 5 så hadde jeg kanskje bekymret meg litt, men 4 kilo er jo helt vanlig i dag.

 

Spurte for øvrig gynekologen min, som er spesialist på svangerskap og fødsler, om mitt kosthold hadde noe med barnets vekt å gjøre. Nei sa han, barnets fødselsvekt er genetisk bestemt og er ikke noe vi kan styre.

Men du kan jo kutte ned sukker for din egen del, kommer jo ikke akkurat noe godt ut av altfor mye sukker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det synsing på magen eller var det ultralyd der legen målte babyen?

 

Jeg hadde risikosvangerskap og var til ultralyd hver tredje uke og der stemte målingene veldig godt. Baby gikk opp ca 300 gram i uka og var estimert til å være 4200 til termin. Baby kom heldigvis to uker før og veide 3.6.

Men baby var likevel vondere å føde enn storebroren på 4.1 kg. Lillebror sitt hode var nemlig halvannen cm større i omkrets og det er det som betyr noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt vekstoppfølging med ultralyd hos spesialister i begge mine svangerskap. De bommet med 500 gr begge gangene.

Så ta målene med en klype salt.

 

Når det gjelder matinntaket vil ikke dette ha noe å si på vekten til baby med mindre du har diabetes.

Slapp av og kos deg :) Ikke stress med hva du putter i deg så sent i svangerskapet.

 

Jeg er forresten under 160cm og under 50 kg og klarte (så vidt det var riktignok) og presse ut 2 barn på over 4 kg med store hoder ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om at legen ikke turte å la meg gå over termin da jeg visstnok hadde et monster i magen. fødte heldigvis 13 dager før, men hun veide kun 2800gram. hun hadde nok ikke veid så veldig mye mer hvis hun hadde gått til termin.

 

så ta det med en klype alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte en gutt på 4370 og det gikk kjempeflott! Han var 36,5 cm rundt hodet. Jeg måtte kun sy 6 sting og det var jeg fornøyd med som en førstegangsfødende. 3,8kg er ingenting, iallfall ikke med tanke på at du er høy! Jeg fikk høre det hele tiden under svangerskapet at jeg var heldig som var høy (jeg er 183), for høye kvinner skal vist føde lettere? Jeg er bred over hoftene, men normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten er det sjelden de legger særlig på seg, helst motsatt. De som går langt ove tida får ofte tynne babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar ofte feil ved måling. Vesla her ble målt ved ultralyd utallige ganger de siste ukene. Ved siste måling ble ho estimert til 2,5 kg. Ho var 3,2 kg ved fødsel.

Så er ikke sikkert ho er så stor som de tror! Prøv å ikke bekymre deg ihvertfall, jeg kastet bort mye tid på det dessverre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...