Gå til innhold

Alenemødre eller dere med mann offshore...


UpsyDaisy

Anbefalte innlegg

Tips og råd mottas med stor takknemlighet! Hvordan organiserer dere morgenene? Jeg har en treåring som skal i bhg innen halv ti og har nettopp fått en sønn til. Er redd det bare blir kaos nå som mannen drar på sjøen igjen.. Hvordan gjør dere det greiest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg fram klær og lag matpakke kvelden før.

Ta på utedress over pysjen på babyen og ta stellet etter levering.

 

Det har reddet morgenene for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke mannen min bortreist, men han begynner så tidlig på jobb at han reiser før halv syv..

 

Vi gjør klart mest mulig kvelden før, legger frem tøy på badet, pakker sekkene (bortsett fra maten) og setter de klare sammen med yttertøyet i gangen.

 

Det går virkelig helt greit, bare senk skuldrene og ikke stress. Om du kommer bustete på håret en dag, eller babyen har pysjen under yttertøyet er ingen krise i det hele tatt.

 

Det blir fort en rutine på babyen også, om han våkner tidlig og får mat før du steller 3-åringen eller får pupp etter at eldste er stelt finner du ut av etter hvert.

 

Jeg har fire unger og morgenen har aldri vært noe problem, bare vær rolig selv. Om du begynner stresse og mase blir det bare surv, trass og problemer med ungene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan treåringen spise frokost i barnehagen? Det kunne vår sønn, og det sparte oss mye tid da lillesøster var nyfødt. Men nå somler vår sønn noe så ute av en annen verden ved matbordet, da. Vi snakker lett tre kvarter på to skiver!

 

Det kan også være greit å la den eldste se litt barnetv mens man gjør klar babyen og seg selv. Så slipper man masing. Det blir i alle fall jeg stressa av.

 

Dette klarer du! Lykke til :)

 

Og om ungen kommer litt seint noen dager, så tviler jeg på at det er noe problem, altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som de andre her sier.

Gjør mest mulig klart kvelden før, og ta ting som skal tas med til barnehagen med i bilen. Da glemmer du det ikke midt i stresset ;-) Ellers så kan vel 3 åring spise frokost samtidig som du steller babyen? Hvis det er umulig å se inn til kjøkkenet fra de rommene du bruker til morgenstellet så må du vurdere om han klarer å spise uten noe problem selv. Evt. kan du jo gi ham matpakke med i barnehagen, og ta morgenstellet på babyen etter du har levert.

 

Mannen min har reist tidligere, men fikk heldigvis være med på et prosjekt som bare er 20 minutt herfra nå. Så jeg vet litt om å stresse om morgenen med stor gutt og baby ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg alene noen morgener før han reiser, og finn dine egne gode rutiner for morgenene.. prøv deg fram, så kommer de av seg selv! Jeg har mine egne rutiner på morgenene, men ikke sikkert de passer til deg- barn er forskjellige, og det er vel vi voksne også..

Jeg gjorde det meste klart kvelden før den første uken, etterhvert kom rutinene fint igang- og også han på drøye halvannet år lærte seg fort de nye rutinene, og forstod fort at han måtte vente, og fant sine egne ting å styre med mens jeg stelte jenta. Du kan vel gi beskjed til bhg at de første to-tre morgenene alene med barna KAN det være poden kommer litt sent? Ting som oftest forsinker her i huset er faktisk nå at mor tror hun har såå god tid, eller at jeg ikke finner den ene votten til en av de, ikke finner nøklene eller lommeboka, eller at en av de må byttes bleie på en gang til like før vi går ut døra...:) Bortsett fra bleiene er dette ting jeg sjøl har blitt forsinket med, også før jeg fikk barn ;P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi står opp, steller begge på badet eller steller minstemann mens størsta spiser frokost. Har laget frokost til begge (når han begynte med grøt) og smører raskt matpakka med det samme. Synes det er best når den er fersk. Lillebror fikk bare pupp når han var under 5 mnd,men etter han begynte med grøt, skyntet jeg meg bare å gi han den mens hun spiste. Eller at han kunne vente til etterpå i starten da jeg fortsatt ammet en del. Men jeg stelte han alltid, byttet bleie osv. Ikke godt å sitte på en full tissbleie i bilstolen..

Men jeg har det meste klart som hun skal ha på seg og sekken er pakket og klar. Bare putter oppi matpakka, så er vi good to go! Men det er alltid litt stress da, spesielt hvis noen av de må bæsje eller noe sånt.

Størsta kler som regel litt på seg selv også, mens jeg kler på lillebror. Kan tulle litt og slå seg vrang også, og da er det jo ofte at tiden flyr fra oss..

Men man kommer fort inn i en rutine hvertfall!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg organiserer ikke noe kvelden. Vi står vi opp sammen, og så lager jeg frokost til de. Mens de spiser så steller jeg meg selv, og finner frem klær til de. Deretter så tar jeg den første som er ferdig på badet og så den andre. Når minsten var baby, så hang hun på armen min mens jeg gjorde dette, eller lå i kurven ved siden av eldste som spiste. Når minsten er ferdig stelt så tar jeg på ytterklær mens eldste pusser tennene og børster håret.

 

I høst da jeg jobbet og mannen var bortreist så stod jeg opp først og dusjet, deretter vekket jeg den minste og stelte den og så den eldste. De spiste litt frokost før vi gikk og mens jeg bar ting ut i bilen. Da var vi ute på 45 min.

 

Jeg har laget niste kvelden før, men de spiste halv ni i barnehagen, og det er litt sent når vi måtte stå opp klokken seks i høst. Vi må heldigvis ikke opp så tidlig lenger,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jente som er tre år i mai, og nr to kommer nå på fredag :) Min mann jobber i nordsjøen. Det er mulig jeg er i overkant optimist men jeg tror ikke det blir problem overhodet....

 

Vi er jo hjemmeværende (i permisjon)... Nå vet ikke jeg hvor langt du har til bhg da, (vi har bare 5 min) men jenta mi står uansett opp halv 8 tiden og har man jo tross alt goood tid til kl er halv ti :)

Og trenger man mer er det jo bare og stå opp tidligere, det burde vel uansett ikke være nødvendig og stå opp før 7 og det er jo ganske normal tid og starte dagen på...

 

Og som flere her har sagt, det er slett ikke katastrofe om eldste kommer litt sent, eller håret er bustete :) Det viktigste er vel uansett og beholde roen og ikke stresse/få panikk :) Det merker vi utrolig godt på eldste mann, hvis vi er rolig og avslappet går alt helt supert om morningen, men det har vert er par dager far har forsovet seg, blitt stresset og jaget litt, da slår hun seg fullstendig vrang :)

 

 

Jeg fokuserer også litt på at vi gressenker er jo så heldig og ha en mann som også er 100 % tiljengelig i ukevis når han er hjemme, er jo deilig det også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...