Gå til innhold

Hva er deres forhold til jegere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Neivl,men kan du si hvem du sikter til så vedkommende kan forklare seg om det har oppstått en misforståelse,noe det virker som på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til hysteriske og ekstremt usympatiske 12:45:

I mitt hode er det du som er dum,og ikke bare bittellittegranne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett overrasket over hvor lite oppegående flere av dere her inne er. Jakt er helt nødvendig! Man må regulere bestanden av vilt og rovdyr.

 

Mange av dere er sikkert redd for flåttbitt. Har dere vært på fjellet og i skogen å sett en hjort på nært hold? Det auler av flått på de. De mister synet og vettet og dør en smertefull død på grunn av flåtten.. Grunnen til at flåttbestanden har økt er en direkte årsak av viltbestanden.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&p=59801

 

Vinteren i Norge er hard, det er rett og slett ikke nok mat til dyrene så mange setter ut rundballer for at dyrene skal greie seg til våren. Hva skjer da tror dere?

Økt bestand og enda flere å fore på til neste vinter!

 

Pest. Flere dyr på mindre omeråder fører til pest!

 

Hva med reven da?...Noen som har sett skabbrev her?

 

Hva med bøndene her i landet? De får markene sine ødelagt av dyra som resulterer i lite eller i mange tilfeller ingen avlinger.

Og etter det klager folk på matvareprisene i Norge.....

 

Bruk hodet når dere diskuterer. Det er flotte dyr,men man må regulere bestanden!

Jeg har sett mange kadavere i fjellet,og hver gang tenker jeg på lidelsene de har gått igjennom. Sult,kulde,matmangel,sykdom og utmattelse er ikke en ok måte å dø på. Det er mer hummant å få ei kule!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett overrasket over hvor lite oppegående flere av dere her inne er. Jakt er helt nødvendig! Man må regulere bestanden av vilt og rovdyr.

 

Mange av dere er sikkert redd for flåttbitt. Har dere vært på fjellet og i skogen å sett en hjort på nært hold? Det auler av flått på de. De mister synet og vettet og dør en smertefull død på grunn av flåtten.. Grunnen til at flåttbestanden har økt er en direkte årsak av viltbestanden.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&p=59801

 

Vinteren i Norge er hard, det er rett og slett ikke nok mat til dyrene så mange setter ut rundballer for at dyrene skal greie seg til våren. Hva skjer da tror dere?

Økt bestand og enda flere å fore på til neste vinter!

 

Pest. Flere dyr på mindre omeråder fører til pest!

 

Hva med reven da?...Noen som har sett skabbrev her?

 

Hva med bøndene her i landet? De får markene sine ødelagt av dyra som resulterer i lite eller i mange tilfeller ingen avlinger.

Og etter det klager folk på matvareprisene i Norge.....

 

Bruk hodet når dere diskuterer. Det er flotte dyr,men man må regulere bestanden!

Jeg har sett mange kadavere i fjellet,og hver gang tenker jeg på lidelsene de har gått igjennom. Sult,kulde,matmangel,sykdom og utmattelse er ikke en ok måte å dø på. Det er mer hummant å få ei kule!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,men det er en annen ting når folk går på jakt fordi det er hobbyen deres,de liker det faktisk. De liker å drepe helt enkelt. De som hisser seg opp over denne påstanden må føle seg truffet. Ser ingen formildende omstendigheter for en som skal "kose" seg en helg med kamerater og pils og en hagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at jakt er nødvendig. Hobbyjegere er en satans uting. Fulle gubber, gamle gubber, urutinertegubber og ubrukelige gubber. Jaktlagene i Norge er en stor skam store deler av tiden. Spesielt imponert blir jeg når de skyter hester på beite, volvoer som kjører på veien og småjenter som rir på merket ridesti. Avskaff hobbyjakt. La saklige, proffe jegere ta seg av jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har større respekt for jegere enn for dem som spiser kjøtt men ikke orker å tenke på hvor det kommer fra.

Ulv, rev og gaupe er selv store jegere, og de dreper på mye styggere måte enn med en kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med nn 13:30. Så lenge en jeger vet hva han driver med eller hun da), så lider ikke dyra...Men, jeg husker jo da min eks kom hjem med et rådyr som han hadde skutt med rifle, da fant vi hagl innkapsla i låret på det... Så der hadde det vært en som IKKE visste hva han drev med tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig rart og ganske ureflektert å mislike jegere så sterkt. Er det bedre at vi har satt dyredrap i system med slakterier? Så en jeger er en saten, men at samfunnet har fjøs, oppdrett, slakterier og butikker er ok siden det ikke er noe enkeltmenneske å angripe?

 

Jeg synes faktisk dyr som lever hele livet i naturen og dør i løpet av noen sekunder er en mer human måte enn den instituasjonaliserte måten å drive kjøttproduksjon. Så jeg ville egentlig sagt ja til flere jegere.

 

Når det kommer til rovdyr synes jeg vi bør ha en levedyktig stamme i Norge av alle de store rovdyrene. Synes ikke den debatten har så mye med jeger-diskusjonen i seg selv å gjøre. Det blir to forskjellig ting.

 

Det er forresten svært uopplyst i ikke vite at dersom jegerne ikke hadde tatt ut et visst overskudd av dyr hver høst, så ville disse dyrene sultet og lidd en svært smertefull død i løpet av vinteren. Dette fordi de stammene som finnes i Norge i dag er for store ift den mattilgangen som finnes. I tillegg er stammene så store at sykdommer lett ville spredd seg og også bidratt til en pinefull død for mange dyr. Bestandene av elg, hjort osv er i dag for høy ift nivået på rovdyrbestandene. Enten må rovdyrbestanden mangedobles, noe som er urealistisk, eller så må overskuddet tas av jegere hver høst.

 

Det er nok mer smertefult for et dyr å dø av sykdom, matmangel, alderdom eller rovdyr enn å dø av en kule.

 

Synes det er et helt greit standpunkt å være veggis av idealistiske årsaker, men synes du som skrev innlegget virker en smule dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange "gode" svar du.... Tør vedde på at 98% av disse aggressive jaktmotstanderene er byfolk ja! Man MÅ faktisk holde bestanden av vilt nede, ellers vil de pines ihjel, og trekke til byene. Det siste ville kanskje ikke vært så dumt, for da hadde kanskje der fysj-og-æsj folkene fortstått litt mer av det! ;) Rovviltbestanden må også holdes nede, for det er vel verre med en bjørn som slår ned 10 forskjellige dyr (gjerne uten å drepe dem) enn en jeger som skyter ett dyr?!

 

Jeg er IKKE jeger, og jeg kunne aldri fått meg til å drepe et dyr (takler ikke en gang musefeller...) Men er gift med en jeger, kommer fra en jegerfamilie, bor i en kommune der "alle" har noe med jakt å gjøre, og liker å være med på jakt -uten våpen så klart.

 

Jeg spiser kjøtt, både vilt og tamt, men må si jeg foretrekker tamt da jeg er "fostret opp" på vilt og har gått litt lei i årenes løp.. Sier aldri ei til en saftig rådyrstek da, finnes ikke bedre kjøtt!

 

Sitat fra nyhetene i forbindelse med en debatt om bønder for noen år side: "vi trenger jo ikke bønder, for vi fåt jo kjøpt både melk og brød på butikken" -uttalt av en godt voksen frue fra Oslo vest. Dette er et godt eksempel på hvor forskjellige vi er i dette landet! Kall meg gjerne bondetuppe eller hva pokker dere vil, men ute i distriktene har vi ihvertfall et snev av realisme i hodene våre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SER at det er nødvendig, for å holde bestanden nede.

MEN jeg kunne ikke vært i et forhold med en som hadde jakt som hobby, rett og slett fordi jeg ikke kan skjønne at de synes det er gøy å drepe dyr.

 

Hadde mannen min dratt på jakt, hadde jeg dratt fra han. Enkelt og greit.

 

Samme som at jeg ikke kunne vært i et forhold med en slakter.

 

Og jeg synes det er like fælt med hvordan griser, høner og kyllinger blir behandlet, jeg har nærmest vokst opp på Gilde og har sett innsiden av denne næringen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er snakk om å jakte for matens skyld så er det helt greit, men synes det er litt mer enn bare unødvendig å stoppe ut det stakkars dyret og henge huet dets på hytteveggen eller ta bilde av det dødt på bakken.

 

Når det kommer til rovdyrjakt fordi gaupa eller ulven har tatt sau eller noe slikt så synes jeg det er idiotisk. Det burde være bondens ansvar å holde dyra sine trygge innenfor et gjerde. Rovdyr skjønner jo ikke de reglene vi mennesker har bestemt.... Tar man et valg om å ha dyrene usikret, så må en ta konsenkvensene av det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spise ikkje fisk heller du da?

 

Eg har ingen problem med jegere, men verre er det å se en dau hare henge ned fra taket..eller må hente noe i frysen, og jeg vet det ligger døde ryper der.. Så ut fra dette skjønne du at det ikkje er eg som er jegeren, men kjene mange som er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter selv jeg, ikke fordi jeg har direkte glede av å drepe dyret der og da. Det er noe med gleden av å ta ut overskuddet av skogen våres, få masse godt kjøtt og kanskje et skinn eller to. Men det er ikke sånn at man bare kan dra opp i skauen å skyte på hva man vil! Det er regulert etter bestanden, hvor mye man kan skyte, hva man kan skyte og når.

 

Du må gjerne hate meg, men det endrer ikke det faktumet at de vi mennesker har gjordt med naturen (genmanipulering, sprøyting, tilsettningstoffer, tatt ut store områder til dyrking av mark osv.) er langt verre for våre dyr og natur. Jeg jakter av overskuddet og vet faktisk hva jeg gjør og får, mens andre handler på butikken og vet knapt nok hvor ting kommer i fra.

 

å forresten, hvis ikke man hadde begrenset litt av rovdyrbestanden her i Norge. Hva tror du da skjer med stakkars lille bambie da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jeger selv - eller dvs jeg har tatt jegerprøven og har vært på jakt, men jeg likte det ikke noe særlig.

MEN det er helt greit å jakte, men det er viktig at man har skytetrent nok i forkant så man ikke skadeskyter.

 

Jegerne sørger for en fornuftig beskatning av det naturen gir oss.

OG siden vi har gård med skog - så får vi servert elgkjøtt ferdig pakket som går rett i fryseren hvert eneste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du HI er en uvitende idiot. Jeg jakter, og da jeg gikk jegerkurset lærte vi om sånne som deg, som kommer med så utrolig mye svada om ditt og om datt. Du bør sjekke opp fakta før du sier så utrolig teite ting. Mange arter trenger faktisk beskatning for å holde bestanden nede av hensyn til dem selv og andre arter i naturen. Blir helt svett av sånne som deg HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wahaha...

Ja ja 21.40, grattis..

 

Men altså, jeg liker ikke "hobbyjegere" vil jeg si. Jeg syns de er sjuke i hue.. Drepe for moroskyld. WHAT? Kjøp deg noe lego eller noe og drive med i stedet 'a liksom

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter rype. Dette for det for det første er "rypeår" av og til, og flokkene blir da mange. Hvis det bryter ut en epidemi, mister vi all fuglen i det området, og mest sannsynlig nærliggende områder også.

Så det er enkelt og greit for å holde fuglebestanden på et "sikkert" nivå.

 

Det samme med elg, men jeg jakter ikke på det :]

 

Ulv fordi de jævla sauebøndene ikke klarer å passe på saua sine.

Rev fordi det er et "skadedyr". Hvis folk bare hadde giddi å passe på søpla si, og ikke la søppelposer ligge utenfor søppeldunken, hadde vi sluppet rever i gata.

Men å ta rever med skabb er helt greit, synes jeg.

 

Gaupe skjønner jeg ikke helt hvorfor de tar. Den er SKY, og unngår mennesker så best den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jakter og elsker det. Det er helt utrolig gøy. Det kicket jeg får når jeg har felt et vilt er sykt. Tror nesten man kan sammenligne det med å være høy på narkotika. Får et kick som er helt sykt:) Adrenalinet pumper og jeg skjelver. Jakt er dIgG:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jegere er jo ikke en homogen gruppe, men jeg er gift med en jeger, og vi har et helt greit forhold. Svigerfar er også jeger, og det kan være litt mer anstrengt. Brødrene mine er, og pappa, og vi har en vanlig familierelasjon. Naboene er, og de kommer jeg også greit overens med, selv om en av de kan være litt spesiell til tider. Kattene mine er jeg også veldig glad i, selv om jeg behandler dem som dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv og gaupe er freda.

Rev er skadedyr. Disse Andre som hjort og elg er mat auk.

Ingen går på gaupe jakt, da er man syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...