Gå til innhold

Hva gjør man når barnefar nekter å høre etter? Han kverulerer om alt!!

Anbefalte innlegg

Har en 4åring som er annenhver uke hos meg og far. Det går greit, men når det gjelder småting som påkledning osv. Da kjører barnefar sin egen løype og hører ikke.

Han tar ikke på gutten strømpebukse nå om dagen, er for varmt for vintertøy mener han. I bhg sier de voksne at barnet fryser og trenger strømpebukser... Jeg tar alltid på, men de påpekte at gutten er dårlig kledd uka hos far.

Skifte tøyet i bhg fyller jeg opp om å om hver uke jeg får gutten. Barnefar tar med vått tøy hjem, og beholder alt. Han gidder aldri fylle på skiftekurven, selvom jeg spør om det. Sier at det mitt bord!!

Så hver bidige uke nå, så tar han med seg ett par sokker, stillongser og bukser... og jeg fyller opp.

Det begynner jo å minke godt i skuffene her nå.. hvordan snu på dette?

Er det noe å gjøre?

Fortsetter under...

Reis hjem til ham og be om å få utlevert alt han har knabbet med seg. Si at hvis han skal være sånn en bortskjemt jævel gidder du ikke løfte en finger for å hjelpe ham mer.

Ring familievernkontoret, jeg hadde klikka i vinkel hadde dette vært min ex. Skjønner han ikke at det går utover ungen eller er han bare helt stokk dum?

Ditt bord?

Ved 50/50 deling skal begge holde barna med klær og utstyr så bare si at det godt kan være ditt bord men da må han betale bidrag og du få ha barnet mer.

Innkall til mekling for dette er jo helt tragisk.

Sier barnehagen til faren også at gutten fryser når han tar på han for lite klær? Det er jo mye viktigere enn at de sier det til deg. Hvis de gjør det og han overhører det, så ville jeg begynt hos familievernkontoret og hatt en samtale sammen med han der for å få en god forklaring på hvorfor han lar gutten fryse.

Når det gjelder skifteklær, så kanskje du kan begynne å ta med alt hjem sånn at det er tomt med skifteklær når det er far sin tur til å ha han. Gi far beskjed om at den uka han er hos far, så er det hans ansvar å sørge for skifteklær, så sørger du for at det er nok den uka han er hos deg. Hvis far "overtar" ved å hente i barnehagen fungerer det jo ikke så godt, for han må jo ha skifteklær den dagen du da evt leverer og far henter, men hvis far kommer hjem til deg og henter er det en god løsning. Hvis dere ender opp på familievernkontoret ville jeg også tatt opp der at du ønsker å få tilbake alt av klær du har handlet sånn at du kan ha det hos deg.

Annonse

Jeg jobber i bhg, og har gjort det i en del år nå.

Det du beskriver er desverre ganske vanlig. Mange fedre som har barnet boende hos seg halvparten av tiden og slettes ikke burde hatt det. De krever bli stilt på linje med mor når det gjelder omsorgen men når det kommer til klær og utstyr lar de det være moren sitt ansvar.

Ser ofte at barna er for lite kledd ved pappauke, og dermed er syke igjen uken hos mor. Faren fyller ikke opp med skifteklær, og barnet er fri for uteklær i mammauke fordi pappan har tatt det hjem og er slæv med levere tilbake. En annen gjenganger er trøtte og uopplagte barn da rutiner synes også være en saga blott hos mange fedre.

Og i tilfelle noen lurer; NEI, jeg er ikke mannehater, men det er klart en gjør seg tanker og legger merke til ting når det blir mange. Jeg jobber som ped.leder og har derfor hatt mang en samtale med mødre som er frustrerte, men som ikke kommer noen vei.

Jeg synes bare det er underlig at mange fedre pårober seg retten til likebehadling men ikke gjør seg en anstregelse selv for å vise at den er fortjent;)

Skriv korte og saklige mailer. Da må han svare deg skriftlig og da blir det som regel sjerpings fra begges side.

La være å sende meg tøy en gang. Det er han som har ansvaret når han har barnet og da må han sørge for klær faktisk! La han fikse ting selv.

Du er mora til barnet deres - ikke mora hans!

Meklingstimer hos familievernkontorene er ment for foreldre som skal gå rettens vei, bare så det er sagt,

men en vanlig samtale der om det som plager deg kunne være på sin plass..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...