Gå til innhold

Deres erfaring med kobberspiral......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på å sette inn en sånn.

Hva er deres erfaring? Denne har legen liggende på kontoret ikke sant? Synes legen min nevnte det en gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er god.

Fast syklus og blør like mye/lite som da jeg gikk på p-pillen.

Legen har spiralen på kontoret og for mitt vedkommende var det helt smertefritt å få satt den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hvordan man reagerer på denne spiralen. Jeg fikk masse utflod og blødde som en gris under mensen. Jeg tok den ut fordi det var så ubehagelig med all den utfloden og blodet. Æsj. Men det er jo ikke sikkert du reagerer sånn, så det er jo bare å ta den ut om du ikke er fornøyd. Det er vanskelig å velge prevensjon, synes jeg... men etter at jeg har fått dette barnet skal jeg vurdere hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min gjør det ikke, så jeg ble henvist til gyn på sykehuset, men det var jo forsåvidt ikke noe problem.

 

Noen opplever å blø mer eller ha sterkere menssmerter, men for meg har alt vært som normalt.

 

Grunnen til at jeg har kobberspiral er at jeg er litt skeptisk til prevansjon med hormoner og da er kobber en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utbehag og blødde mye! Veldig mye! Jeg måtte ta den ut. Kjente spiralen hele tiden. MIn svigermor fødte mannen min med spiralen i morkaka, og to år etter kom lillebror også med spiralen i morkaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt det selv, men alle jeg kjenner som har hatt det, har hatt masse plager med smerter og store blødninger og de har alle hatt minst en graviditet som endte i spontanabort mens de brukte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring blir snart fem år ;-)

 

Jeg fikk satt inn spiralen, og merket på hele kroppen at det var deilig og ikke være avh av hormonell prevensjon!! Ingen mellomblødninger og mensen var ganske vanlig (hadde ca 5uers sykluser). To år etter at den ble satt inn, uteble mensen. Jeg tenkte at jeg nok var stresset grunnet hus, heim og tøft studie, tanken på å være gravid slo meg faktisk ikke!!

 

Da jeg omsider tok testen var den positiv. Dro til legevakten, der de tok spiralen ut, den var faktisk der den skulle... Hasteul viste en liten sprellemann med hjerte som slo og alt!! Var da ( ifølge ul) 5+2 på vei.

 

Det som gynekolog fryktet, var graviditet utenfor livmor iom spiralen var der den skulle. Hun poengterte at så lenge en sjekket at spiralen var på plass, var det ca 99% sikkert. Ble en likevel gravid, var det visst over 50% sjanse for graviditet utenfor livmor. Alt i alt var det visst større sjans for å vinne i lotto, enn å bli gravid med spiralen (når den var på plass selvf!!)!

 

Vi kunne aldri vært uten "bonusbarnet" vårt, men har ikke gått tilbake til kobberspiral ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt det i 4 mnd. Ble satt inn da babyen var 3 mnd. Legen hadde det på kontoret. Gjorde bare bittelitt vondt.

 

Har ikke hatt noen plager så langt, annet enn mer utflod. Men så har jeg ikke fått tilbake mensen etter fødsel heller, da.( og ja, tar graviditetstester i ny og ne.....).

 

Hadde kobberspiral i noen måneder etter forrige fødsel også. Samme erfaringer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det satt inn på sykehuset og betalte totalt 500kr for hele greia. De hadde den liggende der. Fornøyelig opplevelse å slippe hormoner, og jeg følte jeg ble meg selv igjen for første gang på mange år, etter å ha slitt veldig med hormonene. Likte godt å få normal og helt regelmessig mensen igjen.

 

Nå skal jeg få satt inn ny. Legen hadde den ikke på kontoret og ga meg resept. Fikk litt sjokk da jeg kjøpte spiralen og den kostet hele 800kr. Så skal jeg jo atpåtil betale for enda en legetime for å få den satt inn også. Så det er visst litt prisforskjell ja... skulle ønske jeg visste det så jeg kunne fått henvisning til sykehuset i stedet. Men men... bare den virker som den skal denne gangen også så er det vel greit... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg begynne å spille Lotto, for jeg vet mange som er blitt gravide med kobberspiral...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...