Gå til innhold

Er babyen min medlem av statskirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren er døpt og medlem. Jeg er ikke døpt og ikke medlem. Er babyen vår med? Den er ikke døpt. Hvordan fungerer det egentlig?

Skrevet

Sannsynligvis, ja.

Jeg er ikke døpt og er ikke medlem av statskirken, men de hadde likevel snasket seg til å melde inn min datter selv om hun ikke er døpt og jeg ikke er medlem. Statskirken er frekkere enn møll på flatlusa!

Skrevet

Usj!

Da skjer utmelding snarest!

:)

Skrevet

statskirka tar jo i tillegg en gang i blant og melder inn alle som ikke står i et trossamfunn...

Skrevet

Jepps. Har allerede meldt meg ut ikke mindre enn 3 ganger.... Snakk om tvangsreligion! Blir kvalm.

Skrevet

What?!

Da skal jeg jaggu sjekke om jeg ikke er medlem likevel. Er noen år siden jeg meldte meg ut nå.

Sikkert teit spørsmål, men har de lov til det?

Skrevet

Ja det kan skje

Mine foreldre gikk ut av statkirken når de var 17år.

Min bror og jeg er ikke døpt.

Jeg fikk en overraskelse i posten med info om kirkevalg eller hva det hheter. Da hadde jeg ubevisst vært medlem i 18år!!

Skrevet

er kristen selv, men:

den j**** statskirka har lov til alt... jeg vil aldri få lov til å døpe mitt barn der men jeg vedder på at jeg står som medlem i kirka

Skrevet

For å unngå innmelding igjen er det best å melde seg inn i et annet trossamfunn. Om man ikke er kristen eller tilhører andre religioner, er Human-Etisk Forbund et fint alternativ.

Skrevet

hva om man ikke vil støtte noen da?

Skrevet

Har også meldt meg ut for en del år siden, visste ikke at de kunne melde meg inn igjen! Makan til frekkhet! Hvordan sjekker jeg dette?

Skrevet

Ja, barna blir automatisk medlemmer av statskirken hvis en av foreldrene er det.

Skrevet

Statskirken har vel fortsatt den såkalt tilhørighetsordningen, som sier at barnet er "tilhørig" kirken hvis en av foreldrene er medlem. En slags snikinnmelding, kan man si.

Ville ha sjekka det, hadde jeg vært deg. Her i huset viste det seg at far, sønn og mor var oppført som medlemmer i kirka, selv om far er oppført som medlem i annet (kristent) kirkesamfunn, mor er utmeldt av statskirka og sønnen ikke er døpt. Utrolig at det går an.

Skrevet

Best å sjekke. Selv er jeg utmeldt ikke mindre enn tre ganger, ingen av ungene er døpt, men de også er utmeldt flere ganger. Minner meg på at jeg ikke har sjekket på et par år, så kanskje jeg skal ta en telefon??

Skrevet

Barnet ditt står som tilhørig.

Og dere som stadig blir meldt inn igjen, meld dere inn i et annet trossamfunn. Da slipper dere så store problemer.

Jeg står i humanetisk forbund, bare for å slippe så mye tull.

Skrevet

Det skal ikke være nødvendig å måtte melde seg inn i noe annet for å kunne melde seg ut av statskirken.

Tenk om de politiske partiene, eller andre organisasjoner og foreninger, holdt på slik. Du kan melde deg ut av Høyre, men om du ikke melder seg inn i et annet parti så melder vi deg bare inn i Høyre igjen.

Det er jo helt fjottete!

Prinsippet er at man selv velger religion. Tvangsinnmelding i et religiøst samfunn hører ikke hjemme noen steder i et sivilisert sammfunn i 2011.

Skrevet

Hvordan blir det om en dør og ikke er medlem av Den norske kirke, kan en fortsatt ha begravelsen fra kirken?

Skrevet

Ja huff og huff, tenk å bare brått bli medlem av KIRKEN, at det gåååår ann! Sett opp et protesttog, demonstrasjoner, denne galskapen må opphøre snarest!

Skrevet

Får kirken noe form for støtte i fohold til antall medlemmer?

Skrevet

Ja, det gjør den. Jeg er ikke kristen selv, men siden jeg ikke er medlem av noe annet synes jeg det er ok å stå på lista deres. Kirken er trøst for de troende.

Skrevet

Ja, de får en viss sum i støtte pr medlem.

Skrevet

Ja, og det er derfor de snikinnmelder folk hele tiden ;)

Skrevet

I prinsipp ikke. Men om pårørende ønsker det, så kan presten velge om han vil holde begravelsen. Men man har altså ingen rett til det!

Skrevet

11.39 var svar til 10.38...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...