zassy☆ Skrevet 4. april 2011 #1 Skrevet 4. april 2011 Etter å ha lest litt i vektoppgangtråden, hva er det egentlig som gjør at det er så stor forskjell på hvor mye man legger på seg i svangerskapet? Jeg skjønner jo det hvis man er veldig tynn fra før f.eks eller har mange kg fra før at det kan spille inn, men hvis man spiser sunt og er i aktivitet/trener er det likevel store forskjeller? Synes det høres så sykt ut at noen kan gå opp 4 kg mens andre går opp 20 kg, why? Regner jo med å gå opp i svangerskapet så stresser ikke så mye med dette, men synes det er rart å lese at det er så store forskjeller! Opplys meg kloke folk
MammaTilLucas Skrevet 4. april 2011 #2 Skrevet 4. april 2011 Noen legger fortere på seg enn andre rett og slett. Kan være f.eks stoffskifte eller forbrenning. Også er det jo noen som unner seg mer enn gjennomsnittet Jeg for min del pleier å være forsiktig med hva jeg putter i munnen, har foreløpig gått opp 2,5 kg i uke 21
zassy☆ Skrevet 4. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2011 Ja det er jo så, men det er nettopp det med kosthold jeg tenker på, er det mulig liksom å legge på seg 20 kg hvis man spiser sunt og rører på seg? Med fare for å få noen på nakken her Jeg bare undrer meg! Men skjønner jo selvfølgelig at spiser man mye eller usunt så kommer jo også fler kg.
MammaTilLucas Skrevet 4. april 2011 #4 Skrevet 4. april 2011 Hvis du ser på vektoppgang til sammen så har vannet utrolig mye å si. Men det er jo helt mot slutten. Jeg for min del hadde god kontroll på vektoppgangen i forrige svangerskap, helt til vannet begynte å komme i uke 33. Da gikk jeg opp 6 kilo på kort tid.
18.juli/29juli Skrevet 4. april 2011 #5 Skrevet 4. april 2011 hei:) Jeg la på meg sikkert værtfall 25 kg ved sist svangerskap. Jeg trente veldig mye og spiste sundt. Gikk opp 18 kg fort. Har drevet med toppidrett så tror nok årsaken ikke alltid er lett å forklare. Jeg fikk svangerskapsforgiftning på slutten og ble satt i gang. Denne gangen så er jeg i uke 24 og kan bruke mange bukser enda, og har ikke gått så mye opp. Trener fortsatt mye og spiser sundt. Så er vel bare ikke alt man rår over tenker jeg. Etter fødsel sist gikk jeg ned mer enn utgangspunktet.
zassy☆ Skrevet 4. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2011 Ja vann er jo en årsak jeg ikke tenkte på Spent på hvor jeg ender selv, hehe, Men hva er årsaken til at noen får masse vann i kroppen og andre ikke? Kan saltinntak ha noe å si her som det har ellers?
18.juli/29juli Skrevet 4. april 2011 #7 Skrevet 4. april 2011 hei Tror nok det har mye med vann i kroppen å gjøre også. Jeg gikk opp sikkert værtfall 25 kg med første, og alt forsvant etter på og velsådet. Trente mye og spiste sundt. Mye vann i kroppen og fikk sv.skaps.f på slutten og ble satt i gang. Har drevet med toppidrett så tror nok man legger på seg det man har behov for, om man ikke putter alt i seg da;) Nå har jeg lagt på meg mye mindre, bare på magen. Trener og spiser sundt som sist. Så noen god forklaring har jeg ikke. Men når det gjelder vann i kroppen så har det nok mye å si.
snart3co Skrevet 5. april 2011 #8 Skrevet 5. april 2011 Hei Jeg er nå i uke 22 og allerede opp 6 kg... Tenker egentlig at det er alt for mye så tidlig, og forstår ikke helt hvorfor. Jeg er veldig bevist på hva jeg spiser og hvor mye jeg trener, så her er det ikke gått mye i usunn mat heller..og heller ikke større mengder. Begynner å lure på om kroppen rett og slett skrur ned forbrenninga!? Jeg er 163 og nå 58 kg da..52 før jeg ble gravid, og la på meg 0,5kg i første trimester. Håpet å lese om noen som la på seg masse i starten for så å være stabil resten, men det er vel ønsketenkning :-)
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 5. april 2011 #9 Skrevet 5. april 2011 Jeg har gått opp 10 kg og er 28 uker. Men her er det selvforskyldt da. Spist sikkert 2 liter is i uka og 3 store sjokoladeplater så jeg må fint holde munn:) Vet at det renner av etter fødselen og er kun når jeg er gravid jeg legger på meg i det hele tatt så da får kiloene bare komme som dem vil:)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 5. april 2011 #10 Skrevet 5. april 2011 Selvfølgelig har det med kosthold å gjøre, men jeg tror en god del av det er arvelig. SIst gang la jeg på meg 22-25 kilo, men 10 av de gikk jeg aldri ned igjen så det var nok de vanlige 10-12 kiloene med vann/baby osv, mens 10 av de rett og slett var alt for mye sjokolade! Nå er jeg 24 uker og er omtrent likt i vekt som sist på samme tidspunkt, men har jo ikke lagt på meg mer enn 1-2 kilo, det er bare det at de 10 kiloene fra sist fortsatt er der... Denne gangen gikk jeg forresten NED 5 kilo helt i begynnelsen av svangerskapet, men da kvalmen ga seg gikk jeg de kjapt opp igjen og de 1-2 kiloene jeg har lagt på meg regner jeg som ekstra fra startvekta. Jeg var veldig inaktiv på slutten av svangerskapet sist, 100 % sykemeldt og bekkenløsning. Denne gangen håper jeg på å jobbe lengre enn sist og prøver virkelig å være mer aktiv. Har jo dessuten en på 19 mnd som også krever sitt Babyen var forresten midt på gjennomsnittet vektmessig ved fødselen sist så de ekstra kiloene gjorde ikke noe for henne.
SuperMoM <3 Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Jeg gikk opp 27kilo sist gang og det var til tross for sunt kosthold og trening. Jeg får utrolig mye vann i kroppen de siste månedene,så har nok en del med det å si også. Jeg har allerede en del vann i kroppen nå og jeg er 28+1 i dag.
Gjest fanten Skrevet 5. april 2011 #12 Skrevet 5. april 2011 Synes du virkelig 6 kg er mye i uke 22? Det er jo akkurat det som etter gjennomsnittet er normalt å ha gått opp når du er så langt på vei...
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Hvis man ser bort fra de som har et ekstremt kost hold enten den ene eller andre veien (for mye/for lite -det siste er faktisk værst når man er gravid!), tror jeg det er et par faktorer som bestemmer mye: 1) ødemer/vann i kroppen -noen får mye, noen lite. 0-30 kg er vist "normalt"! 2) høyde/vekt før sv. skapet: Tynne trenger å legge på seg mer, og vil gjerne gjøre det selv med uendret kosthold. Se pkt. 5). 3) aktivitetsnivå: For de fleste går dette ned i svangerskapet. det samme gjør grunnstoffskiftet de første 2 trimestre. Altså øker vekten ved samme kosthold. 4) kvalme. Er du kjempekvalm i 3 mndr så går du oftest ned i vekt, evt. opp dersom spising gir kvalmelindring. 5)Hormoner. Noen går enormt mye opp helt uten grunn, kan ikke skjønne annet enn at dette må skyldes hormoneffekter. De samme går ofte rett ned i vekt igjen efter fødsel, også uten å gjøre noe spesielt for det. Min mor har vært høy og undervektig hele livet (ca 176/55 nå i 55 års alder), gikk opp ca 30 kg i sine sv. skap, rett ned igjen på et par mndr. efterpå uten å gjøre noe for det. I mine 3 første sv. skap gikk jeg opp halvparten av alle kg. de første 12 uker (måtte spise hele tiden for å holde kvalmen unna), og det sv. skapet jeg la på meg mest, var samtlige kilo borte dagen efter fødsel, mens da jeg la på meg minst tok det 9 mndr. med litt innsats. Har ingen forklaring på hvorfor det har vært slik. Nå i uke 15 for fjerde gang veier jeg ca 3 kg mindre enn da jeg ble gravid første gang. Ikke gjort noe spesielt, ammet, levd normalt. Jeg tror ikke man kan bekjempe kroppen som gravid, go with the flow og lev så normalt du klarer, så tror jeg det hele ordner seg Ihvertfall har du det bedre underveis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå