Gå til innhold

Betennelse på regnbuehinnen i øyet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pappa hadde det, og det var egentlig første skritt mot diagnosen bekhterevs (aner ikke hvordan det skrives, men er en form for leddgikt).

Han ble operert, men øyet ble skadet. Pupillen grodde fast i en størrelse, så den trekker seg ikke sammen og åpner seg i lyd og mørke lenger. Den er ganske stor så det er skarpt lys pappa sliter med i ettertid.

Har kronisk infeksjon på regnbuehinnen. Tar Spersadex 1 mg 2-3 ggr dagen, og har gjort det i 12 år.

Også utviklet grå stær pga infeksjonen, som har blitt operert 3 ganger.

Ellers er det ikke noen problemer. Er - 3.5 nå, var - 7.5 før første operasjonen.

Har kjæresten din kronisk eller akutt betennelse?

Annonse

Det er alvorlig og må behandles med div. øyedråper. Han bør gå til øyelege for å sjekke at behandlingen virker. Gjør den ikke det blir det sykehusinnleggelse.

Er greit å håndtere om man er vant til å ta øyedråper riktig.

Jeg har hatt det et utall ganger, kommer ofte når det er mye stress. Første gang jeg fikk det tok jeg ikke øyedråpene riktig og ble innlagt på Rikshospitalet i flere dager.

Har hatt det flere ganger. Har brukt kortisondråper pluss dråper for å få ned trykket i øyet når det har vært på det verste.

Det er viktig å begynne å med dråper så tidlig som mulig for å hindre at regnbuehinnen gror sammen med netthinnen. Hvis dette skjer kan ikke øyets pupill bevege seg som den skal og øyet kan bli skadet. Det er mulig å operere løs hinnene igjen, men det er bedre å være føre var.

Det har gått bra til meg så langt, men går til øyelege på faste kontroller ca hver 3. mnd. Ganske mange år siden jeg har hatt det nå. Merker det på at jeg blir lysømfiendtlig, det svir på øynene - spesielt når jeg ser på pc/tv, kan bli rød på det hvite i øynene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...