Gå til innhold

Hva kan dette være?

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg seriøs hjelp til å finne ut hvorfor jeg har så vondt under amming på venstre bryst.

Jeg ammer nå gull nr. 2 som er 8 mnd. Han ble fullammet til han var 6 mnd, og nå ammer vi 2 ganger i løpet av dagen pluss morgen og kveld i tillegg til masse om natten (fra 3-7 ganger).

Nr.1 ble også fullammmet til 6 mnd og deretter delammet til 14 mnd.

Med andre ord; Jeg har relativt lang og god ammeerfaring. Selv om jeg føler at ammingen stort sett bare er kos og har gått veldig bra, har jeg i løpet av ammetiden opplevd 3 brystbetennelser, trøske, reutersfenomen, hvit melkeprikk på brystknoppen (tett melkegang), og kuler (tette melkeganger). Alt dette har jeg klart å håndtere slik at jeg har blitt kvitt problemene og har kunnet amme hele veien.

Nå er jeg derimot helt i villrede. Det er vondt å amme fra venstre side. Brystknoppen er hovnet opp og er mye større enn normalt. Det er vondt når lillegutt spiser. Jeg har vært hos fastlegen og tatt en crp som viser under 8 (altså ingen synlig betennelse). Jeg fikk likevel en antibiotika som fungerte i noen dager før problemet fortsatte, til tross for at jeg fortsatt gikk på tablettene.

Dro i helga på legevakta, og fortsatt er det ingen synlige tegn til betennelse, hverken forhøyet crp, kuler i brystet, rødflammende områder på brystet osv.

Det eneste synlige er hoven brystknopp og at det er jævlig vondt å amme.

Hva i allverden er det som feiler meg? Jeg fikk resept på en ny type antibiotika, men legen anbefalte meg å se ann situasjonen før jeg evt. begynte på den. Hun anbefalte meg vel egentlig å ikke ta den.

Hmm... Noen som har peiling, eller har opplevd noe lignende?

Jeg trenger RÅD og HJELP.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143104172-hva-kan-dette-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ouch, høres vondt ut. Hvor lenge har det vært vondt, og kom det gradvis eller plutselig?

Kan det være ei kvise eller tilstoppa talgkjertel? (Skulle jo tro to leger klarte å diagnostisere det, men....) Det kan være innihampen vondt om det klemmer mot nerver iallfall.

Er du sikker på at det ikke er sopp? Har du sett om barnet har noe hvitt belegg i munnen? Symptomer på sopp kan være så mangt, så selv om du har hatt det før og ikke kjenner det igjen nå så kan det fremdeles være det.

Jeg er ammehjelper, og har spurt andre ammehjelpere om de vet hva dette kan være. Skal oppdatere her om/når jeg får svar!

Takk for svar. Ja en skulle tro at 2 leger kunne hjelpe, men den gang ei.

Jeg har også vært inne på tanken om at det kan være sopp, men jeg smører med canesten, og det blir ingen bedring. (Gutten har ikke noe hvitt belegg i munnen).

Nå er det vondt på 3.uke. Jeg tenker også at det kanskje kan være noe som er tilstoppet inne i brystknoppen, men hvordan få det bort???

Jeg har prøvd varme omslag, varm dusj osv. Det skal ike være lett og jeg blir glad om flere har tips til hva jeg kan gjøre.

Jeg skal oppdatere dersom jeg finner ut hva det er, eller blir kvitt problemet av seg selv.

Du har prøvd alt som står her, selv om du ikke SER noen hvit prikk? http://ammehjelpen.no/artikkel/90/Hvit-prikk-pa-brystknoppen-melkeblemme

(Jeg vil fraråde alt som minner om pirking med nål på lykke og fromme, dog.)

Har du prøvd å tømme brystet skikkelig med pumpe eller med håndmelking? Hjelper det på smertene under amming om du får i gang utdrivingsrefleksen før du legger til barnet? (Feks ved å håndmelke eller ved å amme på det andre brystet først)

Noen kjerringråd som kanskje eller kanskje ikke virker: lecitin eller SPC-flakes (helsekost, informasjon om det finner du på ammehjelpen.no også) hjelper en del mot tette melkeganger etc. Og et tips jeg ikke har sett før, men som visstnok brukes i Tyskland, er å smøre kesam (kvarg) på brystet, det skal hjelpe mot tette melkeganger. Det er jo verdt et forsøk...

Ellers er rådene fra ammehjelperne også at du får legen til å ringe nasjonalt kompetansesenter for amming, helst mens du er der selv, så kan han/hun få råd direkte samtidig som du kan svare på spørsmål undervegs.

Har tenkt litt på lecitin, og at det kanskje kan hjelpe. Ellers har jeg vel strengt tatt prøvd det meste.

Det jeg har gjort de siste dagene er egentlig det litt motsatte (alt må prøves). Jeg har prøvd å ikke amme mer enn nødvendig fra venstre bryst, slik at det har fått "hvile". Dette har overraskende nok hjulpet litt. Jeg kan langt fra friskmelde puppen, men jeg føler iallefall ikke at problemet har blitt værre.

Takk for info, tror jeg tar meg nok en tur til legen og får han til å ringe kompetansesenteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...