Gå til innhold

Når man stiger i lønn, blir det registert hos nav når man er sykemeldt eller må man gi beskjed? Noen fra nav her inn som vet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har steget i lønn nå og kommer til å stige igjen i juni. Jobber nå 50%. Er gravid med bekkenløsning, så vet jeg ikke er tilbake 100% i jobb i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke med deg lønnsstigningen på sykepengene så lenge du ikke kommer deg tilbake i 100% jobb.. Du vil få lønnstigningen med på de 50% du jobber men ikke de 50% du er sykemeldt ettersom retten til sykepenger opptjenes FØR sykdom inntreffer og man får således ikke "etterregulert" lønnstigning eller stillingsøkning inn i sykepengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som du allerede har fått som svar her, du må faktisk jobbe for å få med deg lønnsøkningen. Hva du får i sykepenger opparbeides FØR du blir syk.

 

Når det er sagt er det faktisk noen arbeidsgivere som er veldig snille og gir dette tillegget, men da er du avhengig av en arbeidsgiver som betaler ut sykepenger på forskudd og får pengene tilbake fra nav. Men du har overhodet ikke krav på disse pengene før du er tilbake i jobb så mest sannsynlig får du de ikke før du er tilbake i jobb etter permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det da når jeg skal søke foreldrepenger? Får jeg med lønnstigningen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er du sykemeldt er det sykepengene som blir grunnlaget for foreldrepengen så du får ikke med deg lønnstigningen der. Det eneste du kan gjøre for å få med deg hele lønnsstigningen er å komme deg ut i 100% jobb. I teorien holder det å "gjenoppta arbeidet" og jobbe en dag, men dette praktiseres ulikt på forskjellige nav kontor og for å være sikker på å få det med bør du jobbe i 4 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Da få jeg prøve så godt jeg kan å komme meg i full jobb. Selv om det vil bli vansklig og smertefullt. Trenger lønnstigingen da jeg skal ha 56 uker permisjon og kun vil få utbetalt 80% lønn. Og blir mest sannsynlig alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk nå at om du blir alene er det mange andre stønader du vil ha rett på som vil gjøre din økonomiske situasjon enklere.. Kanskje bedre å stresse ned og ta vare på deg selv og benytte deg av de rettighetene du får som alenemor enn å stresse med å jobbe når du egentlig ikke er i form til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke alenemor på den måten, så har ikke krav på noe. Sambo flytter til en annen kommune (3 timer unna) pga jobb, men pga barnehageplass til eldstemann må vi være igjen her til vi har fått plass i den andre kommunen. Noe som sikkert ikke vil skje før i august neste år pga at søknadsfristen er ute og vi ikke ha boadresse der enda, så vi har ikke krav på plass. Og siden det var 250 stk som hadde krav på plass som ikke fikk, stiller vi nok ganske langt bak i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler jobben din deg full lønn nå som du er 50% sykemeldt, eller betaler NAV sykepengene direkte til deg?

 

Vanlig at om du får full lønn, så vil lønnsstigning bli utbetalt på lik linje med andre arbeidstakere. (dettte er feks vanlig i staten). Og da vil du få et bedre grunnlag for foreldrepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på annet enn barnehage. Husleien og alle de andre ugiftene må jeg ta alene. Akkurat som han må ta de alene der han bor. Han skal være med å betale litt mat de helgene han er hjemme, men utover det blir det jeg som tar alt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1832, jeg får 50% lønn fra arb.plassen og 50% fra nav som går direkte til meg. Men kan høre med arb.giver om det er mulig å gjøre det på den andre måten! Takk for tipset! :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...